Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 26 29
  fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
  +32 (0)9 243 27 00
  fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 22 00
  fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
  +32 (0)9 267 01 00
  www.hogent.be/arts
  schoolofarts@hogent.be

INSPIRATIEDAG - INNOVATIE IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS

Afbeelding Inspiratiedag - Innovatie in het secundair onderwijs

30.04.2019
Gent

Ticket boeken

De lerarenopleiding secundair onderwijs van HOGENT wil jou inspireren om te innoveren. Naast praktijkvoorbeelden uit het werkveld zetten we ook eigen innovaties in de kijker tijdens deze inspiratiedag.

8.30 uur Onthaal met koffie
9.15 uur Verwelkoming door de algemeen directeur en de opleidingsvoorzitter secundair onderwijs
9.30 uur Secundair onderwijs dat de uitdagingen van de 21ste eeuw omhelst 
(Dhr. Lodewijck Jonckheere, directeur en medeoprichter van de Studio Oostende)
10.30 uur Pauze
10.45 uur Innoverende voorbeelden uit de praktijk
Keuzeworkshop 1
12.00 uur Lunch
13.00 uur Innoverende voorbeelden uit de praktijk
Keuzeworkshop 2
14.15 uur Tablet quest (inspirerende praktijkvoorbeelden + netwerking)
16.00 uur Einde

De Studio staat voor eigentijds secundair onderwijs dat jongeren inspireert en uitdaagt. We stimuleren jongeren om zelf initiatief te nemen en met beide voeten in de wereld te staan. In 2013 zijn we begonnen vanuit een oudergroep met een duidelijk plan: secundair onderwijs dat de uitdagingen van de 21ste eeuw omhelst.

Na drie jaar voorbereiding, het doornemen van wetenschappelijk onderzoek, het bezoeken van voorbeelden in binnen- en buitenland en vele nachtelijke discussies, startte de Studio in 2016. Het resultaat: een school waar jongeren graag vertoeven, waar leren interessant is, waar eigenaarschap de norm is en waar bottom-up werkt. En dat met een stevige geut rock ’n roll. Maar hoe gaat dat nu precies in zijn werk?

Lodewijck is directeur en medeoprichter van de Studio. Hij licht in deze sessie de visie en concrete werking van de Studio toe: lesroosters, co-teaching, evaluatie en coaching passeren de revue. Daarnaast komen de tips en tricks aan bod voor het innoveren van je onderwijspraktijk.

Sessie 1

Weg met frontaal lesgeven, lang leve coaching! (Jolien Van Elsué, Kim Vanden Berghe en Fjodor Vandeweerd) Weekplanningen, flipped classroom, coachleerlingen, leren op maat van de leerling en co-teaching. Twee jaar geleden stapte Jolien, na haar lerarenopleiding aan de HOGENT vol verwachtingen de onderwijswereld in. Ze kwam terecht in de KAZ-klas van het Atheneum Herzele, een onderwijsproject waar traditioneel lesgeven plaats maakt voor een vernieuwde aanpak. In deze sessie vertelt Jolien, samen met Fjodor en Kim (eveneens alumni), wat de krachten, maar ook de struikelblokken van deze aanpak zijn. Daarnaast schenken ze aandacht aan wat de sprong naar innoverend onderwijs betekent voor de (startende) leerkracht en waarom ze er rotsvast van overtuigd zijn dat leerlingen hier, anno 2019, nood aan hebben. Met getuigenissen van leerlingen uit de KAZ-klas.

Sessie 2

KLIMAX!, een EDO-project als voorbeeld van innovatief onderwijs binnen de lerarenopleiding (Mevr. Jo Cochuyt en Mevr. Veerle Lagaert) KLIMAX! is een project waarin studenten uit 5 onderwijsvakken de kans krijgen om hun eigen ding te doen, te laten zien wat ze waard zijn en hun eigen talenten in te zetten. Dit doen ze vanuit hetzelfde kader en vanuit dezelfde doelen. KLIMAX! bestaat dit jaar 10 jaar en is een mooi voorbeeld van projectmatig werken. Het project zet maximaal in op authentiek leren en transversale vaardigheden, waarbij ‘wicked problems’ een plaats krijgen in het curriculum. Jo Cochuyt is lerarenopleider aan HOGENT en draagt BSO-leerlingen en PAV een warm hart toe. Ze houdt van experimenteren binnen de klas en moedigt studenten aan hetzelfde te doen. Veerle Lagaert is lerarenopleider aan HOGENT en gepassioneerd door onderwijs in het algemeen en economie in het bijzonder. Zij stond mee aan de wieg van KLIMAX! en legde samen met haar collega’s een mooi traject af van continue en innovatieve kwaliteitsverbetering.

Sessie 3 

Co-teaching: leerwinst voor leerling én leraar (Petra Steenhout) Waarom wint co-teaching aan belang in het onderwijs? Waar moet je rekening mee houden bij de uitbouw van co-teaching? Welke kansen biedt het om te differentiëren? Waar zitten de leerkansen voor de leerling en leraar? Petra Steenhout en studenten uit het 3de jaar reiken theoretische kaders en praktische voorbeelden aan uit de lerarenopleiding en de stages van de studenten. Ze tonen aan dat co-teaching zowel de leerling als de leraar sterker maakt. Petra Steenhout is lerarenopleider aan HOGENT en geïnteresseerd in onderwijskunde, didactiek en het creëren van krachtige leeromgevingen. Ze is coördinator van ‘Vakoverschrijdend en projectmatig werken’ en ‘Assistent in diverse contexten’. Ze is tevens begeleidende pedagoog van de studenten bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, die stage lopen in innovatieve projecten.

Sessie 4 

Filosoferen, zo oud als de straat, vernieuwender dan ooit! (Papatya Dalkiran) In deze razendsnel evoluerende tijden streven leraren ernaar jongeren uit te rusten met kennis, strategieën en vaardigheden om zichzelf en de wereld vorm te geven. Filosofische competenties kunnen hier een meerwaarde betekenen. Door regelmatig te filosoferen, wordt het kritisch en zorgvuldig denken aangescherpt en versterken leerlingen hun sociale vaardigheden. De emancipatorische didactiek van het filosoferen zorgt ervoor dat kinderen echt eigenaar worden van hun leerproces. Papatya Dalkiran is lerarenopleider aan HOGENT en UGent en gebeten door filosoferen met kinderen en jongeren. Ze neemt je mee in de wereld van het filosoferen aan de hand van een filosofisch spel ontwikkeld door haar studenten.

Sessie 5

TrèFLE: escape room in het taalonderwijs (Mevr. Barbara Vanassche en Dhr. Kevin Van Eenoo) Welkom in 2205. Onder druk gezet door de wereldtalen, is de Franse taal en cultuur heel zijn uitstraling verloren. Deze morgen kwam de genadeslag: een groep rebellen heeft de site van de Franse nationale bibliotheek platgelegd. Alle boeken en andere documenten (kranten, tijdschriften, opnames, kaarten, manuscripten,…) van het Franse patrimonium zijn bijgevolg ontoegankelijk geworden. Er rest een laatste kans om de Franse taal en cultuur te redden: een groep talige superhelden gooit zich in de strijd om de code te kraken. Hoe implementeer je samen met je leerlingen een escape room in het taalonderwijs?

Ontdek wat de lerarenopleiding van HOGENT voor jou kan betekenen tijdens een spannende tablet quest! Deze interactieve activiteit doorheen onze campus wil je inspireren … Je maakt kennis met onze didactische koffers, het aanbod in ons leercentrum en het leerlab. Verder reiken we een aantal activerende werkvormen aan die je meteen kan inzetten in je eigen praktijk.

De inspiratiedag vindt plaats op campus Ledeganck, K.L. Ledeganckstraat 8, 9000 Gent, lokaal 0.003.

ANNULERINGSVOORWAARDEN Bij het niet bereiken van een minimumaantal inschrijvingen, zal HOGENT zich genoodzaakt zien deze workshop te annuleren. Je zal daarvan per e-mail tijdig op de hoogte gebracht worden. Je inschrijvingssom storten we in dat geval terug. Restituties kan je alleen aanvragen door in te loggen via je Eventbrite-account onder de rubriek Tickets.