Facebook Pixel Trendwatching: Hoe doe je dat? - Hogeschool Gent
Foto Trendwatching: Hoe doe je dat?

Trendwatching: hoe doe je dat?

T

Trendwatching: hoe doe je dat?

Wil je graag mee zijn met alle facetten van het ruime vakgebied van trendwatching? Ontdek 4 inspiratiereeksen: trendanalyse, storysharing, scenarioplanning, innovatietools en creativiteit.

Volg je 1 of 2 inspiratiereeksen? Of toch liever 3 of alle 4? Wat je ook kiest, je kan de inspiratiereeksen eindeloos combineren, afhankelijk van je huidige expertise, tijd, voorkennis … De reeksen vormen telkens 1 geheel. Zo kan je een prima greep krijgen op 1 of verschillende deeldomeinen van trendwatching. Aan jou de keuze!

3 troeven van deze inspiratiereeksen:

  1. Je leert snel nieuwe vaardigheden bij. In weinig tijd krijg je specifieke kennis en toegang tot een waardevol netwerk.
  2. Je ontdekt vlot of de volledige cyclus voor jou geknipt is. Je beslist na de inspiratiereeks of Trendwatching in zijn vele facetten je echte passie betekent.
  3. Je krijgt toegang tot een specifieke reeks nieuwe inzichten, technieken en ontwikkelingen voor een relatief klein inschrijvingsgeld.

Persoon aan bureau

Programma

Je kan kiezen uit een kortlopende inspiratiereeks of de volledige cyclus. 

In deze 5 lesavonden word je ondergedompeld in de boeiende trendwereld, met sterke focus op analyse. Een kijk op de inspiratiereeks:

  • Wat zijn micro-, meso- en megatrends? Hoe analyseer je deze verschillende trends?
  • Hoe ziet het trendlandschap eruit? En hoe zal dit verder evolueren?
  • Uit welke methodieken kan je kiezen om aan trendonderzoek te doen?
  • Hoe herken je patronen in de analyse van innovatieve spots?
  • Hoe analyseer je de veranderende consumentenbehoeften?
  • Hoe doe je efficiënt en effectief aan toekomstverkenning?
  • Hoe maak je een data-driven trendanalyse?

In deze 2 lesavonden wordt de trend storysharing/telling sterk uitgediept. Een kijk op de inspiratiereeks:

  • Wat is storytelling?
  • Hoe gebruik je het story design canvas?
  • Hoe verbeter je je eigen verhaal? Eerst creëer je je eigen verhaal en dan vijl je dit bij dankzij de persoonlijke coaching.
  • Hoe visualiseer je je verhaal? Je wil dat mensen zien (en voelen) wat je bedoelt. Stop je verhaal in een tekening. Breng je boodschap in beeld. Breng je verhaal tot leven: hoe bespeel je je doelgroep visueel. Hoe geef je vorm aan je ideeën in een meeslepende illustratie?

In deze inspiratiesessie van 6 uur leer je hoe o.a. diverse trends de input vormen om verschillende toekomstscenario's te kunnen creëren. Zo anticiperen jij en je organisatie/bedrijf beter en reageer je doeltreffend op onzekerheid en veranderingen in je omgeving. Een kijk op de inhoud:

  • Hoe ontwikkel je scenario’s, concepten en strategieën die je helpen om trends te kaderen & efficiënt én effectief in te zetten in jouw bedrijf of organisatie?
  • Hoe bestudeer je trends en onzekerheden vanuit verschillende invalshoeken? En hoe maak je vanuit deze studie een waardevolle analyse van de toekomst?
  • Hoe leer je denken in verschillende gefundeerde toekomstverhalen?

Creativiteit speelt een cruciale rol in het bevorderen van innovatie, het genereren van nieuwe ideeën en het vinden van originele oplossingen voor complexe problemen. Een kijk op de inhoud:

  • Wat is creativiteit? Hoe kunnen we creativiteit beter begrijpen, ontketenen en laten werken?
  • Wat is design thinking? Hoe kan design thinking jouw creatieve kracht ondersteunen?
  • Hoe laat je Innowiz als methodiek binnen design thinking volop renderen voor je toekomst?
  • Hoe faciliteer je een brainstorm?
  • Hoe haal je volop voordeel uit prototyping voor niet-ontwerpers?
  • Hoe leer je je idee pitchen?
  • Welke troeven biedt Growth hacking?

Integratie van alle vorige AI-tools en ook het trainen van een eigen model voor specifieke noden voor betere en vooral unieke resultaten. Dit vergt geen voorafgaande IT- of programmeerkennis: de integratie en modeltraining is laagdrempelig en vergt geen code.

Kies en mix de reeksen die jou interesseren

Afhankelijk van je huidige expertise, beschikbare tijd, eerder gevolgde opleidingen en je professionele doelen. Elke reeks vormt een geheel. Zo krijg je een prima greep op 1 of verschillende deeldomeinen van trendwatching. Aan jou de keuze.

Gastdocenten

Op zoek naar een langlopende Trendwatching-opleiding? HOGENT biedt je ook een verdiepende jaaropleiding rond Trendwatching aan. Tijdens 25 sessies ontdek je werkelijk alle aspecten van Trendwatching. Verken het postgraduaat Trendwatching.

Certificaat

Na deelname ontvang je een certificaat van deelname.

Contact

Graag meer info? Mail gerust je vraag naar petra.couck@hogent.be. Je krijgt persoonlijke feedback.

     

    Inschrijven

    Registreer

     

    Doelgroep

    Professionals die de toekomst van hun bedrijf of organisatie een stevige boost willen geven door middel van trendinzichten.
     

    Wanneer?

    De 4 inspiratiereeksen lopen van oktober 2023 tot mei 2024, telkens op maandagavond van 18:30 tot 21:30.

    • Inspiratiereeks Trendanalyse: 23/10/2023, 6/11/2023, 13/11/2023, 20/11/2023, 27/11/2023
    • Inspiratiereeks Storysharing: 4/12/2023, 11/12/2023
    • Inspiratiesessie Scenarioplanning: zaterdag 16/12/2023
    • Inspiratiereeks Innovatietools en creativiteit: 18/12/2023, 8/01/2024, 15/01/2024, 22/01/2024, 29/01/2024
     

    Locatie

    HOGENT campus Schoonmeersen - gebouw T
    Voskenslaan 364A
    9000 Gent
    kaart

     

    Kostprijs

    • Inspiratiereeks Trendanalyse: € 750 
    • Inspiratiereeks Storysharing: € 350 
    • Inspiratiesessie Scenarioplanning: €350 
    • Inspiratiereeks Innovatietools en creativiteit: € 800 

    10% korting voor HOGENT-alumni

    Gebruik in het registratie­portaal de kortings­code ALUMNUS bovenaan bij het keuzemenu voor de tickets. Klik op TOEPASSEN zodra je de code in het invul­veld hebt ingegeven.

    Kmo-portefeuille

    Werk je in de privésector? Met deze subsidie recupereer je mogelijk een stuk van je inschrijvings­geld. Erkenningsnummer HOGENT - opleiding: DV.O101616

    Kies bij registratie voor de betaaloptie 'cheque'.

    Meer info over kmo-portefeuille

    logo kmo portefeuille


    Stopzettings­voorwaarden: de deelnemer of zijn werkgever kan de inschrijving tot 7 dagen vooraf annuleren. Een vervanger laten deelnemen kan altijd.

    Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

    Trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie

    Het postgraduaat trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie (1 jaar in avond­onderwijs) geeft je inzicht in de nieuwste trends, innovaties en toepassingen in diverse …

    bijscholingen

    Bekijk ons uitgebreid aanbod navormingen, studiedagen, bijscholingen of nascholingen, workshops, symposia en congressen. Dit zijn korte vormingen van een of meerdere dagen. Een ideale manier om je …

    Connect
    Blijf up-to-date over nieuws, onderzoek, bijscholingen en events met HOGENT Connect. Selecteer de thema's die jou interesseren.
    Masterclass: generatieve AI in marketing

    Wil je als marketeer ook AI-tools inzetten om je campagnes te verbeteren? Of je nu brand manager, communications manager of all-round marketeer bent, je wordt elke dag geconfronteerd met een vloed …