Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 26 29
  fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
  +32 (0)9 243 27 00
  fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 22 00
  fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
  +32 (0)9 267 01 00
  www.hogent.be/arts
  schoolofarts@hogent.be

Afbeelding Algemene tips

Zet voor het eten alvast een schaal met kerstomaatjes, schijfjes komkommer of wortelreepjes op tafel. Wedden dat ze snel leeg is? Verknoei de gezondheidstroeven van groenten niet door ze met allerhande sauzen te serveren! Eventueel kan een dipsausje op basis van yoghurt.

Verwerk groenten in puree en serveer er de rest of een tweede soort apart bij!

Ook soep is een goed idee, maar hou het wel gezond. Gebruik minstens 400 gram groenten en maar 1 bouillonblokje per liter soep. Breng de soep verder op smaak met verse kruiden en specerijen naar keuze in plaats van met zout en room. Kant-en-klare soepen uit blik en brik en instantsoepen kunnen te weinig groenten en te veel zout bevatten.

De vorm kan ook variëren: een stuk fruit, fruitsla, een fruitbrochette of eens een smoothie. Gedroogd fruit is rijk aan vezels maar ook aan calorieën. Neem daarom niet meer dan een handvol gedroogd fruit per dag. Ook op het werk kan je bijvoorbeeld in alle vergaderzalen of lerarenkamers de koekjesdozen vervangen door fruitschalen! Een appel knabbelt bovendien de stress goed weg!

Kies zo veel mogelijk voor seizoensfruit en -groenten. Dat zorgt automatisch voor variatie in je eetpatroon en het is voordelig ook! Vorm elke dag een ‘regenboog’ van je fruit en groenten. Hoe feller de kleur, hoe beter. Kleurrijk fruit en kleurrijke groenten hebben een hoge concentratie vitaminen, mineralen en antioxidanten.