Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 26 29
  fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
  +32 (0)9 243 27 00
  fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 22 00
  fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
  +32 (0)9 267 01 00
  www.hogent.be/arts
  schoolofarts@hogent.be

Afbeelding Vers of diepvries

Verse groente, diepvries, pot of blik?

Groente uit de diepvries, pot of blik is even gezond als verse groenten. Diepvriesgroente bevat evenveel vitaminen als verse groente. Pot- en blikgroenten bevatten iets minder vitaminen dan verse groenten, maar zijn nog steeds een prima alternatief.
Dat er in diepvriesgroente evenveel vitamines zitten als in verse groente komt door de snelle manier van verwerken.

Variatie is de boodschap!

Zoals elke groente- en fruitsoort haar eigen smaak heeft, heeft ze ook haar eigen samenstelling. De ene soort bevat bijvoorbeeld wat meer ß-caroteen (zoals wortelen) en een andere wat meer vitamine C (zoals bloemkool). Variëren is dus de boodschap om volop van alle voordelen van groenten en fruit te kunnen genieten.

Groenten- en fruitdrankjes een goed alternatief?

Groente- en fruitsappen en geconcentreerde groente- en fruitdrankjes brengen minder voedingsvezels aan dan een portie groenten, rauwkost of fruit en stillen daardoor minder de honger. Ze bevatten doorgaans ook minder voedingsstoffen in vergelijking met vers geperste groenten en fruit. Door de productie- en conserveringstechnieken treedt een zeker verlies aan voedingsstoffen op.

Groentesappen bevatten ten slotte dikwijls redelijk wat zout. Daardoor kunnen ze niet onbeperkt worden gebruikt.
Groente- en fruitsappen kunnen een bijdrage leveren tot de groente- en fruitinname, maar kunnen de aanbevolen porties groenten (300 gram per dag) en fruit (2 tot 3 stuks per dag) niet volledig vervangen.