Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 20 01
  fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
  +32 (0)9 243 27 00
  fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 22 00
  fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
  +32 (0)9 267 01 00
  www.hogent.be/arts
  schoolofarts@hogent.be

HOE ZIT HET MET MIJN GEWICHT

Afbeelding Hoe zit het met mijn gewicht

Onze moderne levensstijl draagt ertoe bij dat vandaag bijna 44% van de volwassen bevolking relatief te veel weegt: 31% kampt gewoon met overgewicht, terwijl 13% aan obesitas lijdt.

Verontrustende cijfers (bijna één op de twee Belgen is te dik), want ze komen onverbiddelijk in de buurt van de Amerikaanse statistieken. In de States torst immers meer dan 60 % van de bevolking overgewicht met zich mee, met tal van gezondheidsproblemen tot gevolg, zoals hart –en vaatziekte, hoge bloeddruk, diabetes, galstenen, gewrichtsproblemen, kortademigheid, …

Daarnaast wordt er door de reclame– en modewereld een grote druk uitgeoefend om er mooi en slank uit te zien.

Slim diëten

Mensen staan er niet altijd bij stil, maar sommige vermageringsmethoden zijn weinig evenwichtig en kunnen schade veroorzaken aan de gezondheid. Daarom is het belangrijk om op een geleidelijke en gezonde manier gewicht te verliezen.

Je eetpatroon veranderen, gebeurt niet van de ene dag op de andere, daar is tijd voor nodig. Dat geldt ook voor je gewicht. Zelfs al is het met een streng dieet mogelijk om in korte tijd veel af te vallen, vaak zitten die kilo’s er na enige tijd weer bij! Want een dieet verandert niets aan je eetpatroon, althans niet op langere termijn.

Als je anders gaat eten om af te vallen, doe je er goed aan daar ruim de tijd voor te nemen. Verandering van je eetgedrag komt op de eerste plaats. Als je jouw eetgedrag stap voor stap en geleidelijk aan verandert, zal je merken dat je, in geval van overgewicht, geleidelijk aan gewicht zal verliezen. Een halve kilo per week is al mooi. Dat lijkt misschien weinig, vooral in het begin, maar het is de goede manier om vol te houden en ook op langere termijn een mooi resultaat te boeken.

Laat je niet gek maken door je weegschaal! De nadruk ligt op een ander eetpatroon en niet in eerste instantie op je gewicht.