Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 26 29
  fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
  +32 (0)9 243 27 00
  fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 22 00
  fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
  +32 (0)9 267 01 00
  www.hogent.be/arts
  schoolofarts@hogent.be

Afbeelding Wat houdt je tegen?

Te druk op het werk!

Neem jij eigenlijk wel voldoende pauze? En benut je deze optimaal? Mensen hebben de neiging hun boterham achter het bureau te eten of lopen snel even naar het bedrijfsrestaurant.

Een bewegingstussendoortje is nodig om energie en zelfs inspiratie op te doen. Naar buiten, of eerst lunchen en dan nog een ommetje. Vaak zijn er verrassend mooie plekken in de omgeving. Sommigen doen tijdens het lunchwandelen alvast boodschappen voor het avondeten.

Geen tijd?

Splits de beweegtijd op! Omdat mensen bij de term ‘bewegen’ vaak enkel denken aan sporten, is het belangrijk om duidelijk te maken dat het hier gaat over laagdrempelige activiteiten die gemakkelijk in het dagelijkse leven in te passen zijn. Het is perfect mogelijk om de aanbevolen dertig minuten te spreiden over de dag en bijvoorbeeld ’s ochtends tien minuten naar het station te wandelen en ’s avonds tien minuten terug. Dan resten er nog tien minuten om op een andere manier actief in te vullen.

Bespaar tijd. Over een afstand tot vijf kilometer in de stad is een fietser dertig procent sneller dan een auto. Actieve verplaatsingen in het kader van woon-werkverkeer of korte dienstverplaatsingen zijn tijdbesparend én ideaal om de beweegnorm te halen.

Een zittend beroep?

Las regelmatig een bewegingstussendoortje in.

Ik kan het niet betalen

Er zijn genoeg sporten die je gratis kan uitvoeren. Denk maar aan fietsen of lopen. Je kan ook veel ideeën over workouts vinden op het internet."