Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 26 29
  fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
  +32 (0)9 243 27 00
  fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 22 00
  fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
  +32 (0)9 267 01 00
  www.hogent.be/arts
  schoolofarts@hogent.be

MINDFUL ETEN

Afbeelding Mindful eten

Eet je soms een lekker stukje chocolade zonder er écht met alle zintuigen bewust van te zijn? Of is je bord al leeg voor je het gemerkt hebt? Heb je soms een opgeblazen gevoel door te snel of te veel te eten? Of heb je neiging om stress of emotionele spanningen weg te eten?

Dit zijn voorbeelden van automatisch eetgedrag waarbij je je amper bewust bent van wat, waarom, hoe en hoeveel je eet. Hieronder vind je enkele tips om aandachtig te eten.

Tips om aandachtig te eten

  • Leer signalen van honger en verzadiging herkennen en stem de hoeveelheid die je eet hierop af. Eet je bord niet altijd automatisch leeg. Schep je bord ook niet te vol en neem alleen bij als je nog echt honger hebt.
  • Ga zitten en neem je tijd. Sommige mensen eten staand, in de keuken of op weg naar huis. Toch is het belangrijk dat je elke dag wat tijd vrijmaakt om te eten. Zo zal je meer nadenken over wat je eet.
  • Neem voldoende (maal)tijd. Gemiddeld heeft het lichaam zo’n twintig minuten nodig om na de start van de maaltijd signalen van verzadiging door te sturen. Wie binnen tien minuten alles al op heeft, kan dat signaal dus onmogelijk tijdig oppikken en eet dus meestal meer dan nodig is. Leg af en toe je vork neer en adem bewust in en uit. Kauw goed en slik je eten niet te snel door.
  • Eet in een rustige omgeving met zo weinig mogelijk afleiding. Eet dus niet voor de televisie, lees niet en voer geen heftige discussies tijdens de maaltijd. Alle aandacht moet zo veel mogelijk naar het eten zelf gaan.
  • Creëer een eetmoment op je werk. Als je op een vast moment eet, dan is de kans veel kleiner dat je een maaltijd vergeet of overslaat. Bovendien went je lichaam aan een vast eetpatroon.
  • Creëer een plek om te eten. Een leuke en relaxte plek, anders dan je werkplek, om iets te eten nodigt uit om ook daadwerkelijk te gaan eten en geeft je de mogelijkheid om zowel geestelijk als lichamelijk uit te rusten van je werk. Daarna kan je weer vol energie en met een frisse blik aan de slag.
  • Sta stil bij de reden waarom je wil eten. Eet je omdat het etenstijd is? Omdat iedereen eet? Omdat je verdrietig of boos bent? Om stress weg te eten? Of omdat je lichaam echt voedsel nodig heeft?
  • Heb aandacht voor alle zintuigelijke prikkels: geur, smaak, uitzicht en textuur. Wie mindful eet, proeft bewust en geniet van elke hap.