Dinsdagavond 19 februari stroomde het knappe Google Atelier bij Brussel Centraal vol met enthousiaste studenten DMA (Digital Masters Academy) en hun DMA Ambassadors voor de finale: The DMA Google & Bloovi Me Graduation Party & Awards Ceremony.

Zowat 4 maanden lang volgden honderden studenten deze kosteloze marketingopleiding DMA, behaalden hun begeerde Google-certificaten, en werkten voor een zelf gekozen non-profitorganisatie een haalbaar digitaal marketingplan uit. En met 'de centen van Google' ging deze campagne ook online. Van een intensief programma gesproken.

Een mooi voorbeeld van duaal leren: eerst de nodige digitale marketing-inzichten op de schoolbanken van hogescholen en universiteiten verwerven en nadien de broodnodige vertaalslag maken naar the real life, met de praktische tips en tricks van de experten. Geen makkelijke klus: onze studenten hadden hun handen vol met de 5 avondlessen te volgen, de online-cursussen en ondersteuning door te nemen, de online-examens af te leggen, de non-profitorganisaties te contacteren, en hen ook te coachen om digitaal te denken. Zij konden voor extra ondersteuning terecht bij de Google experts, de Bloovi Me coaches en de DMA Ambassadors en docenten. En uiteindelijk na deze lange journey: moe maar tevreden. Hun inspanningen werden beloond; alle teams mogen fier zijn op hun één voor één knappe projecten met echte troeven voor de non-profits, met concrete inzichten en leerzame lessen 'hoe je eigen team samen te houden en de bottlenecks te vermijden...' Hoeft het nog gezegd: ook de non-profitorganisaties werden er beter en slimmer van, en vonden zo ook hun weg naar Google.

Deze Graduation Party verliep in optima forma. Gastvrouw Camille Meert van Bloovi Me en gastheer Guy Gelaude van Google zorgden voor de goede vibes bij het dankbare publiek. De succesvolle studenten waren de VIPS van de avond.

Anthony Belpaire, Industry Head bij Google Belux trakteerde het publiek in zijn korte keynote op een reeks extra aandachtspunten:

* Bring back that loving feeling: maak je communicatie meer 'helpful' en 'entertaining' zodat je doelgroep echt tevreden is over deze touchpoints

* Laat technologie je marketingaanpak heruitvinden: knoop vooral voice search in je oren, want deze technologie komt razendsnel op kruissnelheid. Be prepared: Nog makkelijker voor de consument om op zijn wenken bediend te worden

* Focus op sterkere strategische inzichten: veel van de klassieke marketingtaken zullen geautomatiseerd worden binnen korte tijd, maar de strategische beslissingen blijven de kerntaak van de marketeer. De creatieve aanpak hoort hier uiteraard ook bij. Versterk voortdurend deze onmisbare mindset.

* Besef: het Belgische bedrijfsleven heeft je echt nodig: vandaag kent België nog altijd een vreemde paradox - consumenten zijn veel beter verbonden met elkaar dan bedrijven - en jonge marketeers moeten die conservatieve reflexen (té ver van mijn bed, té moeilijk of té duur) in onze bedrijven weg werken. Broodnodig!

Cindy Kuys van Bloovi Me garandeerde de studenten - 'jullie zijn vanavond allemaal winnaars' - dat op elk potje een dekseltje past: 'Aan jullie om jullie talenten, vaardigheden en troeven te ontdekken en in de verf te zetten tijdens de sollicitaties. Toon dat je lef hebt en durf te schitteren.'

Nadien volgde de uitreiking van de verschillende awards. Het marketingstudententeam Phoebe Doclo, Pauline De Vlieger, Fien Gerardi, Pauline Lannoo en Jaro Musch dat de campagne voor de non-profit 'Boven De Wolken' uitwerkte, kreeg terecht de award voor 'Het beste DMA-team van HOGENT'. Een prestatie die kan tellen: zij geloofden het sterkst in de mogelijkheden van de digitale marketing voor hun non-profitorganisatie 'Boven De Wolken' en werkten dit ook stap-voor-stap, haalbaar en helder uit.

Wat doet de vzw 'Boven De Wolken'? Hun site www.bovendewolken.be vertelt: "Ook als sterrenouder van je overleden baby ben je heel fier en wil je alles voor eeuwig en altijd vastleggen. Foto’s van jullie baby, van jullie nieuwe gezin. Foto’s die helpen bij het leren leven met het verlies van je kind. Foto’s die je met veel trots aan iedereen kan laten zien." Boven De Wolken verenigt een reeks professionele fotografen. Zij helpen de sterrenouder(s) graag aan een blijvende herinnering die nooit zal vervagen. Gratis, met hart en ziel, met liefde voor kostbare herinneringen en met respect voor de sterrenouder(s) en hun kersverse baby.

Ook in een reeks andere HOGENT-bachelor marketing opleidingsopdrachten - los van dit DMA programma - toonden deze studenten smart hun strategische visie op het vlak van event-ontwikkeling en sponsor-aanpak voor 'Boven De Wolken'. Waardevol en telkens creatief vertaald.

Kortom, een hecht team met visie en ook 'eager to learn more'. To be continued.

Straf team gewapend met de digitale skillset & future proof.

 

Een artikel van 
Jo De Bruyn
lector marketing HOGENT.