Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 26 29
  fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
  +32 (0)9 243 27 00
  fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 22 00
  fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
  +32 (0)9 267 01 00
  www.hogent.be/arts
  schoolofarts@hogent.be

BREYDEL SMULT VAN STRATEGISCHE EN CREATIEVE MARKETINGCONCEPTEN

Afbeelding Breydel smult van strategische en creatieve marketingconcepten

Vier teams laatstejaarsstudenten marketing HOGENT werkten enkele weken aan een concreet en praktisch haalbaar marketingplan voor het bedrijf Breydel, bekend voor zijn onder andere heerlijke Breydelham. Maandag 18 maart presenteerden de studenten overtuigend hun marketingideeën voor een nieuwe, andere marketing- en communicatiestrategie.

Redacteur
Jo De Bruyn, lector marketing HOGENT

Vijf interessante take-aways uit de reeks aanbevelingen:

1. Re-define your goals: de nieuwe generatie verwacht van Breydel een andere invulling van zijn merk: naast lekker, Belgisch, meesterlijk, ook waarde(n)vol. Storytelling kan deze noodzakelijke waarden communiceren, storydoing doet deze karwei nog beter.

2. Integrate your innovations into your business strategy: Klanten verwachten altijd meer van een 'alledaags' product: bied de klant via voortdurende verbeteringen - o.a. andere verpakking, nieuw logo en heldere pay-off, extra distributiepunten, … - concrete toegevoegde waarde.

3. Find smart solutions for more connection and conversation within your segments: De technologie reikt nieuwe tools aan om klanten, communities en tribes te verbinden. Bijvoorbeeld: Gamification tijdens de Breydel-events en guerrilla marketing-acties zorgen voor meer betrokkenheid bij de consumenten. Ook: Creatieve en entertainende videomarketing is key om hoofd, hart en … maag van de consument te bereiken. En deze tevreden consument zorgt op zijn beurt voor word-of-mouth.

4. Believe in partnerships: Klanten zoeken nieuwe belevenissen zoals bijvoorbeeld foodpairing: Breydel hand in hand met speciale bieren geeft dat tikkeltje meer. Breydel als attractieve partner voor diverse bedrijven creëert toegang tot nieuwe klanten.

5. Be unique & dare to be different: Breydel werkt zijn offline, online en live communicatie consistenter uit zodat het specifieke DNA concreter wordt in de charcuteriemarkt.

De boeiende dialoog na de presentaties tussen de marketingstudenten, sales manager en marketing manager van Breydel en coaches/docenten van HOGENT toonde vlot de meerwaarde van deze uitdagende en concrete marketingopdracht aan. Win/win voor Breydel én studenten.

De feedback van het Breydel-management schonk de studenten echt voldoening: "Dank voor jullie extra mile op het einde van het lange traject - jullie key issues en creativiteit geven ons de energie om onze duurzame groei binnen deze uitdagende markt verder te zetten."

Moe en tevreden na reuzeportie marketingaanbevelingen voor Breydel: 4 studententeams laatstejaars marketing HOGENT samen met marketing manager Pierre Penninck, sales manager Frans Boone en collega-docent marketingstrategie Wim Buekens (links op de foto).