Applicaties die een mobiliteitspakket aanbieden op maat van de individuele gebruiker, zijn bijzonder hot op dit moment. Binnen dit nieuwe mobiliteitsconcept, ook gekend als Mobility-as-a-Service (MaaS), kunnen reizigers via een gebruiksvriendelijke smartphone-applicatie hun trips plannen, boeken en betalen. Dit concept kan een gamechanger worden in de mobiliteitswereld, aangezien het mensen kan doen overstappen van autobezit naar een 'mobiliteitsdienstverlening' met veel meer multimodale, gedeelde en duurzame verplaatsingen.

In Vlaanderen wordt deze technologie al op kleine schaal getest door spelers als MaaS Global, Olympus Mobility en Touring. Op vlak van collectief vervoer wordt momenteel vooral het aanbod van de publieke vervoersmaatschappijen (De Lijn, NMBS) geïntegreerd. Onderzoekers van HOGENT en ICB (Instituut voor autoCar en de autoBus) zullen nu bestuderen hoe de dienstverlening van Vlaamse autobus- en autocarbedrijven geïntegreerd kan worden in MaaS-platformen. Deze bedrijven hebben een flexibel en performant vervoersaanbod dat een grote meerwaarde kan betekenen binnen het MaaS-verhaal. Omdat het hier veelal om kmo’s gaat, met een beperkt O&O-budget, zijn zij niet altijd in staat om mee op de kar te springen.

Het onderzoeksproject BUSaanZET wordt gefinancierd door VLAIO en verloopt in nauwe samenwerking met verschillende stakeholders. Wil je graag meer weten over het project, dan kan je contact opnemen met projectcoördinator Tom Storme.