Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
+32 (0)9 243 20 01
fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
+32 (0)9 243 27 00
fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
+32 (0)9 243 22 00
fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
+32 (0)9 267 01 00
www.hogent.be/arts
schoolofarts@hogent.be

Sociale media

SPEELGOED VOOR SLECHTZIENDEN DANKZIJ STUDENTEN ERGO

Afbeelding Speelgoed voor slechtzienden dankzij studenten ergo

Op vraag van Thuisbegeleiding Accent (thuisbegeleiding voor slechtzienden en blinden) ontwikkelden studenten ergotherapie van onze faculteit Mens en Welzijn en hun collega’s van Vives hogeschool vorig academiejaar aangepast speelgoed voor peuters en kleuters met een visuele beperking. Met dat speelgoed gaat het Begeleidingscentrum Spermali – Het Anker aan de slag.

Een peuter en kleuter doet veel lichamelijke ervaringen op. Het is dan ook de fase waarin kinderen leren stappen en lopen, trekken en duwen, versleuren, op een bank klauteren, enzovoort. Ze spelen en leren door te herhalen. Zo oefenen ze kracht, evenwicht, durf, houdingsaanpassingen en coordinatie. Meestal gaan peuters en kleuters zelf op ontdekking, maar kinderen met een visuele beperking kunnen een duwtje in de rug gebruiken. Samen spelen met een vertrouwde volwassene en met aangepast spelmateriaal verrijkt hun belevingswereld. Dat aangepast speelgoed vind je echter nauwelijks in de speelgoedhandel. Zelf spelmateriaal ontwerpen was dus de boodschap.

HoGent en Vives

In overleg met de docenten van de beide opleidingen ergotherapie (HoGent en Vives) kwam er al gauw een programma voor de studenten. Accent verzorgde een inleefactiviteit omtrent visuele beperking en een introductiesessie over de spelontwikkeling bij blinde en slechtziende peuters en kleuters. Want het is echt niet evident vat te krijgen op de leefwereld van deze kinderen.

(Lees verder onder de foto)

 

Het enthousiasme van de studenten was groot:

“ We werden wij bij het creëren van deze voeldozen goed begeleid en bijgestuurd wat leidde tot een verruiming van onze inzichten. Ik ervaar deze opdracht als positief. Deze praktijk geeft je meteen inzicht de problematiek waar deze kinderen mee geconfronteerd worden. En het was het ook leuk om effectief iets te creëren dat ook effectief wordt gebruikt.”

 

(Met dank aan Katrien Perneel en Mieke Vandorpe van Thuisbegeleiding Accent van wiens tekst we dankbaar gebruik maakten)