Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 20 01
  fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
  +32 (0)9 243 27 00
  fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 22 00
  fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
  +32 (0)9 267 01 00
  www.hogent.be/arts
  schoolofarts@hogent.be

STUDENTEN LOGISTIEK MANAGEMENT KRIJGEN PRAKTIJKBAD

Afbeelding Studenten logistiek management krijgen praktijkbad

De studenten van het tweede jaar logistiek management kregen de afgelopen weken een onderdompeling in de logistieke praktijk. Tijdens verschillende excursies komen de studenten ‘op het terrein’ in aanraking met een brede waaier aan logistieke aspecten die binnen de richting logistiek management aan bod komen. Niet alleen leren de studenten hun verworven kennis linken aan reële praktijksituaties, maar aan de hand van de bezoeken wordt ook de kritische zin, het observatievermogen en de leergierigheid van elke student gestimuleerd.

Nieuwe DC van Colruyt, de liften van Stréphy en het hellend vlak van Ronquières

Bij Colruyt waren we de allereerste school die in het nieuwe distributiecentrum op bezoek ging. Het DC is pas 1 jaar operationeel en draait voorlopig nog niet op volle toeren. De studenten zagen zo voor de eerste maal ‘Layerpackers’ in werking. Dit zijn machines die laagjes maken met verschillende producten, waar ze de op een europallet de zwaarste artikelen onderaan plaatsen, dan de minder zware, etc. Dus onderaan de bakken Jupiler en helemaal bovenaan het toiletpapier.

De studenten bezochten ook de scheepsliften van Stréphy, zowel de historische, als de nieuwe scheepslift kwamen aan bod. Scheepsliften worden al een aantal eeuwen gebruikt om het mogelijk te maken dat schepen hoogteverschillen tussen rivieren, in dit geval aan het Henegouws Plateau, kunnen overbruggen. Ook het hellend vlak van Ronquières werd bezocht. Dit is een bijzondere vorm van scheepslift waarbij scheepsbakken over rails rijden zoals treinen. Indrukwekkend is dat de oude constructie wat energie betreft volledig zelfvoorzienend is, d.m.v. de waterkrachtcentrale ernaast. 

 

 

TvH, Cortes en de haven van Zeebrugge

TvH, gespecialiseerd in verkoop en verhuur van magazijnuitrusting en ook wel de "Cardoen van de heftrucks" genoemd, telt 4500 werknemers (waarvan 1800 in België).

De studenten maakten kennis met de geautomatiseerde magazijnen en de salesafdeling waar een 60-tal werknemers de klanten in maar liefst 33 talen te woord staan. Mochten de studenten zich nu nog afvragen waarom de talen zo belangrijk zijn in logistiek management, dan kregen ze hier nog maar eens een antwoord.

In het bedrijf Cortes (Handzame), producent van sigarillo's, werd de volledige supply chain van de sigaren uit de doeken gedaan: van de tabaksbladeren in Indonesië of Brazilië, naar de fabrieken op Sri Lanka, …. tot bij de klant. Het zien, horen en ruiken van de ratelende machines die de melange samenstellen, het omblad rond de sigaar draaien en de verpakking die klaargemaakt wordt voor verzending was voor de studenten een unieke ervaring.

De dag eindigde met een mooie havenrondrit door Zeebrugge. Uniek was het zicht op het aanmeren van het grootste containerschip dat ooit Zeebrugge aangedaan. Dat startte in januari zijn maidentrip in China en is met zijn 20 000 TEU één van de grootste containerschepen ter wereld. Naast containers waren er de massa’s geparkeerde wagens (ro-ro), de visserij, het pure fruitsap van Tropicana, de koffie, de mooie “geleidetoren” uit de jaren ’20 (geen vuurtoren), de sporen en loco’s die de haven doorkruisten, ... Een echte reality check voor de studenten logistiek management.

Het E-commere verhaal: Katoennatie en bpost

E-commerce is in exponentiële groei en dat heeft uiteraard ook zijn weerslag op het logistieke verhaal. De opslag- en distributieactiviteiten hebben veel gelijkenissen met de klassieke logistieke activiteiten, maar er zijn toch een aantal verschillen. 

In blok 22 van Loghiddencity, het grootste magazijnenpark van Europa, bevinden zich de e-commerce activiteiten die Katoennatie (KTN) uitvoert voor “Vente Exclusive” en voor Intergamma (Gamme en Karwei).

De studenten kregen een zicht op de ongeveer 50 000 verschillende artikels die er gestockeerd worden. Van deze 50 000 verschillende artikels worden er een 10% courant gevraagd door de klanten. Deze lagen dan ook op locaties die voor pickers het makkelijkst zijn. In de mezzanine bevonden zich dan de C-items, deze waren bedekt met een laagje stof. Andere opvallende artikels zijn de “ugly’s”, bijvoorbeeld tuinset, brede rolgordijnen, … Ze worden zo genoemd omdat ze niet op één pallet passen en daarom speciale opbergcapaciteit en transport vereisen.

“Vente Exclusive” is een online outlet waarop merkproducten tijdens korte campagnes verkocht worden tegen sterk verlaagde prijzen, -50%, -60%, -70%. Het gaat om merken zoals Ecco, Nathan, Bodum, … Vanuit de mezzanine had iedereen een zicht op de flow van de activiteiten: van het binnenkomen en uitpakken van de goederen tot het verpakken van de pieces in een doos voor de klant. Ook de verpakkingsactiviteit werd van dichtbij bekeken: de pieces worden niet lukraak in de doos gelegd, de klant wenst immers een doos te ontvangen met luxeartikelen netjes geschikt.

Nadien worden de dozen opgehaald door de “carriers”, DHL, TNT, … maar ook bpost.

Later bij het bezoek aan bpost zagen we dus ook pakjes van Vente Exclusive tussen de post liggen. Hoewel we in eerste instantie voor de pakjesactiviteiten kwamen, maakte de machine voor het sorteren van de post toch de meeste indruk: 25 000 brieven per uur “vliegen” door zo’n machine. Bediening door een paar mensen. Resultaat: 10 jaar geleden had een postbode vóór de start van zijn werk nog meer dan 2 uur sorteerwerk. Nu ligt zijn post klaar in volgorde van de straten waarin hij ze in de bussen dient te deponeren: 2 uur werk per dag uitgespaard.