De reflectietool ‘PUBLIEK(en) MAKEN’ wil kunst- en cultuurorganisaties handvatten bieden bij het analyseren en concretiseren van hun publiekswerking en bemiddeling.
Kunst-en cultuurbemiddeling zijn praktijken in transitie. In de afgelopen jaren kregen ze steeds meer aandacht binnen het brede culturele veld. Kunst- en cultuurorganisaties streven steeds uitdrukkelijker naar verbindingen tussen kunst, cultuur en publiek. Ze zijn op zoek naar handvatten om deze banden vorm te geven in een samenleving die snel verandert. Daarvan getuigen ook de vele en snel evoluerende benamingen als ‘publiekswerker’, ‘publieksbemiddelaar’, ‘community octopus’, ‘stadsantenne’, ‘publieksprogrammator’, ‘curator stad & publieken’, ‘stadsdramaturg’,... In de huidige kunst- en cultuurpraktijken, sterk verbonden met de huidige samenleving, kent bemiddeling vele namen en gezichten.
Hoe werkt de tool?
Kunst- en cultuurbemiddeling bevat verschillende dimensies. Er is de positie van publiek(en); de positie van de kunst(en); de rollen en functies van bemiddeling en de doelstelling van bemiddeling. De tool en het bijhorend begeleidingstraject bieden een gestructureerde aanpak om als kunst – en cultuurorganisatie samen met je team deze dimensies onder de loep te nemen.
Zowel het in kaart brengen en analyseren van de huidige situatie, als reflecteren en visievorming, als vooruitblikken op de toekomst (innovatief expertiment en uitvoeren) maken deel uit van het proces. De tool maakt daarbij gebruik van verschillende methodes zoals positionering op spinnenwebdiagrammen of het in kaart brengen van je bestaande netwerken om de bestaande bemiddeling te analyseren en potentiële bemiddelingsacties in het vizier te krijgen. Ook zijn er woordenwolken en theoretische concepten waardoor jij en je team een gedeelde taal en een gezamenlijke visie kunnen ontwikkelen. De tool kan uiteindelijk een concrete actie opleveren, een kleine aanpassing aan een bestaande strategie of een groter experiment.
Bovenal is de tool een gespreksopener die helpt om de neuzen in dezelfde richting te krijgen, verwachtingen uit te spreken en samen na te denken over (nieuwe) doelstellingen.
Duik in de tool aan de hand van twee praktijkvoorbeelden.
Aan de slag met de tool
Wil je zelf graag aan de slag met ‘PUBLIEK(en) MAKEN’ – de tool? Dat kan! Samen bekijken we welke formule voor jullie inhoudelijk past en praktisch haalbaar is. Aan de hand van het metroplan stippelen we een route op maat uit, met sessies die het beste aansluiten bij jullie bemiddelingsvragen. Elke traject ziet er anders uit, van een uitgebreide route tot twee sessies van een halve dag.
Contact : lieze.demiddeleir@hogent.be; siebren.nachtergaele@hogent.be; griet.verschelden@hogent.be