+32 (0)9 243 26 29

AFSTUDEERRICHTING CHEMIE

Afbeelding Afstudeerrichting chemie

Match ik met chemie in het tweede en derde jaar?

Ben je vooral geïnteresseerd in de industriële chemie? Dan kies je voor chemie! Na de opleiding ben je in staat om op een accurate, reproduceerbare en creatieve manier syntheses, analyses en onderzoek uit te voeren.

Met deze competenties kun je aan de slag in verschillende soorten laboratoria, maar ook op de productievloer van bedrijven uit de chemische sector waar je processen stuurt en ontwikkelt.

Jouw opleiding

Eerste jaar

Het eerste jaar is gemeenschappelijk voor de drie afstudeerrichtingen. Je verwerft een brede basis chemie en proeft van alle facetten van de chemische sector. Daarnaast komen ook wiskunde, fysica, communicatievaardigheden en het project 'Chemie in de samenleving' aan bod.

Een richting kiezen
in het tweede jaar:

Biochemie
Chemie
Milieutechnologie

Tweede jaar

Een deel van de vakken in het tweede jaar zijn algemene vakken. De overige vakken horen bij de  afstudeerrichting chemie. Je krijgt niet alleen de beginselen van de basischemie onder de knie, maar ook:

• materialentechnologie
  • kunststoffen
  • organische procestechnologie
  • sturing in de procestechnologie

Derde jaar

Het derde jaar is bijna volledig gericht op je afstudeerrichting, zowel wat de theoretische vakken als practica betreft. Vanaf februari ga je gedurende drie maanden op stage in binnen- of buitenland en dompel je je onder in de magische wereld van de chemie. Eveneens op het programma in het derde jaar: je bachelorproef!

Praktijk

Mix tussen theorie en praktijk

50/50: dat is ongeveer de verhouding tussen theorie  en praktijk. Ook zelfstandig en in groep leren werken houden we mooi in balans. Nog meer praktijk? We gaan regelmatig op bedrijfsbezoek. En in het laatste jaar mag je een half jaar op stage in een bedrijf naar keuze.

Internationaal

Je kan zowel binnen als buiten Europa op stage. Enkele studenten krijgen bovendien de kans om een volledig semester in het buitenland te studeren aan een van onze Europese partnerscholen. Kortom, onze studenten vind je terug over de hele wereld: in Duitsland, Engeland en Spanje. Maar ook in Suriname, Bolivië, Canada, Ecuador en Indonesië...

Wat na je diploma?

Werken

Als afgestudeerde in de chemie vind je bijvoorbeeld werk in onderzoek en ontwikkeling, in studiebureaus en in controlekamers die in verbinding staan met de productie in een chemisch bedrijf. Of in chemische laboratoria voor kwaliteitscontrole en fundamenteel laboratoriumonderzoek.

Verder studeren

Heb je de smaak te pakken en wil je verder studeren? Dat kan! Via een schakelprogramma kan je met je diploma van bachelor in de chemie op dezelfde campus ook een masteropleiding aanvatten. Blijf je liever aan HOGENT studeren? Dan kan je bijvoorbeeld via een verkort traject nog een tweede diploma van bachelor in de chemie behalen in een andere afstudeerrichting dan chemie.

Vraag de andere opties aan de studietrajectbegeleider.

Wat je nog moet weten

• De campus ligt vlakbij het station. Vanuit de trein spring je zo in je labjas. Wil je toch op kot? Dan kan je er een huren in residentie Schoonmeersen of op de privémarkt in de buurt.
  • Onze hogeschool beschikt over een unieke semi-industriële destillatiekolom geschikt om studenten op te leiden in de procestechnologie, vernieuwde laboratoria algemene chemie, analytische chemie, organische chemie en milieutechnologie.
  • De vraag naar bachelors in de chemie is zo groot dat de opleiding erkend is bij de VDAB.

Waar?