Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 26 29
  fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
  +32 (0)9 243 27 00
  fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 22 00
  fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
  +32 (0)9 267 01 00
  www.hogent.be/arts
  schoolofarts@hogent.be

 

Studieadvies en studiekeuzebegeleiding

Weet je niet welke studie bij jou past? Twijfel je tussen opleidingen? Wil je advies over structuur en regelgeving hoger onderwijs? Contacteer onze studieadviseur Pascal Van Geit via studieadvies@hogent.be of 09 243 33 89. 

 
Vragen over vrijstellingen of je traject?

Neem dan contact op met de studietrajectbegeleider van jouw opleiding.

 

Inschrijven

Zeker van je studiekeuze? Dan ben je klaar voor de volgende stap: de inschrijving!

Afbeelding Informatica

Dit is een knelpuntvak dat je gratis kan volgen als werkzoekende bij de VDAB.

 

Informaticawetenschappen is top! IT-profielen prijken bovenaan alle lijsten van meest gegeerde jobs op de arbeidsmarkt. De tientallen toepassingen van informatica(wetenschappen) zijn ondertussen diep verweven in onze huidige maatschappij.

Ben jij geboeid door de snel evoluerende informatiemaatschappij en alle technologische ontwikkelingen die deze evolutie stuwen? Wil je meer dan enkel een gebruiker zijn van de huidige technologieën maar ook inzicht krijgen in de technologie achter de computers en mobiele toestellen? En wil je daarenboven ook jongeren enthousiasmeren en stimuleren om met deze technologieën aan de slag te gaan? Dan is de opleiding informatica zeker iets voor jou.

Wij brengen de diverse aspecten van informatica(wetenschappen) aan en bezorgen je ruime basiskennis waarop je verder kan bouwen in je latere carrière/loopbaan. We leren je creatieve inzichten te ontwikkelen en die ook op een didactische manier aan te brengen in een klas.

In de nieuwe eindtermen wordt aandacht besteed aan het computationeel denken. Wij spelen hierop in en verweven deze competenties in onze opleiding: je leert wat computationeel denken is, hoe je ermee aan de slag kan en hoe je dit overbrengt naar jongeren. We bouwen stapsgewijze op en koppelen altijd terug naar de vakdidactiek.

Naast de informaticawetenschappen leer je je ook verdiepen in kantoorsoftware: je vertrekt van een basis van de meeste toepassingspakketten (tekstverwerking, rekenblad,..) en leert nu ook werken met de gevorderde functies en de programmeeromgevingen hierachter.

Daarnaast word je ook voorbereid op de job van ICT-coördinator en krijg je de beginselen van netwerkbeheer, configuratie van software en hardware en de organisatie van deze job.

Andere ICT- en multimediatoepassingen krijg je in het algemene vak de Leraar@21E.

Overzicht van de opleiding

In het eerste jaar kan je je verdiepen in de gevorderde functies van de standaard toepassingspakketten (tekstverwerking, rekenblad, presentatie en databanken) en krijg je een basis van de vakdidactiek. Tijdens de microteaching leer je o.a. hoe leerstof op een activerende manier aan te brengen in de klas.

Daarnaast komen ook de items probleemanalyse en algoritmen en het implementeren van de oplossingen aan de beurt.
Je krijgt een inleiding in de werking van de computer en wordt voorbereid op physical computing. Daarbij zal je robots programmeren met een grafische programmeeromgeving.

In het tweede jaar wordt dieper ingegaan op een aantal van de items uit het eerste jaar (informaticawetenschappen) en krijg je ook een basis webdesign (zowel het ontwerp als de implementatie). We bekijken meer onderdelen van de vakdidactiek en passen die toe in de microteachings en in de stage.

In het onderdeel physical computing programmeer je nu in een tekstuele programmeertaal en je ontwerpt een STEM-project samen met studenten wetenschappen.

In het derde jaar staat datacommunicatie en netwerken, hardware en de ICT-coördinatie centraal. En je combineert alle onderdelen uit de vorige jaren tot één geheel.

Software

We maken zo veel mogelijk gebruik van gratis software, zodat je die ook later in jouw klas zonder problemen kan gebruiken. Via Office-365 kan je tijdens je opleiding ook gebruikmaken van de Microsoft Office-suite en alles wat daarbij hoort.

Waar kan je aan de slag na je opleiding?

Als afgestudeerd leraar informatica kan je aan de slag in het dag-, avond- en volwassenenonderwijs. Bovendien kan je niet alleen terecht in lessen informatica en ICT, maar ook in STEM-vakken. Een ondersteunende ICT-functie of de job van ICT-coördinator in basis- en secundair onderwijs behoren ook tot de mogelijkheden.

In het bedrijfsleven kan je ingeschakeld worden voor het opleiden van personeel op het vlak van ICT of kan je ook een ondersteunende functie hebben.

Moet je zeker weten

Informatica is een boeiend vak door het diverse scala aan vaardigheden en competenties die kunnen ingezet worden in veel verschillende toepassingsgebieden!

Naast het wetenschappelijk aspect met o.a. computationeel denken, algoritmen en programmeren verwerf je ook een diepgaande kennis van verschillende toepassingspakketten en krijg je de basis van heel wat andere ICT-toepassingen en van netwerkbeheer.

Informatica is tevens een onderdeel van STEM (science, technology, engineering and mathematics - zie ook STEM-actieplan). Ook in de opleiding komt dit uitgebreid aan bod. Je werkt met o.a. met microprocessors en microcontrollers en leert hoe die te besturen.
Je zal als student daarom samenwerken met studenten uit andere STEM disciplines om STEM uitdagingen tot een goed einde te brengen. Zo ben je helemaal voorbereid en klaar om deel te nemen aan nieuwe uitdagingen in je toekomstige werkveld !

Ben je nieuwsgierig en wens je meer info over de verschillende onderdelen? Contacteer ons en neem een kijkje in de studiefiches.

Informatica kun je combineren met één van volgende onderwijsvakken: