Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 20 01
  fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
  +32 (0)9 243 27 00
  fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 22 00
  fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
  +32 (0)9 267 01 00
  www.hogent.be/arts
  schoolofarts@hogent.be

Afbeelding Programma

Het postgraduaat trendanalyse en implementatie wordt georganiseerd in samenwerking met leading experts in trends en innovaties.

Het programma loopt over 25 lesavonden, is modulair opgebouwd en behandelt alle relevante en essentiële aspecten voor het ontwikkelen van een sterke toekomststrategie.

In de module trendanalyse krijg je een overzicht van trends. Wat zijn micro, macro en megatrends. Hoe spot je trends. Je krijgt oog voor de wereld buiten de muren van je organisatie. Je leert verbanden leggen en patronen herkennen. Je krijgt grip op de daaruit voortvloeiende veranderende consumentenbehoeften.
Deze module omvat 8 sessies.

In de module innovatietools en creativiteit wordt je creativiteit geprikkeld en krijg je inzicht in een set van te gebruiken tools. Je leert technisch en diepgaand verschillende methodieken om te brainstormen zodat je doelgericht ideeën kan genereren en selecteren.
Deze module omvat 4 sessies.

In de module scenarioplanning en futuring ontwikkel je scenario’s, concepten en strategieën. Scenarioplanning neemt trends en onzekerheden vanuit verschillende invalshoeken mee in de analyse van de toekomst. Je leert denken in verschillende gefundeerde toekomstverhalen.
Deze module omvat 5 sessies

In de module trendimplementatie krijg je inzicht in hoe trends succesvol worden vertaald naar strategie en innovatie. Concrete cases geven je handvaten voor het nemen van strategische beslissingen. Na het afronden van deze module moet je in staat zijn om nieuwe add-value en future-proof producten en diensten te bedenken die de test van de haalbaarheid op de markt kunnen doorstaan.
Deze module omvat 8 sessies.

Module studiepunten contacturen
Trendanalyse 6 24
Innovatietools & creativiteit 4 12
Scenarioplanning & futuring 4 15
Trendimplementatie 6 24