Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
+32 (0)9 243 20 01
fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
+32 (0)9 243 27 00
fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
+32 (0)9 243 22 00
fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
+32 (0)9 267 01 00
www.hogent.be/arts
schoolofarts@hogent.be

Sociale media

 

Lina Juvens
Trend Researcher @Trendwolves - Mededocent trendwatching basis
Afgestudeerd in 2014

 

“Een trendwatcher? Die is van nature nieuwsgierig en open-minded. Hij/zij is allesbehalve behoudsgezind en voelt zich geprikkeld door vernieuwing. Dat heb je of dat heb je niet. Het geheim van een succesvolle trendwatcher zit hem erin je eigen persoonlijke touch toe te voegen.

Trendwatching is voor mij kijken naar verandering in gedragingen en attitudes bij mensen en binnen de maatschappij. De snelheid van verandering verandert en het is voor bedrijven dan ook steeds moeilijker om een vat te krijgen op al deze evoluties. Hier komt de trendwatcher in het verhaal. Trendwatchers maken deze veranderingen namelijk begrijpbaar. De meerwaarde van deze opleiding ligt dus in het feit dat bedrijven nood hebben aan mensen die hen helpen om te gaan met deze snelle maatschappelijke veranderingen. Trendwatchers kunnen ervoor zorgen dat bedrijven hun doelgroep volledig begrijpen. Ze helpen bedrijven producten en diensten aan te bieden die volledig aan hun leefwereld aangepast zijn. Zo kunnen ondernemingen een voorsprong creëren op hun concurrenten.

Het is een interdisciplinair ‘vak’. Mensen met verschillende achtergronden kunnen elkaar perfect aanvullen en trendwatchers kunnen te werk gesteld worden in alle sectoren.”


Sarah van Hapert
Studente trendwatching
Vooropleiding: Communicatiemanagement

 

“Tijdens mijn erasmus mundus in China ontdekte ik dat ik best open-minded ben, een eigenschap die goed aansluit bij trendwatching. Rondkijken, de omgeving ‘zien’, geïnspireerd worden door restaurants, shops, bars, … welke omgeving ook, dat staat centraal in de praktijk van ‘trend spotting’. Een grote voorliefde voor reizen maakt voor mij de cirkel rond. Lidewij Edelkoort is een van mijn grote voorbeelden. Dankzij haar interview in het NRC Handelsblad raakte ik geboeid door het ‘vak’ en kwam ik terecht bij deze opleiding.

Trendwatching is voor mij kijken naar de wereld in al zijn verschillende facetten en veranderingen. Daarnaast is het de dingen die je rondom je ziet aan elkaar linken om zo de trends in het leven te ontdekken. 

Door in te spelen op een veranderende maatschappij, wereld en de veranderende consumenten kan een bedrijf groeien en producten of diensten aanbieden waar al dan niet bewust vraag naar is. Trends bevinden zich eerder in de onbewuste categorie. Een goede trendwatcher voelt dit aan en vertaalt het naadloos naar een goede branding, marketing en communicatie.

We ontmoeten tijdens de opleiding mensen uit het bedrijfsleven die vol enthousiasme en passie vertellen over hun ontdekkingen en verwezenlijkingen in de wereld van de trends. Deze passie is ontzettend aanstekelijk en zet aan tot een alerte geest en open houding.”


Merel Grootswagers
Studente trendwatching
Vooropleiding: Eventmanagement & Hospitality

 

"Het postgraduaat sluit goed aan bij mijn vooropleiding en biedt me net dat tikkeltje meer. Eigenlijk kun je het zien als een specialisatiejaar. Ook op de arbeidsmarkt biedt het je dat tikkeltje meer. Bedrijven kunnen trends nog veel beter benutten, denk maar bijvoorbeeld aan de vergrijzing en het steeds belangrijker worden van de babyboom generatie. Daar zullen organisaties in de toekomst rekening mee moeten houden, hoe vroeger, hoe beter. Daar kunnen wij, als toekomstige trendwatchers, bij helpen.

De richting prikkelt mijn nieuwsgierigheid. Het is leerrijk om trends vanuit verschillende ooghoeken te bekijken. Ik hoop te leren hoe je trends kan gebruiken bij het bedenken van creatieve concepten voor bedrijven.” 


Lize Colson
Digital marketeer en trendwatcher intern @Coca-Cola
Vooropleiding: communicatiewetenschappen

 

“Vanuit mijn brede interesse, mijn liefde voor cultuur, steden en reizen, mijn honger naar uitdagingen en prikkels, mijn sociale skills en sociologische achtergrond kwam ik terecht bij de opleiding. De postgraduaat trendwatching is uniek in België. Iedereen die in trends geïnteresseerd is, is welkom, ongeacht de vooropleiding. Dat uit zich in een verscheiden groep studenten. Ieders achtergrond en toekomstige sector varieert. Het gaat van mode en lifestyle; (interieur)architectuur; food, beverage & hospitality; marketing, ICT, media en andere communicatierichtingen; muziek; taal en letterkunde; toerisme- en recreatiemanagement tot industrieel product ontwerp. We inspireren en vullen elkaar aan. Je leert dus niet enkel van de verschillende gastdocenten, die hun passie en motivatie zeer goed weten over te brengen, maar ook van je peers. Het is een pool van creativiteit.

De opleiding is zeer breed georiënteerd. Je proeft van de verschillende soorten marketing, je verwerft economische inzichten, je leert uitstekend presenteren en creatief schrijven, je leert de actualiteit en je omgeving verwerken tot trends, enzovoort. Daarnaast worden we gestimuleerd om allerhande interessante lezingen bij te wonen. Ook de stage bij Coca-cola bracht me reeds veel bij. Ik vind het fantastisch om daadwerkelijk de theorie die we aangereikt krijgen in de lessen te implementeren in enkele reële bedrijfscases."


Maxim Muylaert
Intern @Content Cowboys
Vooropleiding marketing

 

“Trendwatching is open-minded en nieuwsgierig zijn. Het is zoveel mogelijk zaken opmerken, in je opnemen en koppelen aan elkaar. Trendwatching kan gemakkelijk aangeleerd worden in mijn ogen. Het heeft een zeer grote meerwaarde voor bedrijven, aangezien het de perfecte manier is om te anticiperen en om innovatieve nieuwe ideeën te bekomen. Zo kunnen bedrijven inspelen op de steeds veranderende markt.

Ik koos voor deze richting omdat de profielschets me op het lijf is geschreven. Daarbij vind ik het zeer tof dat marketing en trendwatching vaak samengaan. Ik vind de richting niet per se theoretisch. Met net een semester achter de rug, verwacht ik, hoop ik, steeds meer nieuwe, onverwachtse dingen te ontdekken, waardoor ik denk ‘hmm there’s more!’. De vrijheid die we krijgen, vind ik wel leuk. We zijn vrij om alle opdrachten op een eigen manier in te vullen. En ook ìk ben grote fan van Herman Konings.

Ik verwacht na de opleiding van het ene project in het andere te rollen, eerder dan permanent voor een bedrijf te werken. Ik wil mijn buikgevoel volgen, focussen op de dingen die me op dat moment interesseren en van daaruit een netwerk van ‘trend believers’ creëren.” 

Colette De Raedt
Junior PR Consultant @TBWA
Afgestudeerd in 2013

 

"Trendwatching kan net dat ietsje meer zijn als je al een standaard bachelor of masterdiploma in handen hebt. Op de arbeidsmarkt lopen er al genoeg standaardsollicitanten rond. Daarenboven kan je je in het tweede semester specialiseren in een bepaalde sector, bij voorkeur de sector waarin je wilt gaan werken. Op die manier kan je op de hoogte zijn van trends en mogelijkheden binnen jouw       domein.

Ik vond voornamelijk de denkwijze en manier van analyseren die we tijdens de opleiding aangeleerd kregen leerrijk. Onbewust analyseer ik nu alles en vallen er mij veel meer dingen op. Ontspannen door een stad kuieren kan niet meer, dat staat nu (nog meer dan vroeger) gelijk aan mensen, street art en nieuwe plekjes spotten. En dan vooral, alles linken met elkaar en er nieuwe manieren van leven in ontdekken."


 

Harry Van Durme
Afgestudeerd in 2013

 

"Trendwatching is een bijzonder boeiende opleiding omdat de student wordt ondergedompeld in de leefwereld van de mens met zijn gebruiken en gewoonten. Trendwatching is naast psychologie vooral sociologie: het huidige gedrag van de mens waarnemen en het toekomstige gedrag aan de hand van de waarnemingen en patronen proberen te voorspellen. Trendwatching wordt daarom ook wel ‘futuristisch denken’ genoemd.. Daarnaast is trendwatching een flink staaltje marketing en (markt)onderzoek: door de bedrijfswereld wordt het gezien als onontbeerlijk. Daarbovenop wordt de opleiding gegeven door de beste Vlaamse professionals in het vak."


 

Sarah Staelens
B2B marketeer/trendwatcher @Deli-Coupe
Afgestudeerd in 2013

 

"Trends leven in de verpakkingsindustrie. Ik ben dan ook blij dat ik de opleiding trendwatching heb gevolgd. Daardoor heb ik ook mijn droomjob gevonden. Van bij het begin wist ik al in welke sector ik wilde werken en vandaar dat ik mij tijdens mijn opleiding heb gespecialiseerd in de voedingsindustrie. Door de opleiding zie je het bos door de bomen, krijg je een lange termijn visie en een verruimende blik, onmisbaar voor productontwikkeling. Ik heb ook geleerd hoe je van iets simpels iets groots kan maken."

Sarah is aan de slag bij Deli-Coupe, een voedingsbedrijf gespecialiseerd in gesneden groenten. De titel van haar functie luidt ‘marketeer/trendwatcher’. Ze is verantwoordelijk voor de website, brochure, … (B2B). Daarnaast staat ze in voor de verpakkingen en het bedenken van nieuwe verpakkingen (prijs, duurzaamheid, materiaal, …).


Sheila De Kinder
Afgestudeerd in 2014

"Trendwatchen is een uitdaging en elke dag ontdek ik nieuwe dingen en geloof ik steeds meer in de kracht van trends als innovatie. Door verder te zoeken op de informatie die je van ervaren trendwatchers hebt gekregen, creëer je een soort neus voor het leggen van verbanden.”


Zoë De Wit
Afgestudeerd in 2014

"Trendwatchen is vooral je voelsprieten open zetten en zoveel mogelijk variërende prikkels op je af laten komen. Maar natuurlijk moet je ook af en toe de rust opzoeken om deze prikkels te laten bezinken en op hun plaats te laten vallen."