Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
+32 (0)9 243 20 01
fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
+32 (0)9 243 27 00
fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
+32 (0)9 243 22 00
fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
+32 (0)9 267 01 00
www.hogent.be/arts
schoolofarts@hogent.be

Sociale media

Contact

Campus Schoonmeersen 
Gebouw D - lokaal 1.024
Pol Bracke: 09 243 22 64

Infoformulier

Afbeelding Lector

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Het Centrum voor Ondernemen oefent een brugfunctie uit tussen faculteiten, vakgroepen en lectoren  van de HoGent in de context van ondernemend onderwijs. 

Keuzevak ondernemen

Het Centrum voor Ondernemen begeleidt mee het keuzevak ondernemen. Dat keuzevak is een praktijkgericht opleidingsonderdeel dat open staat voor alle HoGent-studenten uit niet-managementgerichte richtingen. Studenten werken er in multidisciplinaire teams een eigen innovatief idee uit tot een concreet en realistisch businessplan, met het Business Model Canvas van Osterwalder en de Lean Start-Up methodiek van Ries als leidraad. Daardoor leren ze de verschillende aspecten van het ondernemen in hun samenhang zien: innovatie en creativiteit, strategie, organisatie, hr, financiële en logistieke elementen, enz.

Sociaal ondernemen

Het Centrum voor Ondernemen beschikt over heel wat expertise omtrent sociaal ondernemerschap. Sociaal ondernemen komt erop neer dat de centrale doelstelling een maatschappelijk thema is, maar dat dit wel geïntegreerd is in een businessmodel. Een sociale onderneming haalt zijn inkomsten dus uit economische activiteiten, maar die moeten vooral het een sociale doel helpen verwezenlijken.

Pol Bracke en Tom van Wassenhove ontwikkelden er een methodiek voor: de Impact Driven Business Modelling-tool (IDBM). Die wordt uitgebreid en helder uit de doeken gedaan in het boek Impactgedreven Ondernemen – aan de slag met sociale businessmodellen. Het boek is zodanig opgebouwd dat het gemakkelijk kan worden gebruikt in de lessen. Uiteraard maken we van de methodiek ook gebruik wanneer vragen van externe organisaties betrekking hebben op het uitbouwen van een sociaal businessmodel. Ook daar laten we dan studententeams mee aan de slag laten gaan.


Het centrum voor ondernemen is partner in: