Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 20 01
  fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
  +32 (0)9 243 27 00
  fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 22 00
  fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
  +32 (0)9 267 01 00
  www.hogent.be/arts
  schoolofarts@hogent.be

1 INLEIDING
Chocolade is de trots van België. Dankzij het vakmanschap van onze meester-chocolademakers draagt de Belgische chocolade een kwaliteitslabel dat in de hele wereld wordt erkend. Toch steken de laatste tijd geruchten de kop op dat de concurrentie in het buitenland sterk wordt en de Belgische producenten innovatief uit de hoek zullen moeten komen, willen ze aan de top blijven. [introductie + kader]

De firma Belfine uit Lokeren heeft die signalen goed opgevangen en ziet de noodzaak in om te innoveren. De firma produceert tot nu toe vooral holle chocoladefiguren maar begint de concurrentie van lageloonlanden te voelen. Ze wil daarom overstappen op de productie van chocoladerepen. [verantwoording] Via een marketingplan zullen wij nagaan of deze keuze goed zit. [thema en centrale vraag]

Omdat KMO’s dikwijls niet de tijd en de middelen hebben om een grondige marktstudie te laten uitvoeren, zullen we in dit rapport eerst een marktanalyse maken van de chocoladesector: hoe ziet de sector eruit, wie zijn de belangrijke spelers, de concurrenten, de klanten enz. Daarnaast brengen we verslag uit van het fieldonderzoek. De resultaten daarvan laten zien hoe de marketingmix opgesteld moet worden en wat de eventuele knelpunten zijn. Met de marketingdoelstelllingen, de strategie en de onderzoeksresultaten zullen we een actieplan ontwikkelen. [structurerende vooruitblik]

Terug naar Inleiding