Faculteit Mens en Welzijn

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 20 01
  fmw@hogent.be

Faculteit Natuur en Techniek

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270 (voetgangers, openbaar vervoer)
9000 Gent
  +32 (0)9 243 27 00
  fnt@hogent.be

Faculteit Bedrijf en Organisatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1 (auto, post)
Voskenslaan 270
9000 Gent
  +32 (0)9 243 22 00
  fbo@hogent.be

School of Arts

Campus Bijloke
J. Kluyskensstraat 2
9000 Gent
  +32 (0)9 267 01 00
  www.hogent.be/arts
  schoolofarts@hogent.be

WORD ROLMODEL: GETUIGENISSEN

Afbeelding Word rolmodel: getuigenissen

Tine

"Ik vind het interessant om als toekomstig leerkracht in gesprek te gaan met jongeren, mezelf in hun leefwereld te verplaatsen en te argumenteren waarom je hogere studies zou verkiezen boven uit werken gaan. Voor mij ging studeren altijd heel vlot, dat is niet voor iedereen zo. Ik stel dikwijls vast dat sommige jongeren slachtoffer zijn van het watervalsysteem. Ze zitten niet op hun plaats in TSO- of BSO-opleidingen en hun talenten worden onderbenut. Als rolmodel vind ik het belangrijk een ander geluid te laten horen. De boodschap die ik als rolmodel meegeef: ik geloof in een talentgerichte benadering en als je een opleiding kiest die aansluit bij jouw talent komt alles goed."

Frederik

"Sinds mijn 14de heb ik last van ADD, een aandachtstoornis. Mensen rondom mij raadden me af om hogere studies aan te vangen. Ik heb toch doorgezet. Dankzij het bijzonder statuut dat me werd toegekend krijg ik een uur langer de tijd om mijn examens af te leggen. Ik wil dat leerlingen weten dat zoiets bestaat. Ik ben nu zelfs studentenvertegenwoordiger. Dit had ik vroeger nooit voor mogelijk geacht."

Karen

"Voor mij was de stap van het secundair naar het hoger onderwijs heel erg groot. Ik ging op kot en was voor het eerst ver van huis. Niemand in mijn familie heeft ooit hogere studies aangevat. Mijn ouders wilden dat ik Rechten probeerde, maar mijn hart lag bij Kunstwetenschappen. Ik mocht 1 jaar testen. Daardoor had ik in het begin heel erg last van faalangst en uitstelgedrag. Ik heb noodgedwongen een aantal vakken van het eerste jaar moeten meenemen naar het tweede jaar. Als rolmodel wil ik aan de leerlingen duidelijk maken dat het systeem van ‘blijven zitten’ niet meer bestaat. Ik volg een GIT-traject en dankzij de faalangsttraining vind ik studeren nu plezant."

Maarten

"In het middelbaar zat ik niet goed in mijn vel. Ik weet niet goed waarom. Ik had bovendien een moeilijke thuissituatie met scheidende ouders en werd al gauw schoolmoe. Eenmaal aan de universiteit ging een wereld voor me open. Ik hoefde geen vervelende fysica-oefeningen meer te maken. Elk vak uit de opleiding Filosofie vond ik interessant. Die boodschap wil ik meegeven aan de jongeren is: kies wat je graag doet en alles gaat zoveel vlotter."

Hassania

"Ik ben van Marokkaanse origine en draag een hoofddoek. Mijn ouders vonden het belangrijk dat ik op mijn 18de zou gaan werken. Dankzij mijn oudere neef die Biomedische Wetenschappen studeert heb ik mijn ouders kunnen overtuigen om mij toch te laten studeren. Ik vind het belangrijk om een diploma te hebben om als jonge vrouw op eigen benen te kunnen staan. Ik hoop als rolmodel jonge meisjes te kunnen inspireren met mijn succesverhaal. Trouwen en kinderen krijgen kan later nog."

Sylvana

"Ik woon nog niet zo lang in België. Ik spreek vlot Nederlands, maar academisch taalgebruik is toch nog van een hoger niveau. Daarom krijg ik wekelijks extra taalbegeleiding en ben ik aangesloten bij een studentenkring met enkel moedertaalsprekers. Je netwerk uitbreiden en de taal blijven praktiseren is essentieel. Als rolmodel hoop ik anderstalige leerlingen te kunnen inspireren hetzelfde te doen."