Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is de meest voorkomende ontwikkelingsstoornis bij jonge kinderen. Niettegenstaande deze hoge prevalentie is de stoornis nog vrij onbekend en stuiten zij die ermee worden geconfronteerd op nog heel wat onbegrip.
Er worden meer kinderen gediagnosticeerd met TOS dan met ASS of ADHD. Uit de literatuur blijkt dat 6 à 7% van de peuters en kleuters kampt met een aangeboren TOS, zonder dat daar een onmiddellijke verklaring voor te vinden is.
Omdat taal zo belangrijk is voor de algemene ontwikkeling van jonge kinderen, is de impact ervan op hun cognitieve, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling vaak ingrijpend. Leer- en gedragsproblemen komen bij 50% van de kinderen met TOS voor.
Psycho-educatie is belangrijk om kinderen meer inzicht in hun eigen problemen en gedrag te doen krijgen. De stoornis heeft ook een sterke invloed op de ouders en de ouder-kindinteracties. Vanuit deze wisselwerking kan men concluderen dat het betrekken van ouders in de begeleiding een meerwaarde kan zijn. Er is bewezen dat ouderbegeleiding een positief effect heeft op het gedrag van zowel het kind als de ouders.
In deze vorming worden naast een theoretisch kader concrete adviezen en tools aangereikt voor de psycho-educatie en ouderbegeleiding bij TOS.
Doelgroep
Ouders, onderwijzend personeel, ondersteuners, CLB-medewerkers, logopedisten
De groepsgrootte wordt in onderling overleg bepaald.
Lesvorm
Onze experts stemmen hun aanbod af op je specifieke noden en cases en komen bij jou ter plaatse.
Kostprijs
Vraag vrijblijvend een offerte aan via expertise@hogent.be.
Datum
In onderling overleg.
Locatie
Bij jou ter plaatse.
Contact
Eddy Hoste, eddy.hoste@hogent.be
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Wiskunde in een prentenboek
Collega Hilde Rabaut stelt vast dat het met ons (kleuter)onderwijs niet zo goed gaat. Vooral wiskundige vaardigheden worden stiefmoederlijk behandeld. Recent rondde ze een onderzoek af rond de rol …