Foto Helpdesk

IT-helpdesk.

I

Welkom op de webpagina van de IT-helpdesk. Hier vind je alle info over de IT-infrastructuur van HOGENT. Bekijk voor gebruik ook eens de gebruiksregels van het HOGENT-netwerk en het AUGent-reglement inzake gebruik van de ICT-infrastructuur.

IT-helpdesk voor personeel

Heb je een vraag of wil je een probleem melden? Neem dan contact op met de IT-helpdesk via het IT-helpdeskportaal (studenten en personeelsleden) of via helpdesk@hogent.be. Je kan via deze weg ook een afspraak maken om langs te gaan.

Maandag van 8.15 tot 17 uur
Dinsdag van 8.15 tot 17 uur
Woensdag van 8.15 tot 16 uur
Donderdag van 8.15 tot 17 uur
Vrijdag van 8.15 tot 16 uur
De openingsuren tijdens de verlofperiodes kan je raadplegen op het IT-helpdeskportaal.

Openingsuren Student voor Student

Student voor Student is de helpdesk voor studenten. Je vindt deze van maandag tot donderdag, van 17 tot 19 uur in de bibliotheek op de campus Schoonmeersen (tweede verdieping aan de docentendesk).

Heb je een
dringend
probleem?
De IT-helpdesk
is jouw redder
in nood.

Campus Connect

Campus Connect biedt de mogelijkheid aan HOGENTenaars en UGentenaars om vanaf bepaalde locaties via de kabel op het internet te surfen. De locaties worden aangeduid met het logo hiernaast (of aangegeven door groene markeringen bij de aansluitpunten).

Je hoeft geen extra software te installeren. Wel dien je je kenbaar te maken via een aanmeldportaal. Zonder authenticatie is er geen toegang tot het internet noch tot interne HOGENT-bronnen. Dus ook voor e-mail, Chamilo of iBamaflex moet je je eerst aanmelden.

Verbinding maken is eenvoudig: verbind je laptop met de netwerkkabel via de Campus Connect-poort en meld je aan met gebruikersnaam en wachtwoord (zonder authenticatie).

Connectiviteit

EDUROAM is een internationaal project dat staat voor "EDUcational ROAMing".
Via Eduroam kunnen studenten en personeelsleden draadloos verbinding maken met het internet in alle deelnemende hogescholen en universiteiten.
Inloggen gebeurt met accountnaam@instellingsnaam.be (bv. jbon007@hogent.be, jbon@ugent.be, ...).

HOGENTenaars

Info over hoe je moet inloggen op EDUROAM vind je bij de IT-helpdesk (inloggen met HOGENT-account vereist):

Externen die niet tot een instelling behoren
die aan het EDUROAM-project deelneemt

HGGuest is het draadloze netwerk van HOGENT voor genodigden en externen. Het is een open draadloos netwerk, maar om op het internet te kunnen, moeten gebruikers zich registreren waarna ze een tijdelijke account krijgen die vier uur geldig blijft. Met dat account kunnen ze zich aanmelden op de portaalpagina.

Alle info over EDUROAM zelf kan je vinden op de Belgische of de internationale website van het project.

Kopiëren, printen en scannen

Printen, kopiëren en scannen kan op alle campussen van HOGENT. Voor prints betalen studenten 3 eurocent voor een zwart-witprint op A4-formaat en 18 eurocent voor een kleurenprint op A4-formaat.

Studenten zetten eerst geld op hun e-purse via epurse.hogent.be. Bij identificatie met de studenten- of campuskaart aan een multifunctionele printer wordt het saldo van de e-purse geraadpleegd.

Printen gebeurt via de volgende virtuele printers:

  • EDU_ZWART-WIT voor afdrukken in zwart-wit
  • EDU_KLEUR voor afdrukken in kleur
  • ADM_ZWART-WIT voor afdrukken in zwart-wit (administratief personeel)
  • ADM_KLEUR voor afdrukken in kleur (administratief personeel)

De virtuele printers staan standaard ingesteld op de pc's in de bibliotheken. Met een laptop kan je surfen naar mobielprinten.hogent.be.

Is er een probleem met een printer, een opwaardeerautomaat of het e-pursesysteem? Neem contact op met een bibliotheekmedewerker, onthaalmedewerker of medewerker van een servicepunt. Zij kunnen je de eerste ondersteuning geven.