Wat zit er in je kleren? De verborgen impact van fast fashion op je gezondheid.

Fast fashion is verleidelijk goedkoop, maar wat schuilt er achter dat prijskaartje? Textielexpert Alexandra De Raeve (FTILab+) ontrafelt de chemische realiteit van onze kleren en deelt inzichten voor gezonder en duurzamer shoppen.

Meer details →
HOGENT beschikt over privaat 5G-netwerk.

HOGENT heeft als eerste hogeschool in België een eigen 5G-netwerk dat breed kan worden ingezet. Bedrijven en organisaties kunnen dit gebruiken om nieuwe toepassingen te testen, processen te optimaliseren en innovatieve diensten te ontwikkelen. 

Meer details →
Verbinding tussen bewoners en politie als medicijn tegen polarisatie

Wat gebeurt er als burgers en politie samen boksen, gamen of koken? 

Meer details →
Boetes? Vergeet het!

Gedeelde producten (denk aan leenfietsen, verhuurmateriaal of uitleendiensten) krijgen vaak minder zorg dan eigen bezittingen. Dat leidt tot snellere slijtage, hogere herstelkosten en teleurgestelde klanten. Voor ondernemingen die inzetten op duurzame deel- en huurmodellen is dat meer dan een operationeel probleem: het raakt aan de kern van hun businessmodel.

Meer details →
Ontdek hoe het écht voelt om te leren met een leerstoornis.

Lezen, schrijven en rekenen lijkt voor de meeste kinderen vanzelf te gaan. Maar dat is lang niet altijd zo. Onderzoeker Sabine Vandevelde vertelt er meer over in dit filmpje.

Meer details →
Achter de tralies: gezondheid en druggebruik in onze Belgische gevangenissen

Hoe is het om vast te zitten in een Belgische gevangenis? Het antwoord is complex: gevangenissen zijn niet alleen plekken van straf, maar ook plaatsen waar gezondheid en welzijn vaak zwaar onder druk staan.

Meer details →
Heeft een interventie rond zelfregulatie zin in het hoger onderwijs? 

In het SELFIE onderzoek gingen onderzoekers van HOGENT met eerste jaars studenten orthopedagogie aan de slag rond zelfregulerende vaardigheden. Een training, een reflectiedagboek en motiverende prompts werden aangeboden aan een aantal groepen binnen een opleidingsonderdeel persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Meer details →
Armoede gaat over meer dan geld alleen.

Armoede gaat over meer dan geld alleen. Ze deint uit naar andere facetten van het leven en gaat vaak gepaard met minder steun, minder culturele bagage en minder vertrouwen in eigen kunnen. Al deze factoren beïnvloeden de kansen van studenten in het hoger onderwijs.

Meer details →
Zelfregulerende vaardigheden en de overgang naar hoger onderwijs.

Het SELFIE-onderzoek bracht de zelfregulerende vaardigheden van nieuwe bachelorstudenten in kaart. Daaruit bleek dat ze vooral zwakker scoren op plannen en doelen stellen, opvolgen of ze goed bezig zijn, en reflecteren na het leren.

Meer details →
Niet elke nieuwbouw verdient een verlaagd btw tarief.

Meerdere projectontwikkelaars pleiten voor één uniform tarief voor alle nieuwbouw. Volgens hen is het huidige systeem, waarbij enkel sloop en heropbouw onder de gunstmaatregel vallen, oneerlijk, willekeurig en onlogisch. Maar die kritiek mist de kern van de zaak.

Meer details →
Een baby en een hond in huis: hoe bereid je je voor op die ontmoeting?

Wat als je hond en je (klein)kind elkaar voor het eerst ontmoeten? Kan dat wel veilig? Annelies Van Nuffel, onderzoeker bij het onderzoekscentrum 360° Zorg en Welzijn, geeft helder advies over honden, baby’s en bijtpreventie.

Meer details →
Futures through Design en Dave Goulson verkennen Gent als stad voor bestuivers.

In dit artikel over de inspirerende wandeling die Futures through Design (Stefanie Delarue en Glenn Deliège) maakte met 'Bumblebee professor' Dave Goulson wordt gesproken over de maatregelen die Stad Gent neemt om de stad aangenamer te maken voor bestuivers en andere insecten.

Meer details →
Opinie: de kwetsbare student betaalt de rekening.

De September­verklaring van de Vlaamse regering 2025 maakt één zaak pijnlijk duidelijk: het hoger onderwijs wordt niet gespaard in de nieuwe besparings­ronde. Met een geplande besparing van 85 miljoen euro, waarvan 34 miljoen op het budget voor de studie­toelagen, staat de toegankelijkheid van het hoger onderwijs fundamenteel onder druk, vindt Sebastien Malfait, directeur Studenten­voorzieningen aan HOGENT, in onderstaand opiniestuk.

Meer details →
Wachten is geen hulp.

Jongeren geven ons vaak via hun gedrag heel wat signalen dat het niet goed gaat met hen. Het is een kwestie van dit te leren lezen en veel meer open te staan voor een gesprek. Echt luisteren naar wat jongeren ons te vertellen hebben, doet vaak wonderen!

Meer details →
Schoolweigering is geen koppigheid, maar een noodkreet

Schoolweigering is geen kwestie van onwil, maar van angst en onmacht. Onderzoeker Griet De Nys (Research Centre for Learning in Diversity) benadrukt hoe vroegtijdige signalen en samenwerking tussen ouders, leerkrachten en hulpverleners het verschil kunnen maken.

Meer details →
Zelfregulatie: hoe laat je je tiener zelf leren (zonder los te laten)?

Hoe help je je kind groeien tot een zelfstandige leerling zonder het meteen los te laten? Onderzoeker Nathalie Schepens (Research Centre for Learning in Diversity) geeft verrassende inzichten en concrete tips rond zelfregulatie.

Meer details →
Zijn groenten uit eigen tuin altijd gezonder? Over pesticiden, bodemkwaliteit en ecologisch tuinieren.

Courgettes, tomaten of pompoenen uit eigen tuin: heerlijk, maar zijn ze écht gezonder? Joachim Moens (AgroFoodNature) scheidt feiten van fabels en toont hoe je met eenvoudige keuzes veilig en duurzaam kan moestuinieren.

Meer details →
Bachelorproef wordt bachelorproject

Hoe zorgen we ervoor dat bachelorproeven relevant blijven? En niet zomaar in de kast belanden? In de opleiding Sociaal Werk gooiden ze het roer om.

Meer details →
Als het nooit meer helemaal stil is.

20% van de volwassenen heeft last van tinnitus. Maar wat is dat precies? Waarom krijg je het? En vooral, hoe geraak je er waar van af? 

Meer details →
Wat is kennis waard als ze niet is gedeeld?

HOGENT is een kennisinstelling binnen het hoger onderwijs in alle betekenissen van dat woord: we dragen kennis over met ons onderwijs, we creëren kennis door ons praktijkgericht onderzoek en onderzoek in de kunsten en we valoriseren die kennis onder andere via dienstverlening. 

Meer details →