Foto Geven is het nieuwe goud: waarom fondsenwerving belangrijk is dan ooit

Geven is het nieuwe goud.

G

Geven is het nieuwe goud.

Non-profitorganisaties staan voor grote maatschappelijke uitdagingen en financiële onzekerheid. Naast subsidies en eigen inkomsten worden giften van particulieren en bedrijven steeds belangrijker. HOGENT Fondsenwerving, onderdeel van het Research Centre for Sustainable Organizations, ondersteunt sinds 2011 organisaties om hun fondsenwerving strategisch aan te pakken. Via onderzoek, opleidingen en dienstverlening bouwen we mee aan een duurzame en zelfredzame non-profitsector. 
Ontdek hoe fondsenwerving meer is dan geld zoeken – en een hefboom wordt voor maatschappelijke impact. 

Non-profitorganisaties spelen een cruciale rol in het Belgische maatschappelijk weefsel. Ze zetten zich in voor sociale rechtvaardigheid, welzijn, cultuur, gezondheid, onderwijs en meer. In tegenstelling tot commerciële bedrijven halen deze organisaties hun middelen niet (hoofdzakelijk) uit economische activiteiten. Hun werking is grotendeels afhankelijk van externe financiering: overheidsubsidies, eigen marktinkomsten én vrijwillige bijdragen van burgers en bedrijven. 

Deze derde inkomstenbron – fondsenwerving – wordt almaar belangrijker in een context van dalende of onzekere subsidies. Particulieren, bedrijven en filantropische fondsen worden steeds vaker aangesproken om de missie van non-profitorganisaties mee mogelijk te maken. Uit recent onderzoek van HOGENT Fondsenwerving blijkt dat in 2024 61% van de Belgen jaarlijks schenkt aan goede doelen. De motieven zijn divers, maar vertrouwen, transparantie en maatschappelijke relevantie spelen een centrale rol bij de beslissing om te geven. 

"Het wordt steeds moeilijker om fondsen te werven. Iedereen is zich aan het professionaliseren, en dat is goed ook, maar het maakt het minder makkelijk."

Persoonlijk interview Belgische fondsenwerver

 

Fondsenwerving is geen marketingtruc, maar een strategisch proces.

Dat is het uitgangspunt van de onderzoekers van HOGENT Fondsenwerving, onderdeel van het Research Centre for Sustainable Organizations. Sinds 2011 bouwt dit team kennis op via praktijkgericht onderzoek bij Vlaamse schenkers, bedrijven en fondsenwervers. Die inzichten vormen de basis voor wetenschappelijke publicaties, opleidingen, lezingen en individuele coachingstrajecten. 

Met die expertise ondersteunt HOGENT organisaties om hun fondsenwerving strategisch en duurzaam aan te pakken. Daarbij ligt de focus niet alleen op ‘hoe’ organisaties fondsen werven, maar ook op de maatschappelijke visie die daarachter zit. Willen we als samenleving evolueren naar een Angelsaksisch model, waar private giften publieke verantwoordelijkheden overnemen? Of zoeken we naar een evenwicht waarin fondsenwerving complementair is aan overheidssteun? 

Wat vaststaat: wie vandaag werk wil maken van een toekomstgerichte non-profitsector, investeert best in strategische fondsenwerving. Niet alleen om financiële middelen aan te trekken, maar ook om burgers, bedrijven en andere partners duurzaam te verbinden met maatschappelijke impact. 

Meer weten?

Neem contact op

Het team fondsenwerving van HOGENT beschikt over een brede en diepgaande expertise in fondsenwerving.

stuur een e-mail