Op 8 september was het internationale alfabetiseringsdag. Wie mocht denken dat analfabetisme iets uit het verleden is, think twice: meer dan 750 miljoen +15-jarigen wereldwijd zijn analfabeet.
HOGENT steunt met Correctbook de strijd tegen het wereldwijde analfabetisme. Correctbook is een sociale onderneming die zich inzet tegen analfabetisme en 1 miljoen kinderen van een Correctbook wil voorzien voor 2023. In de webshop van HOGENT kan je zo’n handig uitwisbaar notitieboek kopen en daarmee steun je het alfabetiseringsproject dat eraan gekoppeld is.
Dat is geen toeval: het Team Merchandising (Kelly Ott en Sophie De Candt) van de dienst Communicatie, dat de webshop samenstelt en beheert, kiest resoluut voor producten die duurzaam zijn en/of een sociale impact hebben. Eenvoudig is dat niet want de producten moeten daarnaast ook betaalbaar en van degelijke kwaliteit zijn.
Gulden middenweg
We gaan dan ook voor de gulden middenweg, legt Sophie De Candt uit: “Het lukt niet altijd om producten te vinden die aan al die criteria voldoen, maar sowieso heeft elk item in de webshop wel een duurzaam en of sociaal element. Zo is het notitieboekje van Correctbook niet ecologisch gemaakt, maar wel in gebruik. En er is een sociaal doel aan gekoppeld.
Andere voorbeelden: onze sweaters zijn van biologisch katoen, aangevuld met gerecycleerd polyester voor een langere levensduur, en voor de opdruk zijn inkten op waterbasis gebruikt. De vulpotloden worden van bioplastics vervaardigd, de usb-sticks zijn van duurzaam recycleerbaar materiaal, enzovoort. Helemaal ecologisch zijn vele producten nog niet, maar het is vaak een afweging tussen wat beschikbaar, betaalbaar en duurzaam is. En elk klein stapje brengt ons verder in de juiste richting”, vat Sophie samen. "Overigens mag het soms ook gewoon een kwalitatief leuk product zijn omdat het bij onze ‘brand’ past."
Greenwashing
Het vergt dikwijls heel wat opzoekingswerk om een producent te vinden die aan de vereisten voldoet en tegelijkertijd budgettair haalbaar is voor het doelpubliek, dat uiteraard voor een aanzienlijk aandeel uit studenten bestaat, ervaart Sophie De Candt: “Ik besteed veel tijd aan research. Er is immers ook veel greenwashing. Men stelt het soms veel mooier en duurzamer voor dan het in werkelijkheid is, en daar probeer ik dan door te kijken.”
Team Merchandising kreeg voor het duurzame aankoopbeleid al heel wat schouderklopjes. Overigens wordt duurzaamheid ook HOGENT-breed een prominent item: de strategische ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de Verenigde Naties vormen een belangrijke leidraad voor het beleid en vanaf deze maand start Karen van Bastelaere als duurzaamheidscoördinator om duurzaamheidsinitiatieven binnen HOGENT te kanaliseren, op te starten en op elkaar af te stemmen.
Publicatiedatum: 09/09/2021