Foto: Alexander Popelier
Hij deelt als pianist en toetsenist al jaren het podium met bekende namen als Flip Kowlier, Gabriel Rios en Selah Sue, maar op zijn vijftigste besliste Peter Lesage, lector in de jazz-poprichting van KASK & Conservatorium, om een eigen album op te nemen, onder zijn eigen naam: Lesage. ‘Human’ – zo heet het album – is een verzameling funky songs met een sound die naar de late jaren ’80 verwijst en waar Prince nooit ver weg is. In de pers en muziekmedia kan Peter alvast op zeer goede recensies rekenen. Een gesprek.
Peter Lesage doceert aan KASK & Conservatorium onder meer piano en productieanalyse, maar nam voor de creatie van het album een sabbatjaar (inmiddels is hij weer aan de slag). “Dat was een vrij drastische beslissing die maakte dat er wel druk op de ketel stond. Ik had het tegenover collega’s, familie en vrienden ook zo aangekondigd: na dat jaar breng ik een album uit.” Of dat album ook het begin is van een langer traject als soloartiest Lesage, laat Peter nog enigszins in het midden: “Het album is sowieso de basis om op verder te werken: concerten spelen, nieuwe nummers creëren. Of die dan op termijn leiden tot een nieuw Lesage-album, valt nog te bezien. De muziekwereld denkt niet meer in albums.”
Peter nuanceert ook de bewering dat ‘Human’ zijn eerste album is: “Zo maak ik bij Ertebrekers mee de songs. Ik concentreer me daar vooral op de arrangementen, de songstructuur en de productie.” Behalve Peter maken Flip Kowlier en Jeffrey Jefferson deel uit van Ertebrekers. ‘De zji’ is hun bekendste nummer.
Jaren voordien maakte hij ook al eigen werk met de band Moiano. ‘Human’ is wel het eerste album onder zijn eigen naam. “Ik deed alles zelf: songs schrijven, inspelen, productie, … al deed ik voor heel specifieke zaken een beroep op enkele gastmuzikanten.” De evolutie van de (muziek)technologie maakte dat maakproces gemakkelijker: “Terwijl je vroeger naar een studio moest, kan je nu met een laptop en de juiste software thuis een album opnemen en afwerken. Dat maakt het niet alleen praktischer maar ook een heel stuk goedkoper.”
“Live wordt muziek een levend organisme. De interactie tussen de muzikanten en met het publiek geeft er een aparte dynamiek aan.”
Peter Lesage
Lector KASK & Conservatorium en songschrijver
Prince
Het geluid van Human refereert aan synth-funk uit de late jaren ’80, soms klinkt er een vleugje Sade door en vooral ook een stevige portie Prince. Tegelijkertijd is de muziek zeer eigentijds. En dat is geen toeval: “Ik probeer mee te zijn met de hedendaagse sound en hou daar rekening mee. Ik vind bijvoorbeeld de huidige zogenaamde West Coast-stijl, die jazz combineert met technologische invloeden heel interessant”, zegt Peter.
Daarnaast hebben de jaren ’80 – toen Peter een tiener was – een indruk nagelaten die onvermijdelijk doorklinkt in Human. “Het was de tijd van MTV”, schetst hij. “Er ging een nieuwe wereld voor mij open. Plots werd muziek zoveel toegankelijker en beschikbaarder, bovendien ook nog met beeld erbij. Ik geraakte erdoor gefascineerd en schoof, als mijn ouders het niet konden horen, mijn Bach-études al eens opzij om de hits van toen na te spelen op piano.”
Het eerste grote concert dat Peter meemaakte, was van niemand minder dan Prince, op de weide van Werchter. “Ik had nog nooit een groot concert meegemaakt. En toen was ik daar ineens, als 16-jarige tussen tienduizenden anderen, getuige van iets overweldigends.” Dat Prince een onuitwisbare impact naliet, mag blijken uit het feit dat Peter op korte tijd “zeker tien” Prince-concerten meemaakte, inclusief de aftershows die de artiest vaak gaf. En nu, enkele decennia later, hoor je diezelfde Prince geregeld doorschemeren in de songs van Human.
Hoop
De muziek van Human is bijgevolg catchy en zeer toegankelijk, maar klinkt nergens plat-commercieel of goedkoop, wel integendeel: dit zijn composities met hoogstaande en doordachte arrangementen. De term doordacht is overigens ook van toepassing op de teksten: Peter kijkt met een kritisch oog naar mens en maatschappij. “Er gaat wel een en ander fout in de wereld”, zegt Peter, “en ik vind dat je dat niet kan negeren als je songs maakt. Maar ik zorg er ook voor dat er altijd hoop doorklinkt.”
Peter wil de komende maanden vooral de boer op met zijn muziek. Die zal live enigszins anders klinken, want daar zijn natuurlijk wel extra muzikanten bij betrokken. Maar zo hoort het ook, vindt Peter: “Live wordt muziek een levend organisme. De interactie tussen de muzikanten en met het publiek geeft er een aparte dynamiek aan. Ik kan rekenen op uitstekende muzikanten en het lijkt me dan ook vanzelfsprekend dat ik hen de ruimte en vrijheid geef om te improviseren en een eigen inbreng te doen. Zij zullen zeker voor meerwaarde zorgen.”
Cultuur als familietrekje.
Peter Lesage komt uit een cultureel nest: zus Fried’l Lesage is een zeer bekende Radio 1-stem, broer Günther is acteur en theatermaker en oudste broer Dieter is cultuurfilosoof. Cultuur mag dus wel een familietrekje genoemd worden. Zat er iets in het Ardooise water of had het met de paplepel te maken?
Vader Lesage was tandarts, moeder huisvrouw, dus bij de ouders ligt de verklaring op het eerste gezicht niet. Of toch? Peter verwijst naar een soort familielegende: “Die legende zegt dat mijn vader wou dat zijn kinderen vier vaardigheden hadden die hijzelf niet onder de knie had. Het eerste was zwemmen – we haalden elk ons 1500 meter brevet. Het tweede was typen, dus volgden we allemaal dactylo. Dictie en voordracht stond ook op het lijstje: mijn vader bleek een grote angst te hebben om voor een groep te moeten spreken en dat wou hij zijn kinderen niet aandoen. En muziek was de vierde vaardigheid. Uiteindelijk heeft dat duidelijk impact gehad op onze latere keuzes: ik ben de muzikale weg opgegaan, Fried’l en Günther gingen in de richting van voordracht en theater en bij Dieter kwamen die twee kunstrichtingen in zekere zin samen in zijn filosofisch werk.”
Publicatiedatum: 02/05/2024