Foto Executieve functies bij kinderen en jongeren met een taalontwikkelingsstoornis

Executieve functies bij kinderen en jongeren met een taalontwikkelingsstoornis.

E

Executieve functies bij kinderen en jongeren met een taalontwikkelingsstoornis.

Recent wetenschappelijk onderzoek laat zien dat kinderen en jongeren met een taal­ontwikkelings­stoornis (TOS) meer problemen hebben met executieve functies (EF) dan kinderen zonder TOS. De sociaal-emotionele en gedragsproblemen die we zien bij kinderen en jongeren met TOS kunnen vaak verklaard worden vanuit de verstoorde ontwikkeling van de EF.

In deze sessie gaan we in op de ontwikkeling van de EF bij kinderen en jongeren met TOS en de rol hierbij van onze (innerlijke) taal en theory of mind (TOM). We vertrekken hierbij vanuit een neuropsychologische invalshoek. Concrete voorstellen voor diagnostiek en adviezen voor begeleiders, ouders en school worden voorgesteld

Lesvorm

Praktijkgerichte lezing en / of workshop. Mogelijkheid tot koppelen aan ‘Ervaar TOS’- belevingsparcours

Doelgroep

Ondersteuners, CLB-medewerkers, leerkrachten lager en / of secundair onderwijs, …

Groepsgrootte

  • Lezing: maximum 40
  • Workshop: maximum 20

Kostprijs

Vraag vrijblijvend je offerte aan

Locatie

Bij jou ter plaatse of bij HOGENT

Contact

eddy.hoste@hogent.be