Recent wetenschappelijk onderzoek laat zien dat kinderen en jongeren met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) meer problemen hebben met executieve functies (EF) dan kinderen zonder TOS. De sociaal-emotionele en gedragsproblemen die we zien bij kinderen en jongeren met TOS kunnen vaak verklaard worden vanuit de verstoorde ontwikkeling van de EF.
In deze sessie gaan we in op de ontwikkeling van de EF bij kinderen en jongeren met TOS en de rol hierbij van onze (innerlijke) taal en theory of mind (TOM). We vertrekken hierbij vanuit een neuropsychologische invalshoek. Concrete voorstellen voor diagnostiek en adviezen voor begeleiders, ouders en school worden voorgesteld
Lesvorm
Praktijkgerichte lezing en / of workshop. Mogelijkheid tot koppelen aan ‘Ervaar TOS’- belevingsparcours
Doelgroep
Ondersteuners, CLB-medewerkers, leerkrachten lager en / of secundair onderwijs, …
Groepsgrootte
- Lezing: maximum 40
- Workshop: maximum 20
Kostprijs
Vraag vrijblijvend je offerte aan
Locatie
Bij jou ter plaatse of bij HOGENT