Foto Opleiding zorgzaam gebruik voor gedeelde producten

Opleiding zorgzaam gebruik voor gedeelde producten.

O

Opleiding zorgzaam gebruik voor gedeelde producten.

Consumenten aansturen om meer zorg te dragen voor gedeelde producten

Onderzoek toont aan dat consumenten vaak minder zorg dragen voor geleende en gehuurde producten, wat kosten meebrengt voor kmo’s door snellere slijtage en verminderde klanttevredenheid. Bovendien kunnen nadelige ervaringen met productgebruik klanten doen besluiten om terug over te schakelen naar productbezit. Zorgzaam gebruik is dus een noodzakelijke voorwaarde voor duurzame huur- en deelinitiatieven. Tegelijk ontbreken kmo’s vaak de kennis en middelen om deze productzorg te stimuleren. Met deze opleiding willen we kmo’s dan ook sensibiliseren, inspireren en stimuleren om hun klanten meer zorg te laten dragen voor producten die ze gebruiken.

De mate waarin je klanten voor hun producten zorgen, heeft een grote invloed op de haalbaarheid en duurzaamheid van je huur- en deeldiensten. Om je te helpen, sloegen WijDelen en HOGENT de handen in elkaar om een opleiding te ontwikkelen die jou helpt om je klanten aan te moedigen tot betere productzorg. Tijdens deze opleiding leggen we bloot welke barrières klanten ervaren om zorgzaam om te springen met gedeeld of gehuurd materiaal en reiken we je manieren aan om hier als onderneming mee om te gaan.

Wat mag je verwachten?

Doorheen drie theoretische sessies nemen we je mee door de belangrijkste uitdagingen en oplossingen. Daarnaast organiseren we twee werksessies rond je eigen case en kan je beroep doen op online coaching van onze experten. Door de academische kennis van HOGENT aan te vullen met praktijkinzichten van de projecten bij WijDelen, krijg je in deze opleiding grondige inzichten met een vertaling naar de dagelijkse realiteit.

Wie zijn onze experten?

Tijdens deze opleiding word je begeleid door dr. Evelynn Devos en Nena Baeyens.

Anne-SophieEvelynn Devos is lector en onderzoeker aan HOGENT binnen het Research Centre for Sustainable Organizations, gastprofessor aan de UGent en gespecialiseerd in consumentengedrag en marketingstrategieën. Haar doctoraat behandelde de antecedenten en gevolgen van productzorg vanuit het consumentenperspectief.

Anne-SophieNena Baeyens werkte meer dan 10 jaar als marketingverantwoordelijke bij EVA vzw/ProVeg België en leerde er dankzij Donderdag Veggiedag alles over succesvolle gedragsveranderingen in de praktijk. Sinds 2021 verdiept ze zich in de theorie als onderzoeker aan HOGENT binnen het Research Centre for Sustainable Organizations.

 

 

Locatie, timing en kostprijs

Deze opleiding vindt plaats op 3 vaste dagen + 1 uur online coaching vrij te kiezen. Deelnemen kost €250 per persoon (excl. btw).

Inschrijven? Stuur een mail naar evelynn.devos@hogent.be