Foto Steeds meer Belgen overwegen een goed doel op te nemen in hun testament

Dag van het Testament.

D

Dag van het Testament.

13 september 2025

Bijna één op drie gevende Belgen overweegt om een goed doel op te nemen in zijn of haar testament. Dat blijkt uit de jaarlijkse studie naar het geefgedrag van de Belg, uitgevoerd door HOGENT. Ter gelegenheid van de Dag van het Testament voor het Goede Doel, pakken we uit met een onderzoeksspecial die inzichten biedt in wie de gevende Belgen zijn die een goed doel in hun testament willen opnemen, wie nog overtuigd kan worden om dit te doen en hoe je als organisatie deze specifieke doelgroep succesvol kan bereiken.

Belangrijkste bevindingen

  • Bijna een derde van de gevende Belgen wil nalaten aan een goed doel of overweegt dat te doen.
  • 4% heeft die beslissing al formeel vastgelegd in een testament, 5% is dat nog van plan.
  • Brusselaars staan het meest open voor nalaten aan een goed doel, gevolgd door Vlamingen en Walen.
  • Jongere generaties denken vaker na over legaten dan oudere generaties. Boomers hebben hun keuze vaker al vastgelegd – meestal om niet na te laten.
  • Mannen en hooggeschoolden tonen zich ontvankelijker voor het idee dan vrouwen of lager opgeleiden.
  • Alleenwonenden en Belgen zonder kinderen zijn vaker bereid om (een deel van) hun nalatenschap aan een goed doel te schenken.
  • Wie niet wil nalaten aan goede doelen, heeft gemiddeld minder vertrouwen in goede-doelenorganisaties.
  • Kandidaten-erflaters geven bij leven vaker aan thema’s zoals religie & levensbeschouwing, cultuur & erfgoed, milieu & dieren, en internationale solidariteit.
  • Deze groep steunt ook vaker al bij leven één of meerdere goede doelen structureel en geeft gemiddeld hogere bedragen.
  • Ze zijn via veel verschillende communicatiekanalen bereikbaar – van digitale media tot klassieke post en persoonlijke gesprekken.

HOGENT-persona's met potentieel

Op basis van de resultaten werden de kandidaat-erflaters gekoppeld aan drie HOGENT-persona's die het meest potentieel tonen:

Door communicatiestrategieën aan te passen aan hun waarden, voorkeuren en mediagebruik, kunnen organisaties hun kans op betrokkenheid én succesvolle legaten aanzienlijk vergroten. In de special ontdek je hoe je dat precies doet. 

Download het volledige rapport hier.
Téléchargez le rapport complet ici.

 

Legatenbarometer 2025

In november publiceren we de Legatenbarometer 2025. Die van vorig jaar kan je raadplegen via https://www.hogent.be/projecten/fondsenwerving/legatenbarometer/

Wil je leren hoe je legaten of andere fondsenwervende technieken kan integreren in je strategie? HOGENT biedt verschillende opleidingen aan om jezelf en je organisatie te professionaliseren in fondsenwerving. Ontdek alle onze opleidingen op onze opleidingspagina.

"Legaten zijn niet langer een taboeonderwerp. Steeds meer Belgen willen ook na hun overlijden een verschil maken. Maar vertrouwen, heldere informatie en timing zijn cruciale sleutels om die intentie om te zetten in actie."

Sanne Holvoet, onderzoeker fondsenwerving

Neem contact op met onze experten.

Anne-Sophie

Ann-Sophie Bouckaert
(Nonprofit-)marketing, fondsen­werving, strategisch management

e-mail

Anne-Sophie

Joke Persyn
Particuliere fondsen­werving, non-profit­marketing, sociaal onder­nemen, communicatie­vaardig­heden

e-mail

Freek van baelen

Sanne Holvoet
(Nonprofit-)marketing, fondsen­werving, strategisch management

e-mail

Sanne

Freek Van Baelen
Markt­onderzoek, marketing, statistiek, consumenten­psychologie, economie

e-mail