Angst voor onvoorspelbare, hoge facturen voor herstellingen | Leen 33 jaar


Leen is een alleenstaande moeder van 33. Haar zoontje Liam is 5. Leen heeft een tijdje in een noodopvang gewoond. Haar aanvraag voor een sociale woning is snel behandeld en al na een paar maanden kreeg ze een woning voorgesteld. Ze woont nu een jaar of twee in het appartement met twee slaapkamers in een oude hoogbouw. Leen krijgt een OCMW-uitkering.

Toen Leen naar de woning kwam kijken, vond ze die erg versleten.
Maar ze durfde niet te weigeren omdat ze niet langer in de noodopvang wou blijven.
De woonmaatschappij beloofde een aantal dingen op te frissen. Dat is ook gebeurd en al bij al ziet de woning er OK uit.

Toch maakt Leen zich zorgen. Toen ze introk in de woning had ze een vaatwasmachine gekocht in de kringwinkel, maar er bleken niet de nodige leidingen te liggen. Via de woonmaatschappij was dit in orde gebracht, maar Leen was erg geschrokken van de hoge factuur en het feit dat ze die helemaal zelf moest betalen.
Daar had ze niet voldoende geld voor. Via schuldbemiddeling heeft ze de factuur uiteindelijk beetje bij beetje betaald.
Onder de bewoners gonzen gelijkaardige verhalen over hoge, onverwachte facturen.

Nu heeft Leen sinds een aantal weken geen warm water meer. Ze durft niet om een herstelling te vragen. Wat als ze die zelf moet betalen? En hoeveel zou haar dat dan kosten? Leen weet niet waar ze deze info kan vinden en durft niemand om hulp te vragen.