Foto Marketingplan door studenten marketing

Marketingplan door studenten marketing.

M

Marketingplan door studenten marketing.

Wil je studenten marketing inschakelen voor je bedrijf of organisatie? In het 3de jaar van de professionele bachelor­opleiding bedrijfs­management - marketing ontwikkelen 4 à 5 teams van maximum 5 studenten een strategisch en operationeel marketing­plan voor jouw bedrijf of organisatie onder begeleiding van ervaren lectoren.

Deze groeps­opdracht kadert binnen het opleidings­onderdeel 'Busines Project: Integrated Marketing Plan' en bestaat uit:

  1. Een strategische analyse van een uitdaging van een bedrijf of organisatie.
  2. Het formuleren van een strategisch marketingplan.
  3. Het uitwerken van een operationeel marketingplan met focus op marketing­communicatie of sales.

Stap 1: project­voorstel indienen

Laat ons weten aan welk project je onze studenten wil laten werken. Met welke uitdaging zit jouw bedrijf of organisatie? Heb je een vraag­stuk rond het opbouwen van een merk? Een uitdaging met betrekking tot marketing­communicatie of sales? Of nog een andere case waar onze studenten hun tanden in kunnen zetten? De eerste stap is het afbakenen van de uitdaging.

Bij het indienen van een project­voorstel ga je akkoord om alle reeds beschikbare onderzoek en data ter beschikking te stellen en om mee te werken aan het verdere verloop van het project. De studenten tekenen bij de start van het project een geheim­houdings­contract (5 jaar).

Projectvoorstel indienen →


Stap 2: pitch van 30 minuten

Bij de start van het academie­jaar (eind september) komen 4 opdrachtgevers van geselecteerde bedrijven en organisaties hun marketing­uitdaging voorstellen tijdens een pitch van 30 minuten voor alle studenten uit het 3de jaar marketing.


Stap 3: team­verdeling

De studenten solliciteren bij de lectoren voor het project waar zij aan willen werken. De verdeling van de projecten en de teams gebeurt op basis van motivatie en competenties. Ieder project wordt toegewezen aan 4 à 5 teams van maximum 5 studenten.


Stap 4: bedrijfs­bezoek & interview

Begin oktober brengen de geselecteerde teams een bedrijfs­bezoek waarbij ze tijdens een gestructureerd interview van 3 à 4 uur gerichte vragen kunnen stellen.


Stap 5: onderzoek & uitwerking

De teams doorlopen alle stappen van de ontwikkeling van een marketing­plan. Ervaren lectoren in onderzoek, strategie en communicatie begeleiden de studenten doorheen het volledige project.

Voor het onderzoek gebruiken ze desk en field research naargelang de uitdaging van de opdracht­gever. De kwalitatieve en/of kwantitatieve onderzoeks­methode(n) inclusief vragen­lijsten moeten steeds worden goed­gekeurd door de opdracht­gever. Op basis van het onderzoek en de analyse evalueren de studenten alternatieve strategieën en vertalen ze de beste strategie naar een operationeel plan, met de nadruk op communicatie en/of sales.


Stap 6: presentatie marketing­plan

Midden maart presenteren de teams hun strategisch en operationeel marketing­plan (inclusief budgettering en KPI's) op de campus of in de kantoren van de opdracht­gever (±5 uur). Als opdracht­gever geef je feedback op basis van de relevantie en meer­waarde voor jouw bedrijf of organisatie. Je ontvangt de marketing­plannen van alle groepen (4 à 5 per project), inclusief de uitgebreide onderzoeks­rapporten en datasets.


Doelgroep

Bedrijven en organisaties met een marketing­vraagstuk

Referenties

Agristo, Blue Talk, Chinoh, Freetime, IJsster, Inius, Kom Op Tegen Kanker, Meetjesland, Mylène, Panama, Rhodius, Sanké, Universal Communication, …

Timing

Het project loopt van eind september tot midden maart (lesweek 1 tot en met 16), waarbij de studenten 1 dag per week werken aan het project, meestal op de campus of thuis.

bekijk de academische kalender →

Prijs

700 euro (excl. BTW)

Contact

katrien.meert@hogent.be

Sfeerbeeld

Alles is duidelijk, je hebt genoeg info en je bent volledig overtuigd? Dien dan nu een projectvoorstel in!

Projectvoorstel indienen →

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Samenwerken met het opleidings­centrum marketing

Het opleidings­centrum marketing van HOGENT hecht veel belang aan samen­werking tussen bedrijven en studenten. Bekijk hier de mogelijkheden voor het werkveld: van projecten, stages en …

Marketing

Marketing is een afstudeer­richting van de bachelor bedrijfs­management. Als marketeer leer je producten, diensten en ideeën succes­vol in de markt zetten, verkopen of verdelen en …

Op zoek naar expertise?
Ben je op zoek naar vormingen of advies? Klik door op een van de thema's en bekijk het volledige aanbod. Ben je geïnteresseerd in het onderzoek van HOGENT? Neem dan een kijkje …