Wil je studenten marketing inschakelen voor je bedrijf of organisatie? In het 3de jaar van de professionele bacheloropleiding bedrijfsmanagement - marketing ontwikkelen 4 à 5 teams van maximum 5 studenten een strategisch en operationeel marketingplan voor jouw bedrijf of organisatie onder begeleiding van ervaren lectoren.
Deze groepsopdracht kadert binnen het opleidingsonderdeel 'Busines Project: Integrated Marketing Plan' en bestaat uit:
- Een strategische analyse van een uitdaging van een bedrijf of organisatie.
- Het formuleren van een strategisch marketingplan.
- Het uitwerken van een operationeel marketingplan met focus op marketingcommunicatie of sales.
Stap 1: projectvoorstel indienen
Laat ons weten aan welk project je onze studenten wil laten werken. Met welke uitdaging zit jouw bedrijf of organisatie? Heb je een vraagstuk rond het opbouwen van een merk? Een uitdaging met betrekking tot marketingcommunicatie of sales? Of nog een andere case waar onze studenten hun tanden in kunnen zetten? De eerste stap is het afbakenen van de uitdaging.
Bij het indienen van een projectvoorstel ga je akkoord om alle reeds beschikbare onderzoek en data ter beschikking te stellen en om mee te werken aan het verdere verloop van het project. De studenten tekenen bij de start van het project een geheimhoudingscontract (5 jaar).
Stap 2: pitch van 30 minuten
Bij de start van het academiejaar (eind september) komen 4 opdrachtgevers van geselecteerde bedrijven en organisaties hun marketinguitdaging voorstellen tijdens een pitch van 30 minuten voor alle studenten uit het 3de jaar marketing.
Stap 3: teamverdeling
De studenten solliciteren bij de lectoren voor het project waar zij aan willen werken. De verdeling van de projecten en de teams gebeurt op basis van motivatie en competenties. Ieder project wordt toegewezen aan 4 à 5 teams van maximum 5 studenten.
Stap 4: bedrijfsbezoek & interview
Begin oktober brengen de geselecteerde teams een bedrijfsbezoek waarbij ze tijdens een gestructureerd interview van 3 à 4 uur gerichte vragen kunnen stellen.
Stap 5: onderzoek & uitwerking
De teams doorlopen alle stappen van de ontwikkeling van een marketingplan. Ervaren lectoren in onderzoek, strategie en communicatie begeleiden de studenten doorheen het volledige project.
Voor het onderzoek gebruiken ze desk en field research naargelang de uitdaging van de opdrachtgever. De kwalitatieve en/of kwantitatieve onderzoeksmethode(n) inclusief vragenlijsten moeten steeds worden goedgekeurd door de opdrachtgever. Op basis van het onderzoek en de analyse evalueren de studenten alternatieve strategieën en vertalen ze de beste strategie naar een operationeel plan, met de nadruk op communicatie en/of sales.
Stap 6: presentatie marketingplan
Midden maart presenteren de teams hun strategisch en operationeel marketingplan (inclusief budgettering en KPI's) op de campus of in de kantoren van de opdrachtgever (±5 uur). Als opdrachtgever geef je feedback op basis van de relevantie en meerwaarde voor jouw bedrijf of organisatie. Je ontvangt de marketingplannen van alle groepen (4 à 5 per project), inclusief de uitgebreide onderzoeksrapporten en datasets.
Doelgroep
Bedrijven en organisaties met een marketingvraagstuk
Referenties
Agristo, Blue Talk, Chinoh, Freetime, IJsster, Inius, Kom Op Tegen Kanker, Meetjesland, Mylène, Panama, Rhodius, Sanké, Universal Communication, …
Timing
Het project loopt van eind september tot midden maart (lesweek 1 tot en met 16), waarbij de studenten 1 dag per week werken aan het project, meestal op de campus of thuis.
bekijk de academische kalender →
Prijs
700 euro (excl. BTW)
Contact
Alles is duidelijk, je hebt genoeg info en je bent volledig overtuigd? Dien dan nu een projectvoorstel in!
Projectvoorstel indienen →Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Samenwerken met het opleidingscentrum marketing
Het opleidingscentrum marketing van HOGENT hecht veel belang aan samenwerking tussen bedrijven en studenten. Bekijk hier de mogelijkheden voor het werkveld: van projecten, stages en …
Marketing
Marketing is een afstudeerrichting van de bachelor bedrijfsmanagement. Als marketeer leer je producten, diensten en ideeën succesvol in de markt zetten, verkopen of verdelen en …