Foto Marketing

Marketing.

M

Goede marketeers zijn storytellers, verhalenvertellers die hun boodschap op de juiste manier weten te brengen. Goede marketeers zijn innovators. Ze ontwikkelen nieuwe ideeën en werken ze uit tot sterke oplossingen. 

Goede marketeers zijn in staat om producten en diensten succesvol te lanceren. En er vervolgens voor te zorgen dat die producten en diensten vlot blijven verkopen. Ze slagen er ook in producten en diensten efficiënt te verdelen, correct te prijzen en origineel te communiceren via reclamecampagnes, interactieve sites en sociale media zoals Facebook en Twitter. 

Alle facetten van marketing komen in deze opleiding aan bod. Zo weet je op het einde van de rit precies waar jouw passie ligt: in communicatie of verkoop? Of meer specifiek in
de dienstenmarketing, retailmarketing, marketing intelligence, business-to- businessmarketing, non-profitmarketing, digitale marketing of internationale marketing?

Speciale aandacht gaat uit naar data driven marketing. De hedendaagse marketeer wordt immers overspoeld door tal van digitale gegevens. In deze opleiding leer je hoe je met al die data omgaat. Je leert data analyseren, visualiseren, efficiënt beheren en helder rapporteren. Kennis van data driven marketing is een must en een absolute meerwaarde voor jouw toekomst.

De opleiding laat je ook toe je eigen accenten te leggen. Zo kun je kiezen uit een aantal opleidingsonderdelen: een extra vreemde taal (Duits of Spaans)? Of liever trendanalyse, non-profitmarketing of copywriting? Ook in het derde jaar sta je voor de keuze: je kennis over marketingcommunicatie verder uitdiepen? Of je kennis verbreden met de optie verkoop?

Sfeerbeeld
“Als je al weet dat je marketing wilt studeren is HOGENT de beste plek, aangezien je onmid­del­lijk in je eerste jaar start met marketing­gerichte vakken.”

Femke De Sutter
oud-student

Schitteren bij de klant.

"Het marketingproject is een knaller van een afsluiter voor iedere marketing­student. Hier komt alle leerstof samen. Het project is het moment bij uitstek om je kennis, vaardigheden en ervaring te bundelen en vervolgens te schitteren tijdens de presentatie bij de klant."

Ayla Bostan 
oud-student

Praktijk. 

Een belangrijk doel van de opleiding is voeling te krijgen met het werkveld. Daarom komen talrijke gastsprekers uit het bedrijfsleven je vertellen hoe het er in de praktijk aan toegaat. Je gaat ook zelf op bezoek bij verschillende bedrijven en neemt onder andere deel aan marketing days en workshops.

Je gaat aan de slag met opdrachten aangeleverd door het werkveld. Je brainstormt dan vaak in team en werkt de projecten uit van A tot Z.

Tijdens het eerste jaar zal je het merkenbeleid van een onderneming in kaart brengen, analyseren en evalueren.

In het tweede jaar ga je aan de slag met grafieken en informatie aangeleverd door Nielsen, een belangrijke internationale speler in de wereld van marktonderzoek.

In je laatste jaar werk je in teamverband een groot marketingproject uit voor een echte onderneming. Samen met je teamleden ga je de concurrentie aan met de andere teams. Je stelt een marketingplan op met een bijhorend communicatie- of verkoopplan en verdedigt je project voor een jury bestaande uit docenten en de opdrachtgevers van het bedrijf. Onze studenten werkten op die manier al een marketingplan uit voor grote bedrijven als Van der Valk Hotels, Breydel, Standaard Boekhandel en Make-A-Wish Foundation.

Match ik met marketing?

1

Een nieuw bedrijf, dienst, product of merk? Daar bedenk jij meteen een marketingstrategie bij.

2

Je wil de dromen en wensen van mensen vertalen naar concrete producten en diensten.

3

Je volgt de trends van nabij in deze snel evoluerende internationale maatschappij.

4

Je bent nieuwsgierig naar wat consumenten willen. En je hebt de nodige creativiteit en ondernemingszin om met consumentenwensen aan de slag te gaan.

5

Vrienden omschrijven je als iemand die graag out of the box denkt en geen uitdagingen uit de weg gaat.

6

Commerciële flair? Daar ben je mee geboren.

Wat na je diploma?

Werken

Wie blaakt van ambitie en een sterke persoonlijkheid heeft, bouwt met dit diploma ongetwijfeld een mooie carrière uit. Van frisdranken tot banken, van artisanale bieren tot industriële pompen, van fashion over events tot sponsors en grote sportclubs, van kleine tot grote bedrijven: zowat elke organisatie heeft creatieve marketeers nodig. Zo kan je aan de slag als:

  • brand manager
  • product manager
  • advertising manager
  • mediaplanner
  • business-to-business marketeer
  • communicatieverantwoordelijke
  • online marketeer
  • event manager
  • sales representative
  • commercieel
  • medewerker
  • inkoopverantwoordelijke
  • marktonderzoeker
  • trade marketeer

Verder studeren

Heb je na je opleiding de smaak te pakken en wil je verder studeren? Dat kan, bijvoorbeeld via deze vaak gekozen vervolgopleidingen:

Ontdek alle mogelijkheden

Sfeerbeeld

Nog vragen?

Waar kan je deze opleiding volgen?

Deze opleiding wordt aangeboden op campus Aalst en campus Schoonmeersen (Gent), elk met een eigen didactische aanpak. Je kan dus kiezen welke aanpak en campus het beste bij je past.

Heb je vragen?

We helpen je graag verder! Stuur een mailtje naar anne.degeeter@hogent.be.

Zit je met vragen over je studieloopbaan? Neem dan contact op met de studietrajectbegeleider van jouw opleiding.

Wat je nog moet weten.

  • Je kan je digitale skills een flinke boost geven door deel te nemen aan de Digital Masters Academy. Dat zijn sessies over Google Ads, Google Analytics en online marketing. Nadien ontvang je een heus DMA-certificaat.
     
  • Je krijgt les van een mix van docenten met ervaring in marketing, communicatie en sales.
     
  • HOGENT biedt je de kans om een dubbel diploma te behalen. Het laatste jaar van je studietraject kan je immers volgen in EPHEC, in Brussel. Dat is een partnerhogeschool van HOGENT waarvan de programma’s van de afstudeerrichtingen volledig zijn afgestemd op die van HOGENT. Daar afstuderen biedt je een dubbel voordeel. Je wordt ondergedompeld in de Franse taal. En op je diploma staat zowel HOGENT als EPHEC. Een extra niet te onderschatten troef op de arbeidsmarkt.