Facebook Pixel Marketing - Hogeschool Gent
Foto Marketing

Marketing.

M

Marketing.

 

Goede marketeers zijn story­tellers, verhalen­vertellers die hun boodschap op de juiste manier weten te brengen. Goede marketeers zijn innovators. Ze ontwikkelen nieuwe ideeën en werken ze uit tot sterke oplossingen.

Goede marketeers zijn in staat om producten en diensten succesvol te lanceren. En er vervolgens voor te zorgen dat die producten en diensten vlot blijven verkopen. Ze slagen er ook in producten en diensten efficiënt te verdelen, correct te prijzen en origineel te communiceren via reclame­campagnes, interactieve sites en sociale media zoals Facebook, Instagram en Twitter.

Kies tussen campus Schoonmeersen (Gent) en campus Aalst.

Download onze brochure - Gent

Download onze brochure - Aalst

Schrijf je meteen in

Alle facetten van marketing komen in deze opleiding aan bod. Zo weet je op het einde van de rit precies waar jouw passie ligt: in communicatie, marketing­technologie of verkoop? Of meer specifiek in de diensten­marketing, retail­marketing, marketing intelligence, business-to-business­marketing, non-profit­marketing, digitale marketing of internationale marketing?

Speciale aandacht gaat uit naar data driven marketing. De heden­daagse marketeer wordt immers over­spoeld door tal van digitale gegevens. In deze opleiding leer je hoe je met al die data omgaat. Je leert data analyseren, visualiseren, efficiënt beheren en helder rapporteren. Je kan ook je digitale skills een flinke boost geven dankzij het vak online marketing skills. Google Ads, Google Analytics en online marketing kennen dan geen geheimen meer voor jou. Bovendien word je gestimuleerd en begeleid om extra certificaten te behalen van Google. Kennis van data driven marketing is een must en een absolute meerwaarde voor jouw toekomst.

De opleiding laat je ook toe je eigen accenten te leggen. Zo kun je kiezen uit een aantal opleidings­onderdelen: een extra vreemde taal (Duits of Spaans)? Of liever trend­analyse, non-profit­marketing of copy­writing? Ook in het derde jaar sta je voor de keuze: je kennis over marketing­communicatie verder uitdiepen? Of leren hoe je technologie kan inzetten als tool om marketing naar een hoger niveau te brengen? Of je kennis verbreden met de optie verkoop?

Sfeerbeeld
“Als je al weet dat je marketing wilt studeren is HOGENT de beste plek, aangezien je onmid­del­lijk in je eerste jaar start met marketing­gerichte vakken.”

Femke De Sutter
oud-student

profielfoto Amy De Cooman

Amy

Student

Chat met Amy

Schitteren bij de klant.

"Het marketing­project is een knaller van een afsluiter voor iedere marketing­student. Hier komt alle leerstof samen. Het project is het moment bij uitstek om je kennis, vaardig­heden en ervaring te bundelen en vervolgens te schitteren tijdens de presentatie bij de klant."

Ayla Bostan
oud-student

Schitteren bij de klant.

"Het marketing­project is een knaller van een afsluiter voor iedere marketing­student. Hier komt alle leerstof samen. Het project is het moment bij uitstek om je kennis, vaardig­heden en ervaring te bundelen en vervolgens te schitteren tijdens de presentatie bij de klant."

Ayla Bostan
oud-student

Praktijk.

Een belangrijk doel van de opleiding is voeling te krijgen met het werk­veld. Daarom krijg je les van een mix van docenten met ervaring in marketing, communicatie en sales. Daarnaast komen ook tal­rijke gast­sprekers uit het bedrijfs­leven je vertellen hoe het er in de praktijk aan toe­gaat. Je gaat ook zelf op bezoek bij verschillende bedrijven en neemt onder andere deel aan marketing days en workshops.

Je gaat aan de slag met opdrachten aangeleverd door het werk­veld. Marketing studeren is ook vaak brain­stormen in team en projecten uit­werken van A tot Z.

Tijdens het eerste jaar zal je het merken­beleid (branding) van een onderneming in kaart brengen, analyseren en evalueren.

In het tweede jaar ga je aan de slag met grafieken en informatie aangeleverd door Nielsen, een belangrijke inter­nationale speler in de wereld van markt­onderzoek.

In je laatste jaar werk je in team­verband een groot marketing­project uit voor een echte onderneming. Samen met je team­leden ga je de concurrentie aan met de andere teams. Je stelt een marketing­plan op met een bijhorend communicatie- of verkoop­plan en verdedigt je project voor een jury bestaande uit docenten en de opdracht­gevers van het bedrijf. Onze studenten werkten op die manier al een marketing­plan uit voor grote bedrijven als Van der Valk Hotels, Breydel, Standaard Boek­handel en Make-A-Wish Foundation.

Iets vragen aan onze studenten?

Chat met een student

Nationale of internationale uitwisseling

HOGENT biedt je de kans om een dubbel diploma te behalen. Het laatste jaar van je studie­traject kan je immers volgen in EPHEC, in Brussel. Dat is een partner­hogeschool van HOGENT waarvan de programma's van de afstudeer­richtingen volledig zijn afgestemd op die van HOGENT. Daar afstuderen biedt je een dubbel voordeel. Je wordt onder­gedompeld in de Franse taal. En op je diploma staat zowel HOGENT als EPHEC. Een extra niet te onder­schatten troef op de arbeidsmarkt.

Je krijgt ook verschillende mogelijk­heden om inter­nationale ervaring op te doen. Zo kan je kiezen om stage te lopen in het buiten­land of om via een inter­nationale uit­wisseling (Erasmus) een semester in het buitenland te studeren. Wees gerust: HOGENT helpt je met alle paperassen, financiële ondersteunings­maatregelen en logistieke obstakels.

Match ik met marketing?

1

Een nieuw bedrijf, dienst, product of merk? Daar bedenk jij meteen een marketing­strategie bij.

2

Je wil de dromen en wensen van mensen vertalen naar concrete producten en diensten.

3

Je volgt de trends van nabij in deze snel evoluerende inter­nationale maatschappij.

4

Je bent nieuws­gierig naar wat consumenten willen. En je hebt de nodige creativiteit en ondernemings­zin om met consumenten­wensen aan de slag te gaan.

5

Vrienden omschrijven je als iemand die graag outside the box denkt en geen uit­dagingen uit de weg gaat.

6

Commerciële flair? Daar ben je mee geboren.

Wat na je diploma?

Werken

Wie blaakt van ambitie en een sterke persoonlijk­heid heeft, bouwt met dit diploma ongetwijfeld een mooie carrière uit. Van fris­dranken tot banken, van artisanale bieren tot industriële pompen, van fashion over events tot sponsors en grote sport­clubs, van kleine tot grote bedrijven: zowat elke organisatie heeft creatieve marketeers nodig in het management. Zo kan je aan de slag als:

  • marketing manager
  • brand manager
  • product manager
  • advertising manager
  • digital marketing manager
  • online marketing manager
  • mediaplanner
  • business-to-business marketeer
  • communicatie­verantwoordelijke
  • online marketeer
  • event manager
  • sales manager
  • sales representative of vertegenwoordiger (knelpuntberoep)
  • commercieel medewerker (knelpuntberoep)
  • inkoop­verantwoordelijke
  • markt­onderzoeker
  • trade marketeer
  • marketing analytics translator

Verder studeren

Heb je na je opleiding de smaak te pakken en wil je verder studeren? Dat kan, bijvoorbeeld via deze vaak gekozen vervolg­opleidingen na een bachelor marketing:

Ontdek alle mogelijkheden

Sfeerbeeld

Nog vragen?

Zit je nog met prak­tische vragen over de opleiding? Ben je nog niet helemaal zeker van je studie­keuze? We helpen je graag verder!

W


Waar?

Deze opleiding wordt aangeboden op campus Aalst en campus Schoonmeersen (Gent), elk met een eigen didactische aanpak. Je kan dus kiezen welke aanpak en campus het beste bij je past.

bekijk campus Aalst →
(tip: neem zeker eens een kijkje in het Broeikaslokaal)

bekijk campus Schoonmeersen →
(tip: neem zeker eens een kijkje in het saleslab)

I



Inschrijven

Heb je alle info die je nodig hebt en ben je overtuigd van je studiekeuze?

schrijf je in →

C



Cursussen inkijken

Wil je al een idee krijgen van welk studiemateriaal je voor de kiezen krijgt? Snuister dan eens in een selectie van onze cursussen.

cursussen inkijken →