Foto Marktonderzoek door studenten marketing: projectstage

Marktonderzoek door studenten marketing: project­stage.

M

Marktonderzoek door studenten marketing: project­stage.

Wil je studenten marketing inschakelen voor je bedrijf of organisatie? Tijdens een project­stage werkt een team van 2 studenten een groot­schalig markt­onderzoek uit onder begeleiding van een ervaren docent. De studenten zitten in hun 3de jaar van de professionele bachelor­opleiding bedrijfs­management - marketing en kiezen zelf voor een project­stage waarbij ze het onderzoek uitvoeren en een gedegen onderzoeks­rapport presenteren aan jouw bedrijf of organisatie.

Voorbeelden

  • Markt­analyses
  • Concurrentie­analyses
  • Behoeften­onderzoek
  • Positionerings­onderzoek
  • Imago- en perceptie­onderzoek
  • Naam- en merkbekendheids­onderzoek
  • Tevredenheids­metingen
  • Communicatie­research
  • Sales­onderzoek
  • ...

Stap 1: aanvraag & briefing

Interesse? Stuur een mail naar marketingstage@hogent.be met een aantrekkelijk document met daarin kort:

  • De probleem­stelling van jouw bedrijf of organisatie
  • Een omschrijving van de markt­situatie
  • Een omschrijving van je doelgroep
  • Eventueel al enkele onderzoeks­vragen
  • Eventuele verwachtingen van de methodologie: verwacht je een groot­schalige enquête of eerder indicatieve interviews?
  • Contactpersoon binnen het bedrijf

Stap 2: onderzoek

De studenten gaan project­matig te werk vanuit de concrete probleem­stelling en onderzoeks­vraag. Daarbij doorlopen ze verschillende vooraf gedefinieerde onderzoeks­fasen onder begeleiding van een docent markt­onderzoek van HOGENT. Zo starten ze nog voor de projectstage van 11 weken met een exploratief onderzoek.

Tijdens de project­stage vragen we minstens 1 consultatie­moment per week met een contact­persoon binnen het bedrijf (= de stagementor) zodat de studenten regelmatig kunnen terug­koppelen en afstemmen. Zo kunnen ze het project van nabij opvolgen en bijsturen waar nodig.

Na grondige desk- en field­research worden alle resultaten verwerkt en geanalyseerd. Op basis van de conclusies formuleren de studenten aanbevelingen voor de opdracht­gever.


Stap 3: presentatie onderzoeks­rapport

Het volledige onderzoek wordt vastgelegd in een gedetailleerd onderzoeks­rapport. Midden juni ontvang je een schriftelijk rapport en presenteren de studenten hun conclusies en aanbevelingen.

De verzamelde data zijn vertrouwelijk en de eindresultaten kunnen bijgevolg op geen enkele manier door derden worden ingekeken.


Doelgroep

Bedrijven en organisaties met een marketing­vraagstuk

Referenties

Aluvan, AVS, Bekaert, BKCH, Boss Paints, Campus Media, The Coca-Cola Company, De Lijn, Deloitte, DSM Bakery, Ecostream, Haribo, HDP & Arista, Nashuatec, reMarkable, Spector, Tasibel, VDAB, Versele-Laga, VOKA, Yapado, ….

Timing

De projectstage loopt in het 2de semester (maart-juni) en duurt 11 weken, waarin de studenten 5 dagen per week werken aan het project, meestal vanop school.

Prijs

1250 euro (excl. BTW)

Dit bedrag dekt de intensieve begeleiding vanuit HOGENT. Studenten worden niet betaald voor hun stage. Eventuele kosten binnen het kader van het onder­zoek worden wel vergoed, zoals verplaatsings­kosten en drukwerk.

Contact

marketingstage@hogent.be

Projectstage in de pers

"Sociale wandelhond of waakhond? Studenten HOGENT brengen de huisdiereigenaars in kaart."

Lees het artikel op pub.be →

Projectstage in de pers

"Sociale wandelhond of waakhond? Studenten HOGENT brengen de huisdiereigenaars in kaart."

Lees het artikel op pub.be →

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Samenwerken met het opleidings­centrum marketing

Het opleidings­centrum marketing van HOGENT hecht veel belang aan samen­werking tussen bedrijven en studenten. Bekijk hier de mogelijkheden voor het werkveld: van projecten, stages en …

Marktonderzoek door studenten marketing: business project

Wil je studenten marketing inschakelen voor je bedrijf of organisatie? In het 2de jaar van de professionele bachelor­opleiding bedrijfs­management - marketing doorlopen de studenten in …

Marketing

Marketing is een afstudeer­richting van de bachelor bedrijfs­management. Als marketeer leer je producten, diensten en ideeën succes­vol in de markt zetten, verkopen of verdelen en …