Wil je studenten marketing inschakelen voor je bedrijf of organisatie? Tijdens een projectstage werkt een team van 2 studenten een grootschalig marktonderzoek uit onder begeleiding van een ervaren docent. De studenten zitten in hun 3de jaar van de professionele bacheloropleiding bedrijfsmanagement - marketing en kiezen zelf voor een projectstage waarbij ze het onderzoek uitvoeren en een gedegen onderzoeksrapport presenteren aan jouw bedrijf of organisatie.
Voorbeelden
- Marktanalyses
- Concurrentieanalyses
- Behoeftenonderzoek
- Positioneringsonderzoek
- Imago- en perceptieonderzoek
- Naam- en merkbekendheidsonderzoek
- Tevredenheidsmetingen
- Communicatieresearch
- Salesonderzoek
- ...
Stap 1: aanvraag & briefing
Interesse? Stuur een mail naar marketingstage@hogent.be met een aantrekkelijk document met daarin kort:
- De probleemstelling van jouw bedrijf of organisatie
- Een omschrijving van de marktsituatie
- Een omschrijving van je doelgroep
- Eventueel al enkele onderzoeksvragen
- Eventuele verwachtingen van de methodologie: verwacht je een grootschalige enquête of eerder indicatieve interviews?
- Contactpersoon binnen het bedrijf
Stap 2: onderzoek
De studenten gaan projectmatig te werk vanuit de concrete probleemstelling en onderzoeksvraag. Daarbij doorlopen ze verschillende vooraf gedefinieerde onderzoeksfasen onder begeleiding van een docent marktonderzoek van HOGENT. Zo starten ze nog voor de projectstage van 11 weken met een exploratief onderzoek.
Tijdens de projectstage vragen we minstens 1 consultatiemoment per week met een contactpersoon binnen het bedrijf (= de stagementor) zodat de studenten regelmatig kunnen terugkoppelen en afstemmen. Zo kunnen ze het project van nabij opvolgen en bijsturen waar nodig.
Na grondige desk- en fieldresearch worden alle resultaten verwerkt en geanalyseerd. Op basis van de conclusies formuleren de studenten aanbevelingen voor de opdrachtgever.
Stap 3: presentatie onderzoeksrapport
Het volledige onderzoek wordt vastgelegd in een gedetailleerd onderzoeksrapport. Midden juni ontvang je een schriftelijk rapport en presenteren de studenten hun conclusies en aanbevelingen.
De verzamelde data zijn vertrouwelijk en de eindresultaten kunnen bijgevolg op geen enkele manier door derden worden ingekeken.
Doelgroep
Bedrijven en organisaties met een marketingvraagstuk
Referenties
Aluvan, AVS, Bekaert, BKCH, Boss Paints, Campus Media, The Coca-Cola Company, De Lijn, Deloitte, DSM Bakery, Ecostream, Haribo, HDP & Arista, Nashuatec, reMarkable, Spector, Tasibel, VDAB, Versele-Laga, VOKA, Yapado, ….
Timing
De projectstage loopt in het 2de semester (maart-juni) en duurt 11 weken, waarin de studenten 5 dagen per week werken aan het project, meestal vanop school.
Prijs
1250 euro (excl. BTW)
Dit bedrag dekt de intensieve begeleiding vanuit HOGENT. Studenten worden niet betaald voor hun stage. Eventuele kosten binnen het kader van het onderzoek worden wel vergoed, zoals verplaatsingskosten en drukwerk.
Contact
Projectstage in de pers
"Sociale wandelhond of waakhond? Studenten HOGENT brengen de huisdiereigenaars in kaart."
Projectstage in de pers
"Sociale wandelhond of waakhond? Studenten HOGENT brengen de huisdiereigenaars in kaart."
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Samenwerken met het opleidingscentrum marketing
Het opleidingscentrum marketing van HOGENT hecht veel belang aan samenwerking tussen bedrijven en studenten. Bekijk hier de mogelijkheden voor het werkveld: van projecten, stages en …
Marktonderzoek door studenten marketing: business project
Wil je studenten marketing inschakelen voor je bedrijf of organisatie? In het 2de jaar van de professionele bacheloropleiding bedrijfsmanagement - marketing doorlopen de studenten in …
Marketing
Marketing is een afstudeerrichting van de bachelor bedrijfsmanagement. Als marketeer leer je producten, diensten en ideeën succesvol in de markt zetten, verkopen of verdelen en …