- 23.10.2025
- door David Van Bunder
Armoede gaat over meer dan geld alleen. Ze deint uit naar andere facetten van het leven en gaat vaak gepaard met minder steun, minder culturele bagage en minder vertrouwen in eigen kunnen. Al deze factoren beïnvloeden de kansen van studenten in het hoger onderwijs.
Het verhaal van Gwen, een gewezen pioniersstudent van HOGENT, laat zien hoe financiële zorgen, familiale spanningen en overtuigingen die voortkomen uit sociale klasse elkaar versterken, maar ook hoe veerkracht en toevallige steunfiguren het verschil kunnen maken. Het artikel nodigt uit om verder te kijken dan individuele inzet alleen, en te erkennen dat ook structurele drempels meespelen.
Deze bijdrage verscheen in een speciaal nummer van Th&ma Hoger Onderwijs over studenten en geldzorgen (Th&ma Hoger Onderwijs editie 2025-4).
Meer weten?
- TH&MA Hoger Onderwijs informeert managers, bestuurders en leidinggevenden aan universiteiten en hogescholen in zowel Vlaanderen als Nederland over de laatste trends in het hoger onderwijs. TH&MA voor Hoger Onderwijs wordt uitgegeven door Instondo.
- Meer weten over het onderzoek van David en zijn collega's? Surf dan verder naar de pagina van het Research Centre for Learning in Diversity.

Over de auteur
David Van Bunder
David is onderzoeker bij het Research Centre for Learning in Diversity. Zijn onderzoek omhelst pioniersstudenten (first-generation students), sociale mobiliteit en onderwijs, toegang tot onderwijs, sociale klasse en onderwijs, inclusieve leeromgevingen in het hoger onderwijs.
stuur een e-mail