Leren en diversiteit staat centraal in het onderzoekscentrum. We voeren praktijkgericht onderzoek naar zowel formeel als informeel leren, typisch en atypisch leren en leren doorheen de volledige levensloop, van jonge kinderen tot volwassenen.
Bij onderzoek naar ‘leren’ vertrekken we altijd vanuit de diversiteit van lerenden enerzijds en de diverse contexten waarbinnen dat leren kan plaatsvinden anderzijds. Zo willen we bijdragen aan gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en levenslang leren voor iedereen.
Binnen het onderzoekscentrum werken we maximaal interprofessioneel om een holistisch beeld te krijgen op het samenspel van factoren die leren beïnvloeden.
In de kijker
- NIEUWS. Bobbelbaan leidt naar meer motorische vaardigheid.
- Voorstelling pioniersstudenten HOGENT.
- INFOGRAPHIC: Complementaire co-teaching tussen een leerkracht en een zorgprofessional in opleiding. Wil je graag het uitgebreide onderzoeksrapport lezen? Vul dan het formulier in, dan komt het rapport digitaal jouw richting uit.
- Wetenschapscafé Schoolmoeheid in beeld (infographic, video, podcast)
Volg ons op LinkedIn en blijf op de hoogte van alles wat we doen!
Onze experten
Heb je een vraag of wil je met ons samenwerken? Neem contact op met een van onze experten of mail via learningindiversity@hogent.be.
Wil je met een of meerdere van onze experten een gratis adviesgesprek? Dankzij Blikopener van de Vlaamse overheid is dat mogelijk.
Onderzoekslijnen.
Surf hier naar de projecten
Surf hier naar de projecten
Surf hier naar de projecten
"Het Research Centre for Learning in Diversity is multidisciplinair samengesteld uit experts met onderzoeks- en/ of praktijkervaring in disciplines zoals pedagogiek en didactiek, sociaal werk, orthopedagogiek, humane en sociale wetenschappen, audiologie, logopedie, ergotherapie, recht, informatica en biomedische wetenschappen."
Advies of vorming nodig?
Taal, lezen, luisteren, spelling, dyslexie, taalontwikkelingsstoornis) voor kleuter, lager en secundair onderwijs, bijvoorbeeld:
- Begeleiden van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis in de klas
- Executieve functies bij kinderen en jongeren met een taalontwikkelingsstoornis
- Dyslexie, leerstoornissen en redelijke aanpassingen in secundair onderwijs
- Dyslexie en vreemde talen in het secundair onderwijs
- Krachtig spellingonderwijs
- Krachtig leesonderwijs
Wiskunde voor kleuter, lager en secundair onderwijs, bijvoorbeeld:
- Schoolweigering. Wat als schoollopen moeilijk wordt?
- Dysparcours: inleefoefeningen voor dyslexie en dyscalculie
- Psycho-educatie en ouderbegeleiding bij kinderen met dyscalculie
- Preventie, detectie en aanpak van spraak en taalproblemen bij kinderen
- Psycho-educatie en ouderbegeleiding bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis
- Schrijven zonder pen: schrijfvaardigheden verbeteren door begeleiding vanuit motorisch perspectief
- Zorgverbreding (motorisch remedial teaching): het verlenen van extra onderwijs ihkv de bewegingsopvoeding die zich richt op de ontwikkeling van het bewegingsgedrag van het kind.
- Stemgebruik voor lesgevers en professionele sprekers
Wil je weten of je onderwijs werkt? Neem je onderwijs kritisch onder de loep door een degelijke onderzoeksbril met een methodologisch stevig montuur. Klik hier voor meer info over methodologisch advies en ondersteuning bij onderwijsonderzoek.
Publicaties.
Klik hier voor een overzicht van al onze publicaties, we zetten er alvast enkele in de kijker.
Onze samenwerkingen.
- LOONT: LerarenOpleidingOnderzoekNeTwerk - associatieonderzoeksplatform i.s.m. AUGent
- Typisch en aTypisch Leren - associatieonderzoeksplatform i.s.m. AUGent
- The Effectiveness of Adaptive and Non-Adaptive Educational Games - FWO-project i.s.m. KU Leuven