- 24.10.2025
- door Nathalie Schepens
In het SELFIE-onderzoek gingen onderzoekers van HOGENT met eerste jaars studenten orthopedagogie aan de slag rond zelfregulerende vaardigheden. Een training, een reflectiedagboek en motiverende prompts werden aangeboden aan een aantal groepen binnen een opleidingsonderdeel persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Wat bleek? De studenten die de interventie kregen, maakten een grotere evolutie door in hun examenresultaten dan de studenten die de interventie niet hadden gekregen, alhoewel de studenten zelf geen groei in zelfregulerende vaardigheden rapporteerden. Ook ander onderzoek bevestigt dat de aandacht voor zelfregulerende vaardigheden – door middel van interventies - een directe impact kan hebben op slaagcijfers. Zelfregulatie trainen in opleidingsonderdelen rond persoonlijke ontwikkeling, en dit mee opnemen in doelen en evaluatie, kan dus mogelijks de slaagkansen van studenten verbeteren!
En idealiter wachten we natuurlijk niet tot wanneer men het hoger onderwijs instapt.
Geprikkeld? Lees dan het volledige onderzoeksrapport van de interventiestudie.
Meer weten?
- Meer weten over het SELFIE-onderzoek? Surf verder naar de website en ontdek alle details.
- Alles weten over het onderzoek van Nathalie en haar collega's? Bezoek de website van het Research Centre for Learning in Diversity.
-
Leestips:
Peeters, J. (2022). Zelfregulerend leren. Hoe? Zo! LannooCampus
Dijkstra, E. M. (2018). Zelfregulerend leren: Theorie en praktijk. Lannoo

Over de auteur
Nathalie Schepens
Nathalie is onderzoeker bij het Research Centre for Learning in Diversity. Hier doet ze onderzoek naar o.a. zelfregulerende vaardigheden. Ze is ook lector in de opleiding orthopedagogie.