- 25.11.2025
- door Lien Peters en Charlotte Paulyn
Waarom loopt rekenen bij het ene kind vanzelf en bij het andere niet? Het RekenCafé serveert toegankelijke inzichten, herkenbare verhalen en bruikbare tips van experten. Een must voor leerkrachten en ouders die rekenen en hun kinderen beter willen begrijpen.
Het schooljaar is een drietal maanden oud en de eerste rapporten zijn of worden binnenkort uitgedeeld. Dat wil ook zeggen dat er in vele gezinnen al deftig gepraat is over het topic ‘rekenen’. In sommige gevallen omdat zoon- of dochterlief het erg goed doet in de rekenles, in andere situaties omdat het nog niet zo vlot wil lukken. Als er bezorgdheden rond dat rekenen worden gecommuniceerd (van school naar ouders of omgekeerd), is het natuurlijk belangrijk dat alle betrokken partijen goed geïnformeerd worden: wat is er nu belangrijk bij rekenen? Wat draagt bij tot goede of net iets minder goede rekenvaardigheid? Wat kunnen leerkrachten in de klas en ouders thuis doen om het rekenen van een kind te ondersteunen?
Welkom in het RekenCafé: leren in gesprek
Om onderwijsprofessionals en ouders hierin te begeleiden, maakten HOGENT-collega’s Charlotte Paulyn en Lien Peters (onderzoekers aan Research Centre for Learning in Diversity) de podcast "RekenCafé”. Doorheen zeven podcastafleveringen laten ze luisteraars kennismaken met topics gerelateerd aan de rekenontwikkeling van kinderen.
Zeven afleveringen vol inzichten en herkenning
Deze topics behandelen onder andere het verschil tussen een rekenprobleem en een rekenstoornis, wat te doen wanneer een kind het moeilijk heeft met rekenen of hier net in uitblinkt, en wat er nu precies onder de noemer ‘rekenangst’ valt. In elke aflevering brengt een expert ter zake een gezellig bezoekje aan het RekenCafé en geeft die extra toelichting omtrent het topic.
Krachtig rekenonderwijs: wat zegt onderzoek?
In een eerder HOGENT-onderzoek werden factoren voor krachtig rekenonderwijs geïdentificeerd. Deze factoren worden expliciet gelinkt aan de besproken topics in een vaste rubriek. Ook worden de experts in elke aflevering bevraagd over wat hun favoriete reken-gerelateerde activiteit is om te doen met een kind.
Inspiratie gezocht? Stap binnen in het RekenCafé
Benieuwd naar de suggesties of op zoek naar inspiratie? Stap zeker binnen in het RekenCafé, gratis te beluisteren op Spotify of via hogent.be/rekencafe.
Meer weten?
- De podcast is gratis te beluisteren op Spotify of via hogent.be/rekencafe
- Meer info over de onderzoekslijn Professionalisering van onderwijsprofessionals van het Research Centre for Learning in Diversity
- Neem contact op met Lien Peters en Charlotte Paulyn voor meer informatie


Over de auteurs
Lien Peters en Charlotte Paulyn
Lien Peters is professor in de leerstoornissen aan UGent en is verbonden aan de onderzoeksgroep Ontwikkelingsdiversiteit. Zij werkt samen met Charlotte Paulyn in het Research Centre for Learning in Diversity. Charlotte is naast haar werk aan HOGENT zelfstandig logopedist in een groepspraktijk.