Foto Zelfregulerende vaardigheden en de overgang naar hoger onderwijs.

Zelfregulerende vaardigheden en de overgang naar hoger onderwijs.

Z

Zelfregulerende vaardigheden en de overgang naar hoger onderwijs.

In het SELFIE-onderzoek brachten onderzoekers van HOGENT zelfregulerende vaardigheden van instromende bachelorstudenten in kaart. 

Wat bleek? Studenten scoorden de vaardigheden rond plannen en doelen stellen, het monitoren of kijken of men goed bezig is en het reflecteren of evalueren na het leren, het minst bij de start in het hoger onderwijs.

Ook een tweede vraag stond centraal in het onderzoek: evolueren de zelfregulerende vaardigheden doorheen het jaar? Ja! Uit de zelfrapportering van studenten blijkt een groei in alle bevraagde skills na een examenperiode, behalve voor plannen en doelen stellen. Dit vergt dus zeker extra aandacht, niet enkel van studiebegeleiders maar ook van lesgevers die tijdens hun lessen de zelfregulerende vaardigheden van studenten kunnen ondersteunen. Zo kunnen lesgevers expliciteren hoe ze zelf te werk gaan om taken in te plannen en te monitoren of het zorgen van dialoog tussen studenten over bijvoorbeeld ingezette leerstrategieën of gestelde doelen. Op deze manier helpen lesgevers studenten hun slaagkansen in het hoger onderwijs te vergroten.

Benieuwd naar alle onderzoeksresultaten?  Lees dan zeker het volledige onderzoeksrapport.

Ook secundaire scholen kunnen al inzetten op het stimuleren van zelfregulerende vaardigheden. Bij jonge leerlingen is het van belang leerstrategieën aan te leren, bij oudere leerlingen is het plannen van het inzetten van een bepaalde leerstrategie, bijhouden of het lukt voor de welbepaalde opdracht of taak en nadien reflecteren en bijsturen, meer van belang. Klik door naar de website van Leerpunt voor tips en tricks om dit te doen.


Meer weten?

  • Meer weten over het onderzoeksrapport? Dat kun je hier lezen.
  • Meer weten over het SELFIE-onderzoek? Surf verder naar de website en ontdek alle details.
  • Alles weten over het onderzoek van Nathalie en haar collega's? Bezoek de website van het Research Centre for Learning in Diversity.

Over de auteur

Nathalie Schepens

Nathalie is onderzoeker bij het Research Centre for Learning in Diversity. Hier doet ze onderzoek naar o.a. zelfregulerende vaardigheden. Ze is ook lector in de opleiding orthopedagogie.