Binnen het opleidingsonderdeel armoedebestrijding en sociale ongelijkheid van de opleiding sociaal werk kregen de eerstejaarsstudenten de opdracht om een project tegen armoedebestrijding uit te werken. Op 9 mei stelden ze hun initiatieven voor aan de medestudenten en lectoren tijdens een projectenmarkt.
In kleine teams werkten de studenten een hele reeks projecten uit die een aspect van armoede belichten en (bij voorkeur) ook aanpakken. Zo bedacht een team studenten een bordspel waarbij de deelnemers starten vanuit een verschillende financiële situatie die in de loop van het spel ten goede of ten kwade kan wijzigen. Daarmee willen ze aantonen dat armoede geen keuze is, maar dat zelf mensen die bemiddeld zijn door allerlei tegenslagen in de armoede terecht kunnen komen. “Het is belangrijk om dat te beseffen en mensen in armoede niet met de vinger te wijzen”, klinkt het bij het studententeam.
Een ander team werkte met ‘Level Up’ een concreet initiatief uit om via huiswerkbegeleiding kinderen uit armoede te halen. “Onderwijs en opleiding zijn van groot belang om uit de armoede te kunnen breken. Daarom zetten we in op huiswerkbegeleiding bij kinderen uit de lagere school”, legt Laurien Boddez uit.” Voor de begeleiding zouden ze een beroep doen op vrijwilligers van het laatste jaar secundair.
Sociale armoede
Nog een ander team organiseerde een spelnamiddag in het opvangcentrum voor vluchtelingen in Overpelt. “In dat opvangcentrum zijn er slechts twee tot drie begeleiders voor 94 inwoners, onder wie een 40-tal kinderen. “De begeleiders hebben door tijdsgebrek vrij weinig aandacht voor de kinderen. Dat motiveerde ons om speciaal voor hen iets te organiseren”, legt Mika Vennekens uit. “Die kinderen missen vaak sociale contacten, hebben weinig omhanden en zitten in een onzekere situatie die weegt op hun mentaal welzijn. Gewoon samen met hen spelen, kan hen al een veel beter gevoel geven.”
Door zich met hun initiatief naar vluchtelingenkinderen te richten, legt dit studententeam de focus op sociale armoede: “Armoede is niet alleen een financiële kwestie: die kinderen komen hier aan in een voor hen compleet onbekende wereld zonder enige sociaal netwerk. Bovendien komen ze hier vaak aan zonder hun ouders, maar met een nonkel, neef of nicht, wat het allemaal nog zwaarder maakt”, licht Mika toe.
Ervaringsdeskundige
Het vak armoedebestrijding en sociale ongelijkheid is een co-teachingstraject, waarbij een van de lectoren ervaringsdeskundige is. Annick Vanhove volgde daartoe een opleiding bij vzw De Link en kwam via een pilootproject rond werken met ervaringsdeskundigen bij HOGENT terecht. Haar opdracht in de lessen impliceert heel wat meer dan gewoon haar levensverhaal uit de doeken te doen: “Door mijn ervaring kan ik vanuit de meer theoretische kant van de lessen de brug slaan naar de praktijk, wat niet alleen voor de studenten, maar soms ook voor mijn co-lector een meerwaarde biedt.”
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Sociaal werk
In de opleiding sociaal werk leer je mensen begeleiden om problemen aan te pakken. Met deze bachelor maak je het verschil in allerlei sectoren, van profit tot non-profit, van vzw’s tot …
Diversiteit en inclusie
HOGENT ziet diversiteit als een verrijking en wil een inclusieve hogeschool zijn waar iedereen zich thuis voelt.Dit initiatief draagt bij tot:
SDG1 - Geen armoede, SDG10 - Ongelijkheid verminderen
Meer weten over de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen? Kijk op hogent.be/duurzaamheid.Publicatiedatum: 11/05/2023