1. Internationale Delphi studie - Een handelingskader voor transculturele gesprekken rond geestelijke gezondheidszorg
De resultaten van de Delphi studie werden gepubliceerd in het International Journal of Migration, Health en Social Care. Wil je graag het volledige artikel ontvangen? Laat het ons weten via toppsy@hogent.be.
2. Onderzoek met medewerkers in de opvangcentra - Kritische noden en prioriteiten voor de training
Tijdens het eerste projectjaar (2023) bracht het onderzoeksteam de praktijkkennis in de sector, ervaringskennis van bewoners en wetenschappelijke kennis van experts samen. Heel wat medewerkers reageerden op de oproep om hun kennis en noden te delen via een online survey (391 medewerkers) of een individueel interview (25 medewerkers). De meerderheid van de deelnemers werkt in collectieve opvangcentra van Fedasil.
Over het algemeen vonden medewerkers in verschillende functies het belangrijk om geestelijke gezondheid van bewoners te ondersteunen en uitten zij een sterke nood aan professionalisering hierrond. De diversiteit in het multidisciplinaire team van medewerkers (o.a. in opleidingsachtergrond, ervaring, functie) werd ook duidelijk in de diverse opleidingsnoden die naar voor kwamen.
Toch konden een aantal prioritaire thema’s voor de opleiding geïdentificeerd worden, die door minstens de helft van de deelnemers werden aanbevolen.
- Deelnemers benadrukten de nood aan zowel theoretische achtergrond en inzichten als aan praktische handvaten om in de praktijk mee aan de slag te gaan. Ze uitten een voorkeur voor (inter)actieve en toepassingsgerichte werkvormen in de opleiding.
- Ook werd een sterke nadruk gelegd op het belang van ondersteunende randvoorwaarden (vb. visie, tijd, mandaat, infrastructuur) om ondersteuning van geestelijke gezondheid daadwerkelijk te kunnen realiseren in de opvangcentra.
Samengevat: de bevraging maakt duidelijk welke kritische noden en prioriteiten medewerkers identificeren voor de opleiding en toont aan dat ook organisatorische ondersteuning noodzakelijk is om verworven competenties te kunnen integreren in de dagelijkse praktijk.
3. Piloottesting van de e-learning - 12 multidisciplinaire teams van Fedasil en Caritas testten de e-learning
4. Onderzoek met bewoners - het ervaringsperspectief van bewoners op geestelijke gezondheidsnoden en -zorg in de opvangcentra
Deze resultaten komen binnenkort online.