Projecten en resultaten.
PLG Zelfregulerend leren
Een professionele leergemeenschap als hefboom voor zelfregulerend leren binnen de evidence-informed onderwijspraktijk.
Leerstoornissen attitudes secundair
Met dit project willen we bijdragen tot meer inclusief onderwijs en de slaagkansen van leerlingen met leerstoornissen verbeteren door bewustwording en kennis bij leerkrachten te vergroten.
PWO ITOS-R
Aanpassing van en onderzoek naar de inzetbaarheid van de vragenlijst Impact TOS op kinderen en jongeren binnen een schoolse context bij kinderen met een lage socio-economische status en/of multiculturele achtergrond.
Krachtig rekenonderwijs
In dit project werd onderzocht hoe een effectieve ‘brede basiszorg’ voor rekenen op klasniveau gerealiseerd kan worden in functie van het ontwikkelen van een (inclusieve) leeromgeving die kwalitatief rekenonderwijs aanbiedt aan alle lerenden.
L(E)ERMODERN
In dit onderzoeksproject nemen we de impact van de modernisering van het Secundair Onderwijs op de lerarenopleidingen in Vlaanderen onder de loep.
Multicultural Classrooms
Omdat het aantal buitenlandse studenten in het hoger onderwijs snel toeneemt, zet dit project in op de vaardigheden en competenties van het academisch personeel om in een multiculturele en meertalige omgeving te kunnen werken.
Draaischijffunctie CLB
Met dit onderzoek wilden we zicht krijgen op hoe de draaischijffunctie van het CLB tegemoet kan komen aan welzijnsnoden van scholen en aan de ondersteuningsnoden van gezinnen.
Leerstoornissen hoger onderwijs
Doel van het onderzoeksproject is het in kaart brengen van de kennis en attitudes van lesgevers aan HOGENT ten aanzien van studenten met leerstoornissen.