Kwaliteitsvol onderwijs: de HOGENT-visie op kwaliteit.


Een cultuur van betrokkenheid

Aan HOGENT werken alle collega’s vanuit een open houding samen, in interactie met alle belanghebbenden, aan kwaliteit door mee te denken en hun inzichten naar voor te brengen. Ze durven experimenteren, leren graag uit fouten, zijn zelfkritisch en staan open voor feedback. Iedereen is actief betrokken. Kwaliteitszorg is een zaak van iedereen. Deze verbeteringsgerichte aanpak vormt de basis voor de toekomstplannen van de opleiding.

Op basis van een zelfkritische houding werken opleidingen proactief, planmatig en toekomstgericht. Reflectie en beleidsvoerend vermogen gaan hierbij hand in hand. Om hun zelfinzicht aan te scherpen gaan opleidingen op zoek naar inspiratie en is er aandacht om in wisselwerking met de onderzoekscentra en interne en externe stakeholders verder expertise uit te bouwen. 

Samen ontwikkelen vereist een open en veilige sfeer waarin iedereen aanspreekbaar is, met aandacht voor een verbindende werking die transparantie en kennisdeling vooropstelt. Beslissingen komen via een participatief en navolgbaar proces tot stand en zijn gedragen. Een kwalitatief ontwikkelingsproces vormt immers de basis voor vertrouwen in de werking van de opleiding en voor het erkennen van beslissingen.

De HOGENT-regie waarborgt de kwaliteit van het onderwijs en versterkt de kwaliteitscultuur in de werking van de opleidingen. Deze cultuur vormt de voedingsbodem voor opleidingen om kwaliteitsvol te groeien. De dienst Kwaliteitsborging heeft daarom oog voor het continue proces waarin opleidingen zich verder ontwikkelen.

visuele voorstelling kwaliteitsborgingscyclus

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Kwaliteitsvol onderwijs

HOGENT, da's kwaliteit. Aan HOGENT werken we vanuit een open houding samen aan die kwaliteit. We durven experimenteren, leren graag uit fouten, zijn zelfkritisch en staan open voor feedback. …

Beoordelingen per opleiding
Beoordelingsrapporten en borgingsbesluiten per opleiding.
Instrumenten van de HOGENT-regie

Het fundament van de HOGENT-regie is de PDCA-cyclus op opleidingsniveau. De HOGENT-regie voorziet instrumenten die de opleidingen inzetten om hun kwaliteitscultuur te versterken. Deze instrumenten …

De ESG en de kwaliteitskenmerken
De acht kwaliteitskenmerken uit de Codex Hoger Onderwijs in lijn met de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG).
De kwaliteitsbeoordeling aan HOGENT

In de loop van de zesjaarlijkse kwaliteitscyclus vindt de kwaliteitsbeoordeling plaats. Tijdens een reflectietraject in het kader van de kwaliteitsbeoordeling blikt de opleiding samen met haar …

De jaarlijkse kwaliteitsdialoog met de opleidingen en met de studenten

Na het reflectietraject vindt het balansmoment plaats, een gesprek tussen de opleiding en een commissie van experten. Deze commissie wordt geleid door een externe, onafhankelijke voorzitter, die …

Instellingsreview: HOGENT met glans geslaagd in eerste zit

De voorbije maanden ging HOGENT door een instellingsreview, één van de instrumenten die de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie) hanteert om toe te zien op de …

Podcast Kwaliteit dus!

Tijdens het academiejaar 2021-2022 had onze hogeschool een belangrijke afspraak: de instellingsreview. Een externe reviewcommissie komt dan ons onderwijsbeleid en de borging van de …