Kwaliteitsvol onderwijs: de kwaliteitsbeoordeling aan HOGENT.


Kwaliteitsbeoordeling in de departementen

Tijdens de kwaliteitsbeoordeling blikt de opleiding samen met haar stakeholders terug op haar behaalde resultaten, reflecteert ze verbeteringsgericht, vormt ze ideeën en blikt ze vooruit op de toekomstplannen van de opleiding en van HOGENT met betrekking tot de opleiding. De kwaliteitsbeoordeling vertrekt vanuit de European Standards and Guidelines for Quality Assurances in the European Higher Education Area en de kwaliteitskenmerken opgenomen in de Codex Hoger Onderwijs. 

De kwaliteitsbeoordeling vindt plaats in de loop van de zesjarige kwaliteitscyclus. Tijdens een reflectietraject bereidt de dienst Kwaliteitsborging samen met de opleiding het balansmoment voor. De dienst werkt voor dit traject samen met medewerkers van VLUHR KZ , die dankzij hun onafhankelijke positie en rijke ervaring een verfrissend perspectief binnenbrengen. Het balansmoment is een gesprek tussen de opleiding en een balanscommissie over de kwaliteitskenmerken van de opleiding, met inbegrip van de kwaliteitscultuur. Deze worden gekoppeld aan de opleidingscontext, waardoor de balanscommissie een verdiepend inzicht verwerft in de opleiding en de opleiding de mogelijkheid krijgt om haar concrete noden en behoeften te bespreken. Het perspectief van de studenten hierin is onmisbaar. Ook zij worden daarom vertegenwoordigd in de opleidingsdelegatie. In de balanscommissie wordt het management afgevaardigd. De commissie wordt geleid door een externe voorzitter, die door zijn onafhankelijkheid een onbevangen blik werpt op de kwaliteit van de opleiding.

De commissie schrijft haar bevindingen neer in een beoordelingsrapport, dat voorgelegd wordt aan het bestuurscollege van HOGENT. Het bestuurscollege beslist vervolgens of de opleiding een borgingsbesluit met een geldigheidsduur van drie academiejaren of van zes academiejaren krijgt. In het beoordelingsrapport worden de sterke punten van de opleiding vastgesteld als kwaliteitswaarborgen en de aandachtspunten als aanbevelingen. Voor de opleidingen die een borgingsbesluit voor drie academiejaren krijgen, worden er ook afspraken vastgelegd voor die punten die de balanscommissie cruciaal acht om mee aan de slag te gaan. 

De aanbevelingen en eventuele afspraken maken onderdeel uit van het convenant van het departement dat periodiek met het bestuur wordt besproken. De opvolging van de voortschrijdende realisatie ervan is onderwerp van de kwaliteitsdialoog.

Balansmoment in de school of arts

De school of arts organiseert voor haar opleidingen binnen de zesjarige kwaliteitscyclus een kwaliteitsbeoordeling in samenwerking met een externe revieworganisatie specifiek voor het onderwijs in de kunsten. Het daaruit resulterende verslag wordt samen met een voorstel tot borgingsbesluit ter beslissing voorgelegd aan het bestuurscollege.

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Kwaliteitsvol onderwijs

HOGENT, da's kwaliteit. Aan HOGENT werken we vanuit een open houding samen aan die kwaliteit. We durven experimenteren, leren graag uit fouten, zijn zelfkritisch en staan open voor feedback. …

De HOGENT-visie op kwaliteit

Aan HOGENT werken alle collega’s vanuit een open houding samen, in interactie met alle belanghebbenden, aan kwaliteit door mee te denken en hun inzichten naar voor te brengen. Ze durven …

Beoordelingen per opleiding
Beoordelingsrapporten en borgingsbesluiten per opleiding.
Instrumenten van de HOGENT-regie

Het fundament van de HOGENT-regie is de PDCA-cyclus op opleidingsniveau. De HOGENT-regie voorziet instrumenten die de opleidingen inzetten om hun kwaliteitscultuur te versterken. Deze instrumenten …

De ESG en de kwaliteitskenmerken
De acht kwaliteitskenmerken uit de Codex Hoger Onderwijs in lijn met de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG).
De jaarlijkse kwaliteitsdialoog met de opleidingen en met de studenten

Na het reflectietraject vindt het balansmoment plaats, een gesprek tussen de opleiding en een commissie van experten. Deze commissie wordt geleid door een externe, onafhankelijke voorzitter, die …

Instellingsreview: HOGENT met glans geslaagd in eerste zit

De voorbije maanden ging HOGENT door een instellingsreview, één van de instrumenten die de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie) hanteert om toe te zien op de …

Podcast Kwaliteit dus!

Tijdens het academiejaar 2021-2022 had onze hogeschool een belangrijke afspraak: de instellingsreview. Een externe reviewcommissie komt dan ons onderwijsbeleid en de borging van de …