- bijscholing
- 1 à 2 dagen
- Gent
- dagonderwijs
Ben je in een non-profitorganisatie actief rond o.a. giften, sponsoring en legaten? Verdiep je in de fondsenwervingsmix en leer via verschillende experten en inspirerende voorbeelden uit de sector in één dag hoe je een bepaalde fondsenwervingstechniek toepast om je doelen te bereiken.
Deze ééndaagse trainingen worden georganiseerd door HOGENT en Fundraisers Belgium.
Inschrijven
Ben je werknemer uit de non-profit of socialprofit? Dan ben je van harte welkom. Deze modules zijn niet toegankelijk voor commerciële organisaties.
Troeven
- Je leert snel nieuwe vaardigheden bij. Zonder een langdurig studie-engagement aan te gaan, beheers je in weinig tijd specifieke kennis en dit voor een relatief laag inschrijvingsgeld.
- Je kan zelf je keuzepakket samenstellen en afstemmen op de expertisenoden van jou en de organisatie(s) waarvoor je werkt. Door de modulaire opbouw per specifieke expertise krijg je toegang tot nieuwe inzichten, technieken en ontwikkelingen waar je direct mee aan de slag kan binnen jouw organisatie.
- Je krijgt toegang tot een waardevol netwerk.
- Voor elke bijkomende sessie die je bijboekt krijg je 20% korting.
- Voor elke bijkomende persoon uit dezelfde organisatie die je bijboekt krijg je 20% korting en betaal je dus 360 euro voor de tweede, derde, … inschrijving.
Kies en mix de modules die jou interesseren
Er zijn zeven modules (fondsenwervingstechnieken) om uit te kiezen of om te combineren. Leer één techniek in één dag. Afhankelijk van je huidige expertise, beschikbare tijd, eerder opgedane kennis en je professionele doelen, selecteer je de module(mix) die het best bij je past. Aan jou de keuze. Elke module vormt een geheel. Zo krijg je een prima greep op een of verschillende deeldomeinen van fondsenwerving.
Blijkt na deelname dat fondsenwerving echt je passie is en je je nog verder wil verdiepen? Of zou je liefst alle modules willen volgen? Dan is het voor jou interessant om het complete postgraduaat Fondsenwerving volgen.
Programma 2025.
Elke module duurt van 9 tot 17.30 uur.
Community fundraising
donderdag 9 januari 2025
Op 1 dag leer je van experten de ins en outs van community fondsenwerving, ook wel bekend als Peer-to-peer fondsenwerving of P2P fondsenwerving. P2P is een strategie waarbij individuen geld inzamelen van hun peers, oftewel hun sociale netwerken, om een bepaald doel of een specifieke zaak te ondersteunen. In plaats van rechtstreeks geld te doneren aan een organisatie, moedigt peer-to-peer fondsenwerving mensen aan om zelf fondsenwervers te worden en hun eigen netwerken te mobiliseren om giften te ontvangen. Ook crowdfunding vindt zijn plaats als fondsenwervingsmogelijkheid tijdens deze dag.
Onder andere Ilja De Coster (Fundraisers Belgium), Eline Gijsbers (KIK-IRPA), Wim Vanderplanken (UGent), Kim Vercruysse (S&L) en Lloyd Wauters (Koalect) delen hun inzichten.
Event fundraising
vrijdag 10 januari 2025
Op 1 dag leer je van experten de ins en outs van het organiseren van fondsenwervende evenementen zoals sponsorlopen, bakverkopen, veilingen of concerten waarbij deelnemers of aanwezigen geld bijdragen aan het goede doel.
Onder andere Petra Baeck (Kom Op Tegen Kanker), Dominique Janssen (Antwerp Diner), Isabel Penne (Fundraisers Belgium), Carla Reynders (Mercy Ships), Jeroen Van Hove (S&L) en Manu Van Roosbroeck (Vluchtelingenwerk) delen hun inzichten.
Legacy fundraising
donderdag 16 januari 2025
Op 1 dag leer je van experten de ins en outs van legacy fundraising, ook wel bekend als legatenwerving. Deze techniek verwijst naar het proces waarbij organisaties giften ontvangen in de vorm van geld, goederen, of eigendommen via testamenten of erfenissen van overleden personen. Dit betekent dat mensen ervoor kiezen om een deel van hun erfenis of bezittingen na hun overlijden te schenken aan een specifieke organisatie.
Legatenwerving biedt organisaties een duurzame bron van financiering op lange termijn en kan hen helpen om hun missie en programma's voort te zetten. Voor schenkers biedt het de mogelijkheid om hun filantropische doelen voort te zetten en een blijvende impact te hebben op de organisaties en zaken waar ze om geven, zelfs nadat ze zijn overleden.
We nemen je mee doorheen de journey van de kandidaat-erflater en geven je inzichten in waarom mensen legateren en hoe je kandidaat-erflaters kan segmenteren. Ook het juridische aspect bij het opstellen, openvallen en afhandelen van legaten komt aan bod. De dag eindigt met getuigenissen van kandidaat-erflaters die komen vertellen over hun beslissing om na te laten aan een goed doel.
In samenwerking met testament.be. Onder andere Charlotte Rachels en Valérie Denis (testament.be), Joyce Browaeys (S&L), Chris De Cock (Welzijnszorg), Lars Everaert (Advies Nalatenschap) en Arjen van Ketel (Legacy Fundraising) delen hun inzichten.
Direct marketing
donderdag 23 en vrijdag 24 januari 2025
In 2 dagen leer je van experten de ins en outs van directe fondsenwerving, ook wel bekend als direct response fundraising. Dit is een strategie waarbij organisaties rechtstreeks contact maken met individuen om geld in te zamelen voor een specifiek doel.
Directe fondsenwerving kan verschillende vormen aannemen, waaronder direct mailings, telemarketing, online fondsenwervingscampagnes via e-mail of sociale media, en face-to-face contact zoals deur-tot-deur fondsenwerving of straatwerving.
Onder andere Ilja De Coster (Fundraisers Belgium) en Jeroen Brugge (11.11.11) delen hun inzichten.
Major gift fundraising
donderdag 30 januari 2025
Op 1 dag leer je van experten de ins en outs van major gift fondsenwerving. Major gift fondsenwerving verwijst naar het proces waarbij organisaties gerichte en substantiële giften ontvangen van individuen, families, stichtingen, of bedrijven. Deze giften, die vaak aanzienlijk hoger zijn dan gemiddelde giften, worden beschouwd als "major gifts" vanwege hun grootte en impact op de organisatie.
Onder andere Isabel Penne (Fundraisers Belgium), Mieke Willems (Stichting tegen kanker) en Lotje De Ridder (Koning Boudewijnstichting) delen hun inzichten.
Corporate fundraising
donderdag 13 februari 2025
Op 1 dag leer je van experten de ins en outs van digitale fondsenwerving. We beginnen met de basis: wat is digitale fondsenwerving en waarom is het belangrijk voor jouw organisatie. Vervolgens bespreken we het belang van een digitale strategie om digitalisering te integreren in de fondsenwervingsmix binnen je organisatie. Daarna wordt het praktisch: we leren je hoe je donateurs (organisch of betalend) naar je landingspagina trekt en hoe je leads genereert die direct of indirect tot donaties leiden. Tot slot duiken we in website-optimalisatie, waarbij we de ideale donatiepagina en een duidelijke donatie funnel ontwerpen, zodat gebruikers eenvoudiger de stap tot doneren kunnen zetten.
Onder andere Luk Daniëls (Natuurpunt) en Jochem Roels (Plan België), Ann Verbeeck (UZA Foundation) en Filip Waegemans (SKAUT) delen hun inzichten.
Digital fundraising
vrijdag 14 februari 2025
Op 1 dag leer je van experten de ins en outs van corporate fondsenwerving. Je krijgt een overzicht van hoe organisaties fondsen kunnen werken via bedrijven. We starten met de basis: wat is corporate fundraising, waarom is het belangrijk, en welke mogelijkheden bestaan er? We analyseren het geefgedrag van kmo’s in Vlaanderen en Brussel en bespreken motieven achter bedrijfsdonaties. Na een reflectie op doelstellingen en of corporate fundraising passend is voor jouw organisatie, verkennen we de voorbereidingen en opstart van samenwerkingen met bedrijven. Na de middag focussen we op de ‘match’ tussen jouw organisatie en bedrijven: wat kan je bieden en wat wil je vragen? Een ethisch kader biedt houvast bij deze samenwerking. Vervolgens gaan we in op prospectie: hoe identificeer je bedrijven en benut je netwerken effectief? De dag sluit af met praktijkervaringen en een case study.
Onder andere Rutger Meekers (Enter digital), James Ross (Procurios), Annelies Belsack (Direct Social Communications), Sophie van Gucht (Direct Social Communications) en Lore Van Besien (AdSpecialist) delen hun inzichten.
Praktisch.
Doelgroep
Deze modules zijn uitsluitend bedoeld voor werknemers uit non- en socialprofitorganisaties (niet toegankelijk voor commerciële organisaties).
Deelnamebewijs
Je ontvangt na afloop per module een deelnameattest.
Info en contact
- Stuur een mail naar een van de coördinatoren via onderzoek.fondsenwerving@hogent.be
- Voor vragen rond je ingediende VLAIO-subsidiedossier kan je terecht bij kmoportefeuille@hogent.be
Kostprijs
€ 450 per module per persoon
Voor elke extra module die je bijboekt krijg je 20% korting en betaal je dus 360 euro.
Voorbeeld: boek je meteen twee modules, dan betaal je voor de eerste 450 euro en de tweede 360 euro, met een totaal van 810 euro.
Prijzen zijn vrijgesteld van btw (art 44 § 2.4°)
Deze bijscholing komt in aanmerking voor de kmo-portefeuille (niet voor vzw’s). Hier vind je meer informatie.
Locatie
Je hebt fysiek les op onze campus Schoonmeersen (Valentin Vaerwyckweg 1, 9000 Gent).
We zijn zeer goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Campus Schoonmeersen is vlot bereikbaar en goed gelegen aan de ring rond Gent (R4) en op wandelafstand van station Gent Sint-Pieters (600 m).
Lees hier meer over de parkeermogelijkheden.
Dagen en lesuren
Je hebt telkens les van 9 tot 17.30 uur. Kies en/of mix:
- Community fundraising: 9.01.2025
- Event fundraising: 10.01.2025
- Legacy fundraising: 16.01.2025
- Direct marketing: 23.01.2025 én 24.01.2025
- Major gift fundraising: 30.01.2025
- Corporate fundraising: 13.02.2025
- Digital fundraising: 14.02.2025
Schrijf je in voor deze opleiding
Wil je je verder verdiepen?
Deze bijscholing is een vrijstaand onderdeel van het postgraduaat Fondsenwerving. Blijkt na deelname dat fondsenwerving echt je passie is en je je nog verder wil verdiepen? Of zou je liefst direct alle modules willen volgen? Dan is het voor jou interessant om het complete postgraduaat fondsenwerving volgen.
Ben je geïnteresseerd, maar heb je twijfels?
Vraag een kennismakingsgesprek aan en wij tonen je de weg!
Meer weten over fondsenwerving?
Surf dan verder naar onze overzichtpagina fondsenwerving.