Non-profitorganisaties spelen een vitale rol in de Belgische maatschappij. Anders dan commerciële bedrijven, die inkomsten genereren uit economische activiteiten, zijn non-profitorganisaties grotendeels afhankelijk van externe middelen. Naast subsidies en eigen marktinkomsten vormen vrijwillige bijdragen/giften/legaten van particulieren en giften/sponsoring/partnerschappen van en met bedrijven een derde inkomstenbron voor non-profitorganisaties.
HOGENT Team fondsenwerving, onderdeel van Research Centre for Sustainable Organizations, heeft sinds 2011 heel wat expertise opgebouwd rond fondsenwerving door middel van onderzoek bij Vlaamse donateurs, bedrijven en Belgische fondsenwervers.
Op basis dit onderzoek ontwikkelde het team verschillende publicaties, een basisvorming fondsenwerving en worden er infosessies en dienstverlening op maat aangeboden voor non-profitorganisaties die hun fondsenwerving strategischer willen aanpakken.

Onderzoeksresultaten

Basisvorming fondsenwerving
In zeven sessies krijg je de basis mee om op een strategische manier de particuliere fondsenwerving in jouw organisatie vorm te geven. Daarbij begeleiden we je in het opstellen van een fondsenwervingsplan.

Dienstverlening
- Gratis verkenningsgesprek (blikopener) →
- Op feiten en onderzoek gebaseerd advies rond je eigen aanpak, een bepaalde actie,… →
- Doelgroepanalyse om je donateurs te leren kennen en te communiceren op maat →
- Feedback op je eigen fondsenwervingsstrategie/plan →
- Sessie interne gedragenheid om alle neuzen richting fondsenwerving te krijgen →
- Sessie belang van strategische aanpak toont aan dat fondsenwerving doordacht moet gebeuren →
- Sessie strategische keuzes om vanuit analyse prioriteiten te maken →
- Sessie communiceren op maat, werken met persona’s →
"Ik denk dat fondsenwerving sowieso even belangrijk zal zijn, tot zelfs belangrijker zal worden. Het wordt uiteindelijk steeds moeilijker om fondsen te werven. Enerzijds omdat iedereen zich aan het professionaliseren is, en dat is goed ook, maar het maakt het minder makkelijk."
Persoonlijk interview Belgische fondsenwerver
"Ik denk dat fondsenwerving sowieso even belangrijk zal zijn, tot zelfs belangrijker zal worden. Het wordt uiteindelijk steeds moeilijker om fondsen te werven. Enerzijds omdat iedereen zich aan het professionaliseren is, en dat is goed ook, maar het maakt het minder makkelijk."
Persoonlijk interview Belgische fondsenwerver
Onze projecten.
"Omdat we steeds minder geld gaan krijgen van de overheid en de instellingen. We moeten nu iets anders bedenken."
Persoonlijk interview Belgische fondsenwerver
F
Fondsenwerving in België: een analyse
Hoe pakken organisaties fondsenwerving aan en welke knelpunten ervaren ze daarbij?
R
Retentie bij jongvolwassenen
Hoe kan je jongvolwassen schenkers loyaal maken aan je organisatie?
H
Hoe kunnen organisaties op maat communiceren met hun schenkers?
Hoeveel geeft de Vlaming aan het goede doel en hoe kunnen goede doelen en schenkers elkaar vinden?
Ons team.
Nieuws en opinie.
Legatenbarometer 2023
Gezondheidszorg zit nog altijd in de lift bij het opnemen van een goed doel in een testament. Gezondheidszorg staat - sinds corona – op nummer 1. ‘Educatie en onderzoek’ daalt elk jaar in de ranking, terwijl ‘Zorg voor mensen met een beperking’ elk jaar stijgt.
Meer info →
Lees ook het artikel in het vakblad Fondsenwerving →
AFP Icon 2023: takeaways.
Het team fondsenwerving van HOGENT was in april 2023 aanwezig op the world's no. 1 fundraising conference: AFP icon 2023 in New Orleans. We delen graag onze 15 takeaways. Sommige dingen zijn goed om nog eens te herhalen en sommige leveren nieuwe inspiratie op. We hopen dat jullie er ook wat uit kunnen halen.
Meer info →
Lees ook het artikel in het vakblad Fondsenwerving →
Inspireer en informeer je donateurs over impact maken na de dood.
Ter gelegenheid van de vijftiende verjaardag van testament.be voerde het team fondsenwerving van HOGENT in het najaar van 2022 een onderzoek uit bij 120 legatenwervende organisaties in België. Het doel van het onderzoek was om in kaart te brengen hoe non-profitorganisaties hun legatenwerving aanpakken en op basis daarvan opportuniteiten te identificeren om legatenwerving in België naar een hoger strategisch niveau te tillen.
Vlamingen vergeten goede doelen niet in crisistijd.
Hart onder de riem voor goede doelen: 70 procent van de Vlamingen steunde het afgelopen jaar een goed doel met een hoger bedrag dan in 2019. En wie geeft in Vlaanderen, blijft geven, ondanks de crisissituatie. Deze conclusies komen naar voren uit een bevraging bij 1992 Vlamingen door tweedejaarsstudenten marketing van HOGENT. Zij gingen de straat om het geefgedrag in Vlaanderen te peilen.
‘Aan wat goed loopt moet je niet gaan sleutelen’: De warmste week kiest opnieuw voor succesrecept
Artikel uit De Morgen over de formule van De Warmste Week
IFC 2022
Het team fondsenwerving van HOGENT was aanwezig op IFC 2022 in Noordwijk, Nederland. Het thema was ‘shaping the future together’. Het congres ging zowel online als offline door waarbij 700 mensen er fysiek bij waren in IFC en nog eens een 500 volgde online. 80 nationaliteiten waren vertegenwoordigd. Het was een plezier om elkaar terug te kunnen ontmoeten en internationaal te kunnen netwerken. Omdat we heel sterk geloven in ‘paying forward’ delen we graag wat ons daar inspireerde met jullie in 15 takeaways.
Zeven gouden regels om de impact van je actie te verhogen
Momenteel voert HOGENT een onderzoek uit rond geefgedrag. Op basis van een bevraging bij 2200 Vlamingen worden modellen gemaakt waarmee goede doelen communicatie op maat van de doelgroep kunnen opstellen. Zo verhogen ze de impact van hun activiteiten. Aan de hand van de voorlopige resultaten kunnen de onderzoekers nu al voor iedereen die acties doet, individuen én organisaties, zeven gouden tips geven. Het onderzoek geeft namelijk aan hoe je Vlamingen kan overtuigen om te geven.
Wie doneert, geeft ongeveer 20 euro per maand
Grootschalig onderzoek aan HOGENT bij meer dan 2200 Vlamingen toont aan dat 66 procent van de Vlamingen dit jaar een goed doel heeft gesteund. Van hen doneerde 44 procent in de afgelopen maand. Het liefst steunen Vlamingen door geld of goederen te schenken (51 procent) of door vrijwilligerswerk (20 procent) te doen.
Samenwerking tussen profitsector en goede doelen is geen duivels huwelijk, beste PANO
In een PANO-reportage infiltreerde een reporter in de wereld van de fondsenwervingsbureaus. De sfeerschepping was ongezien, vond collega Joke Persyn, die aan HOGENT al jaren onderzoek doet rond fondsenwerving. Met een dergelijke tendentieuze berichtgeving wordt de volledige sector van goede doelen onderuit gehaald, vindt ze. Ze diende in onderstaand opiniestuk de programmamakers van antwoord.
Schrapping duolegaat treft kankeronderzoek, noodhulp en zelfs tijger in Cambodja
Artikel uit De Morgen over de schrapping van duolegaten.
"Ons moeder wist niet wat ze deed" en andere bezwaren: drie op tien erfenissen voor goede doel zijn vergiftigd geschenk
Artikel in Het Nieuwsblad op vrijdag 14 februari 2020.
Vaak discussie over schenking
aan goed doel
Artikel in De Standaard op vrijdag 14 februari 2020.
Drie op de tien erfenissen voor goede doel zijn vergiftigd geschenk
Artikel in Het Belang van Limburg op vrijdag 14 februari 2020.
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Research Centre for Sustainable Organizations
Moving towards sustainable organizations. Als onderzoekscentrum ondersteunen we jou in alle elementen die nodig zijn richting duurzaamheid. We helpen je uit de …Research Centre for Sustainable Organizations op LinkedIn
Volg het onderzoekscentrum op LinkedIn.