- 28.10.2025
- door Sabine Vandevelde en Sandrine De Coster
Lezen, schrijven en rekenen lijkt voor de meeste kinderen vanzelf te gaan. Maar dat is lang niet altijd zo. Ieder kind leert op zijn eigen tempo en manier, en sommige kinderen hebben meer moeite met het opnemen en verwerken van nieuwe informatie.
Soms zijn die moeilijkheden zo hardnekkig dat er sprake is van een leerstoornis, zoals dyslexie of dyscalculie.
Om echt begrip te tonen voor mensen met een leerstoornis, is het belangrijk dat we niet alleen weten wat het is, maar ook hoe het voelt. Hoe is het om elke dag opnieuw tegen obstakels aan te lopen bij lezen of rekenen? En wat doet dat met iemands zelfvertrouwen of kansen op school en werk?
Een uitleg of presentatie kan veel vertellen, maar zelf ervaren maakt het verschil. Daarom werd het Dysparcours ontwikkeld: een belevingsprogramma waarin je aan de hand van inleefoefeningen zelf ervaart hoe het is om te leven met dyslexie of dyscalculie. Deze ervaring opent de ogen, vergroot het begrip en versterkt de empathie voor mensen met een leerstoornis.
Benieuwd hoe dat precies werkt? Bekijk het filmpje en ontdek hoe het Dysparcours je blik op leerstoornissen voorgoed verandert.
Meer weten?
- Lees meer over het onderzoek van Sabine en haar collega's op de website van het Research Centre for Learning in Diversity.


Over de experten
Sabine Vandevelde en Sandrine De Coster
Sabine en Sandrine zijn onderzoekers bij Research Centre for Learning in Diversity. Ze hebben expertise in
leerstoornissen, ouderbegeleiding en psycho-educatie bij leerstoornissen, interprofessioneel samenwerken en logopedie.
stuur een e-mail naar Sabinestuur een e-mail naar Sandrine