Foto Studenten aan het woord: hun kijk op inclusief onderwijs

Studenten aan het woord: hun kijk op inclusief onderwijs

S

Studenten aan het woord: hun kijk op inclusief onderwijs

Hoewel toegang tot hoger onderwijs een verworven recht is en de instroom aan hogescholen diverser wordt, zijn er jaarlijks heel wat jongeren die het hoger onderwijs niet aanvatten, het moeizaam door spartelen of het voortijdig verlaten. Een belangrijke factor daarin is het gebrek aan zich gewaardeerd en geïncludeerd te voelen als student.

Onderzoek toont aan dat een inclusief klimaat erg bepalend is voor een gunstige instroom en doorstroom van een diverse studentenpopulatie. Ondanks waardevolle inspanningen om van hogescholen een plaats te maken voor alle studenten – ongeacht etnisch-culturele achtergrond, geloofsovertuiging, sociaal-economische klasse, gender, enz. – blijft dit inclusief klimaat over het algemeen een heikel punt in het hoger onderwijs.

Met het project All.IN - Verhalen als katalysator voor diversiteit en inclusie in het hoger onderwijs zetten HOGENT en Erasmushogeschool Brussel in op diversiteit en inclusie in hoger onderwijscontexten via verhalen van studenten. Studenten werden individueel en collectief uitgenodigd om hun verhaal te delen en als co-auteur mee te schrijven aan een script voor inclusief hoger onderwijs.

In deze video vertelt onderzoeker Joris Van Poucke hoe dit project is verlopen en welke inzichten het heeft opgeleverd.

Meer weten?

Over de auteur

Joris Van Poucke

Joris is lector Sociaal Werk en onderzoeker bij het EQUALITY ResearchCollective. Hij doet onderzoek naar diversiteit, intersectionaliteit, inclusie, buddywerking, ouderdom, migratie en veranderende samenleving, afscheidsrituelen, samenleven in een veranderende context, (politieke) filosofie, levensbeschouwing, ethiek en recht, systeemdenken en interdisciplinariteit.

stuur een e-mail