Teatime@bib, dat zijn interessante themalezingen in je lokale HOGENT-bib. De volgende editie over interdisciplinaire bachelorproeven vindt plaats op 13 februari om 16 uur. Kan je er niet bij zijn? Geen paniek. Je kan alles herbekijken alsof je er zelf bij was.
Heb je een voorstel voor een lezing of thema?
We zijn altijd op zoek naar mogelijke onderwerpen voor Teatime@bib. Heb je een voorstel? Vul dan onze vragenlijst in en misschien komt jouw onderwerp in een volgende editie aan bod!
Volgende editie: Interdisciplinair of interprofessioneel? Onderzoeks- en bachelorproefprojecten met impact.
13 februari 2025 | 16 – 18 uur | Bib Schoonmeersen
Programma.
Meer dan een bachelorproef: bruggen bouwen met IT
Lena De Mol, lector en bachelorproefcoördinator toegepaste informatica
In multidisciplinair onderzoek worden tools en inzichten uit verschillende domeinen samengebracht om tot een oplossing te komen voor een concreet, vaak complex, probleem die door geïsoleerd onderzoek binnen de disciplines zelf niet mogelijk zou zijn. Zo bekeken vormt de bachelorproef toegepaste informatica hiervoor een ideale insteek. In deze pitch schetst Lena hoe ze binnen de opleiding multidisciplinair onderzoek faciliteren, welke samenwerkingen en oplossingen daarbij al ontstaan zijn, en welke meerwaarde onderzoek outside the IT box heeft voor zowel de maatschappij als de student zelf.
Samen sterker: interprofessionele samenwerking in bachelorproeven
Catherine De Vos, coördinator nexus onderzoek-onderwijs 360° Zorg en Welzijn, bachelorproefcoördinator logopedie & audiologie en medische technologie.
Hoe maken we van bachelorproeven een krachtig leerplatform voor interprofessionele samenwerking? We hanteren onder meer een aanpak met vier begeleidingsmomenten waarin multidisciplinaire studententeams rond een gemeenschappelijk thema samenkomen. Door kennisdeling en samenwerking vanuit diverse disciplines leren studenten niet alleen interprofessioneel werken, maar tillen ze ook hun bachelorproef naar een hoger niveau.
Blenden in de klas: hoe co-teaching met zorgprofessionals diversiteit versterkt
Lies Lockefeer, onderzoeker Research Centre for Learning in Diversity en lector orthopedagogie
Binnen een diverse klas anno 2025 zoeken leraren naar manieren om deze diversiteit te waarderen en kinderen met specifieke noden optimaal te ondersteunen. Samenwerking is daarbij cruciaal. In een onderzoeksproject experimenteerden ze een jaar lang met complementaire co-teaching in een Gentse proeftuinschool, waar leraren hun didactische expertise combineerden met de kennis en vaardigheden van studenten ergotherapie en orthopedagogie aan HOGENT. Ontdek de inzichten en ervaringen!
Ontdek de toekomst met 5G: innovatie in onderzoek en onderwijs!
Thomas Aelbrecht, lector toegepaste informatica
Hoe kan 5G jouw onderzoek en onderwijs transformeren? Raak geïnspireerd door concrete toepassingen die HOGENT binnen het Europese 5Genius project opzet. Zoals smart farming waarbij een 5G-compatibele tractor de bodem real-time analyseert. Niet enkel onderzoekers, maar ook studenten kunnen meewerken aan innovaties met 5G binnen bachelorproefprojecten. Laat je inspireren!
Boeiende Interdisciplinaire Bachelorproef in een makerLAB
Rik Hannon, medewerker Leernetwerken, coördinator BIBLAB en Jolien De Meester, medewerker Onderwijsontwikkeling en BIBLAB
BIBLAB is een makerspace die openstaat voor alle opleidingen aan HOGENT. 3D-printers, een borduurmachine, een lasersnijder en een heleboel andere tools maken het mogelijk om prototypes te ontwikkelen en creatieve oplossingen te bedenken voor complexe vraagstukken. Het doel? Een fysiek en digitaal kruispunt zijn waar studenten en lesgevers over de grenzen van hun vakgebied heen elkaar ontmoeten, ideeën uitwisselen en samenwerken aan innovatieve projecten.
Vorige edities.
Hieronder vind je een overzicht van alle vorige Teatimes. Kon je er niet bij zijn? Dan kan je de presentaties herbekijken.
Vorige edities.
Hieronder vind je een overzicht van alle vorige TeaTimes. Kon je er niet bij zijn? Dan kan je de presentaties herbekijken.
NatuurRijk: over biodiversiteit.
17 oktober 2024
In deze Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over het verbeteren van de biodiversiteit. Wil je meer weten over hoe je een diverse bloemrijke tuin krijgt? Of waar het Sustainability Office binnen de hogeschool aan werkt? Of wil je meer horen over het biodiversiteitsplan van HOGENT?
Ervaringskennis.
30 mei 2024
In deze Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over ervaringskennis inzetten als volwaardige bron van kennis, naast professionele en wetenschappelijke kennis. Wil je meer weten over op kunst gebaseerd onderzoeksmethoden bij sociale vraagstukken? Wil je meer horen over de ondersteuning en noden van studenten met zorgtaken? Of ben je benieuwd naar erkennen van ervaringskennis in de opleidingen sociaal werk en orthopedagogie?
Teatime special over AI.
23 april 2024
In deze Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over AI. Enkele van onze lesgevers lichten toe hoe ze AI inzetten in hun les: van je studenten goed leren prompten tot AI inzetten om goede wetenschappelijke teksten te schrijven.
Santé! Over gezondheidspromotie en gezond leven.
30 november 2023
In Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over gezondheidspromotie en gezond leven. Wil je meer weten over zelfcompassie en lichaamsbeeld bij eetstoornissen? Wil je je laten inspireren door onderwijspraktijken die focussen op gezondheidsbevordering? Of wil je meer horen over een zelfhulptool met betrekking tot het herstel van welbevinden?
Allemaal anders (deel 2).
5 oktober 2023
In Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over diversiteit en inclusie. Wil je meer weten over pioniersstudenten? Wil je meer horen over sociale rechtvaardigheid in lokale contexten van stadsvernieuwing? Of ben je benieuwd naar genderinclusie en inclusie in het hoger onderwijs?
Allemaal anders (deel 1).
11 mei 2023
In Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over diversiteit en inclusie. Wil je meer weten over een trainingspakket over divers-sensitieve zorg aan ouderen met een migratie-achtergrond? Wil je meer horen over de hindernissen van studeren met een fysieke beperking? Of ben je benieuwd naar genderinclusie en inclusietrajecten op HOGENT?
Doe maar duurzaam.
2 maart 2023
In Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over duurzaamheid, circulaire economie en impact. Wil je de Design for (Dis)assembly-technologie voor meubilair leren kennen? Wil je meer horen over de opleiding milieu- en duurzaamheidsmanagement? Of ben je benieuwd naar de verschillende houtsoortmogelijkheden in functie van duurzaamheid?
MENSenSTAD.
17 november 2022
Tijdens deze aflevering gaven HOGENTenaars ons een inkijk in hun lopende projecten rond de woon- en omgevingskwaliteit in sociale huisvesting, de impact van stadsontwikkeling, de tijdelijke invulling van leegstaande gebouwen en terreinen, een model dat de waarde en betaalbaarheid van vastgoed bepaalt en verklaart, de sociale aspecten van duurzaamheid binnen de landschaps- en tuinarchitectuur en meer.
Mantelzorg.
19 november 2020
In Vlaanderen wordt het merendeel van de zorg geboden door mantelzorgers: partners, kinderen, ouders, andere familieleden, vrienden of buren. Zij treden vaak op als volwaardige partners van de professionele zorgverleners. Met de vermaatschappelijking van de zorg krijgt mantelzorg een nog prominentere rol. Tegelijkertijd hebben mantelzorgers ook eigen vragen en noden.
Corona.
zomer 2020
Ook HOGENTenaars bonden op een inspirerende manier de strijd aan met het coronavirus. In een reeks filmpjes komen docenten, studenten en onderzoekers aan het woord. Zij getuigen over hun ervaringen via een online interview of een zelf gemaakt filmpje.
Geestelijke gezondheidszorg.
20 februari 2020
Vandaag kampt één op drie Belgen met emotionele en psychische problemen. Net zoals in de algemene gezondheidszorg wordt de scheidingslijn tussen residentiële zorg en thuiszorg steeds vager. Mobiele teams worden ingezet zodat mensen die hulp nodig hebben langer thuis kunnen blijven of sneller de residentiële zorg kunnen verlaten. Levenskwaliteit, sterktes en eigen waarden van psychisch kwetsbare mensen komen hierbij centraal te staan.
Inclusie.
21 november 2019
In een inclusieve maatschappij telt iedereen mee en kan elkeen op een betekenisvolle manier deelnemen aan de samenleving. Wat betekent en hoe bereiken we inclusief onderwijs en een inclusieve (geestelijke) gezondheidszorg?
Contact
Heb je vragen? Mail naar teatime@hogent.be.