- Studiedag
- 29 januari 2026
- GENT - Campus Schoonmeersen
Gentle Teaching plaatst de relatie tussen cliënt en hulpverlener centraal. Het vraagt van hulpverleners een onvoorwaardelijke houding, het bieden van veiligheid en het vermijden van dwang en macht. Maar hoe doe je dat in omstandigheden die allesbehalve ideaal zijn? In deze studiedag proberen we antwoord te bieden op deze vraag!
Je krijgt antwoorden op vragen als:
- wat als hulpverleners onder druk staan en houvast zoeken in controle en macht?
- wat als angst of onzekerheid de bovenhand neemt?
- wat als verbinden niet (meer) lijkt te lukken?
Er is ook bespreking en uitwisseling van factoren binnen de context - cliënt én hulpverlener die druk kunnen leggen op de begeleidersrelatie. Een gevarieerd programma zal je inspireren en ondersteunen. Ontdek samen met ons hoe waardevol Gentle Teaching is, zeker wanneer je in troebel water vaart!
Programma
9.00 uur
Onthaal en welkom
koffie-ontvangst
09.30 uur
Plenaire lezingen
Karel De Corte & Bert De Baere
Wat is Gentle Teaching? Voorwaar niet makkelijk om hierop binnen een kort tijdsbestek te antwoorden. Termen als ‘moraliteit, mensbeeld, psychologie van de inter-afhankelijkheid, relationeel mandaat,…’ passeren de revue.
Het kan ook verhelderend zijn om uit te leggen ‘wat Gentle Teaching NIET is’. Veelgehoorde woorden zijn dan ‘soft, grenzeloos, laissez-faire, enkel belonen,…’. Dat is het dus niet...
Hoogspanning in hulpverlening wordt gekenmerkt door angst bij de cliënt, de hulpverlener en/of de ruimere context, met een onmogelijke of verstoorde verbinding tot gevolg.
Bij vastgelopen situaties is (de zoektocht naar) verbinding eigenaardig genoeg dikwijls nog het enige wat overblijft. Gentle Teaching biedt in die zoektocht houvast…. . Gentle Teaching kiest voor de weg van angst naar veiligheid, van isolement naar verbondenheid, van voorwaardelijkheid naar onvoorwaardelijkheid.
prof dr. Filip Morisse
Gentle Teaching is bij uitstek een interactioneel en intermenselijk model.
Dit blijft het ook zo bij cliënten onder hoogspanning, in paniek, agressief, overgeleverd aan dwang … Wie uitgaat van interafhankelijkheid, probeert toch nog altijd een nood te zien achter ‘extreem’ gedrag, vooral agressief gedrag of ander gedrag dat je lijkt weg te duwen. Hoewel de cliënt lijkt te zeggen: ga weg, laat me met rust, fuck you,… is er vaak een verscholen vraag naar verbinding, naar geruststelling en troost. Maar ook naar ‘vastgehouden’ worden, soms beschermd en begrensd worden …
In het combineren van de kaders van Gentle Teaching en emotionele ontwikkeling, zoeken we naar atypische vormen van contact met cliënten die het helemaal kwijt lijken te zijn.
Agnes Verbruggen
Dat Gentle Teaching als omgangswijze met jongeren vandaag de dag onder druk staat, is evident. De tijdsgeest, onze overtuigingen, onze meningen, staan overduidelijk op gespannen voet met de waarden waarop deze methodiek is gebaseerd. Het is eigenlijk geen ’methodiek’, het is een manier van zijn.
Gentle Teaching, geïnspireerd op de pedagogie van de bevrijding van Freire, is geen kwestie van vaardigheden, maar van bewustzijn, van invloed verwerven, van zelf de werkelijkheid creatief vormgeven.
En uitgerekend dát is vandaag de dag als vloeken in de kerk, is een afvallen van de mythes die we delen en waarmee we onze wereld betekenis geven, waar algoritmes, efficiëntie, effectiviteit en individuele vrijheid in elke uithoek worden bezongen en bewierookt.
Wat betekent het dan dat een way of teaching, die zichzelf dan ook nog eens Gentle noemt, daar absoluut haaks op staat? Wat betekent die spanning? En wat als wij, met z’n allen, die spanning eens zouden onderzoeken? Een gezamenlijk onderzoek naar de spanning tussen de waarde van zorg en de actuele tijdsgeest. Een analyse waar die spanning niet gezien wordt als een kortsluiting maar als een potentieel, een krachtenveld dus.
Slotbespreking plenaire lezingen
12.30 uur
Middagpauze
incl. broodjeslunch
13.30 uur
Keuzeworkshops
Kies zelf twee namiddagworkshops in functie van je interesses. De meeste workshops lopen van 13.30 tot 14.45 uur en van 15.15 tot 16.30 uur. Klik op de titels voor meer info.
Mieke Blontrock & Ellen Rodts
Elke dag trachten begeleiders tegemoet te komen aan de emotionele noden van cliënten. Dit brengt spanningen met zich mee, die onvermijdelijk terechtkomen bij het team van begeleiders. Om zich volgens de principes van Gentle Teaching blijvend te kunnen afstemmen op de emotionele noden van cliënten, is stressregulatie van cruciaal belang. In deze workshop worden stressregulatie, emotionele afstemming en emotionele beschikbaarheid met elkaar verbonden.
Naast theoretische handvaten in het eerste deel krijgen jullie na de pauze praktische houvasten mee aan de hand van de 4 deelaspecten van emotionele beschikbaarheid, toegepast binnen de coachingsmethodiek Mentemo.
voor: Deze dubbele workshop nodigt zowel begeleiders als teamcoaches uit om de concepten emotionele ontwikkeling/noden, emotionele beschikbaarheid en emotionele afstemming een zinvolle plaats te geven in het geheel van hun ondersteuningscontext.
Tine Morisse, Hanne Denolf, Griet Masureel & Nele Vermeulen
Deze workshop richt zich op het thema 'trauma' en hoe dit herkend en behandeld kan worden bij mensen met een verstandelijke beperking. Het behandelt de volgende onderwerpen:
- herkennen van de symptomen van trauma.
- impact van complex trauma op de hersenwerking en ontwikkeling.
- creëren van een traumasensitieve context.
- vertaling van deze inzichten naar behandeling en ondersteuning.
Daarnaast wordt er concreet gewerkt met de teammethodiek 'Rudi de Rugzak.
voor: Iedereen die interesse heeft in het thema trauma bij mensen met een verstandelijke beperking.
Emma Deriemaker & Emma Rodenbach
De workshop richt zich op de component 'relatie' binnen de zoektocht naar sensitieve afstemming.
Zeker wanneer je een cliënt nog maar net kent of plots heel zoekende bent is dit belangrijk.
Tijdens deze workshop werken we met SEO en GT. Het emotionele ontwikkelingskader leert ons enerzijds om te zoeken naar de emotionele behoeften, anderzijds leert het Gentle Teaching-kader ons om te zoeken naar wat de connectie veilig en stevig kan maken. Op die manier hebben we twee grote troeven in de hand.
Deze workshop:
- vertrekt vanuit enkele praktijkverhalen.
- biedt enkele kritische vragen die boeiende thema’s in de spotlight zetten, zoals de persoonlijke factor in voorspelbaarheid, helpende grenzen, relationeel mandaat, de co in co-regulatie…
- besluit met enkele ervaringsgerichte leidende principes die ons ondersteunen in moeilijke relatie-opbouw.
voor: Alle begeleiders die werken met cliënten die een grote nabijheid nodig hebben. We brengen vooral input mee die herkenbaar en bruikbaar is, wanneer het spel van sensitieve afstemming intensief is en heel dichtbij gebeurt.
Bram Van Rumst & Bart Van Severen
Gentle Teaching geeft vele handvaten over hoe we onze relatie kunnen inzetten. Maar wat als dwangmatigheden de overhand nemen en jouw relatie opeens overbodig lijkt?
In deze vorming beantwoorden we deze vragen:
- wat zijn vaak voorkomende reflexen van begeleiding bij dwangmatig gedrag?
- hoe kunnen we niet GT reflexen ombuigen naar GT?
- welke factoren spelen in op het dwangmatig gedrag en welke kan je preventief controleren?
- wat als de begeleider zich niet meer veilig voelt?
We verduidelijken wat Gentle Teaching begeleiders doen in het dagelijkse handelen en hoe zij veiligheid bieden aan cliënten met dwangmatig gedrag. We maken er interactieve casusbesprekingen van, waar we ervaring uit de praktijk naast kritische vraagstelling leggen.
voor: Deze workshop nodigt zowel begeleiders als teamcoachen uit om mee na te denken over hoe we in het dagelijks leven omgaan met dwangmatigheden en hoe we dit op een Gentle Teaching- wijze kunnen doen.
Stéphanie Du Bois
Bij kwartiermakend hulpverlenen bieden we aanklampende begeleiding aan cliënten met diepe kwetsuren die geen gezonde wederkerigheid in relaties hebben ervaren. Wij geloven tot meer levenskwaliteit te kunnen komen mits specifieke begeleiding vanuit presentie en met een focus op netwerkverbreding. We zijn ervan overtuigd dat een inclusief traject binnen de samenleving bijdraagt tot een vermindering van uitsluitingssituaties en precaire omstandigheden.
Al is het uiteraard niet evident om onder spanning de draagkracht van zowel de cliënt als zijn omgeving op elkaar afgestemd te krijgen. Aan de hand van interactieve casuïstiek denken we samen na over manieren waarop verbinding mogelijk is en hoe ermee om te gaan als dat het niet meer mogelijk blijkt.
Wat hou je over op het einde van de workshop?
- tools en inzichten in hoe extra steunbalken creëren voor zowel de cliënt als zijn omgeving.
- notie over ‘steunbalk-functie’ als begeleider: valkuilen & uitdagingen
- inzicht in hoe gedeelde verantwoordelijkheid tussen hulpverlening en maatschappij iedereen ten goede komt.
voor: Iedereen die cliënten begeleidt of toeleidt naar wonen, werken, vrije tijd in de maatschappij, los van het residentiële.
Bert De Baere & Els Van Rechem
Soms lopen teams vast of dreigen ze vast te lopen. Ze zijn ten einde raad, de draagkracht van begeleiders wordt danig op de proef gesteld en daarmee ook de draagkracht van het team. Wat als er geen uitweg meer lijkt te zijn? Wat als teams de grip kwijt zijn en alles al geprobeerd lijkt? Niets lijkt nog (vanzelf) te lopen.
Wat is er helpend om, met nieuwe zuurstof, terug aan de slag te gaan?
Welke aanknopingspunten voor een vernieuwde kijk vinden we als we de situatie bekijken vanuit zowel het perspectief van de cliënt, de begeleiders/het team en de context?
We delen graag praktijkvoorbeelden over bricoleren, over wat werkt en over wat niet werkt. We inspireren jullie graag met helpende concepten zoals: het pistachio-effect, emotionele injectie, breed gedragen zorg, carrousel-denken, het wachtbankje, het loslaten van de controle-reflex… Daarnaast hopen we vooral een inspirerende kijk te bieden die helpt ‘omdenken’.
voor: Teamcoaches en begeleiders die in teams werken die (dreigen) vast (te) lopen met cliënten (vaak omwille van hechtingsproblematiek, maar het kan ook om andere redenen) en die graag wat zuurstof terug meenemen naar hun team.
Angelo Huyst & Arnout Verkaemer
We kennen allemaal de dooddoeners, oneliners en verzuchtingen die elk perspectief in een dialoog kunnen wegnemen. ‘Het zal wel weer...’ Door ervaringen die we met cliënten hebben raken onze verhalen vertroebeld. Dit kan ervoor zorgen dat we kansen laten liggen (been there done that). Onder het motto ‘the slower you go the faster you get there’, verzamelen we verhalen en gaan we op zoek naar krachten en talenten.
Samen een open verhaal maken met de persoon die we ondersteunen, het lijkt een eenvoudig antwoord op datgene hierboven beschreven. Hoe uitdagender de casus, hoe vaster we ook lopen in onze dialoog met en communicatie over de cliënt.
Tijdens deze workshop gaan we samen op verkenning hoe we blijvend positief contact kunnen houden. Hoe we zorgen voor een open verhaal en dialoog tussen cliënt en context. We bekijken hoe we vanuit het verhaal concrete stappen kunnen zetten samen met de cliënt en de context van de cliënt.
Om dit concreet te maken gebruiken we casussen en verhalen uit het werkveld.
voor: Iedereen die cliënten begeleidt of toeleidt naar wonen, werken, vrije tijd in de maatschappij, los van het residentiële.
16.30 uur
Netwerkmoment
18.00 uur
Einde
Inschrijven
Doelgroep
Begeleiders, teamcoaches én beleidsmedewerkers die benieuwd zijn hoe je de bouwstenen van Gentle Teaching toepast, ook wanneer grote spanning aanwezig is.
Wanneer?
Donderdag 29 januari 2026
9 tot 16.30 uur
Locatie
HOGENT campus Schoonmeersen, gebouw B
V. Vaerwyckweg 1 (toegang voor auto)
of Overwale (toegang voor voetgangers)
9000 Gent
Campus Schoonmeersen ligt op wandelafstand van station Gent Sint-Pieters (600 m). De bus- en tramhalte ‘Gent Tuinwijklaan’ is vlakbij.
Deelnameprijs
incl. broodjeslunch, koffiepauzes en netwerkreceptie
- Standaardtarief € 130
- Reductietarief € 100 (beperkt beschikbaar) voor genodigden en personeel van Ubuntu en Voluit.
- Gratis (beperkt beschikbaar) voor genodigden en personeel van HOGENT, Ubuntu en Voluit.
Ticketprijzen zijn vrijgesteld van btw (art 44 § 2.4°)
Korting op je deelnameprijs via de kmo-portefeuille
Werk je in de privésector? Met de kmo-portefeuille van VLAIO recupereer je mogelijk een stuk van je inschrijvingsgeld. Erkenningsnummer HOGENT : DV.O101616.
Meer info over kmo-portefeuille →
Vragen?
- inhoudelijke vragen:
projectwerkingortho@hogent.be - praktische vragen:
LLO@hogent.be - Vragen over je dossier kmo-portefeuille voor deze bijscholing:
kmoportefeuille@hogent.be
Deze studiedag is een realisatie van HOGENT, Voluit en Ubuntu.

Alles is duidelijk, je hebt genoeg info en je bent volledig overtuigd? Schrijf dan gauw in!
Koop je ticket.ANNULERINGSVOORWAARDEN Bij het niet bereiken van een minimumaantal inschrijvingen, zal HOGENT zich genoodzaakt zien deze bijscholing te annuleren. Je zal daarvan per e-mail tijdig op de hoogte gebracht worden. Je inschrijvingssom storten we in dat geval terug. Zelf annuleren kan tot 7 dagen vooraf mits betaling van de administratieve kost. Een vervanger laten deelnemen kan altijd. Mail naar LLO@hogent.be.
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
bijscholingen
Bekijk ons uitgebreid aanbod navormingen, studiedagen, bijscholingen of nascholingen, workshops, symposia en congressen. Dit zijn korte vormingen van een of meerdere dagen. Een ideale manier om je …
Connect
Blijf up-to-date over nieuws, onderzoek, bijscholingen en events met HOGENT Connect. Selecteer de thema's die jou interesseren.Goed om weten: onze expertise
Maatschappelijk geëngageerd en een tikkeltje eigenwijs: via dit expertiseplatform delen we onze kennis, inzichten en ideeën met de wereld. Van onderzoek tot onderwijs, van …