Foto Inzetten op AI om koopkrachtprobleem aan te pakken.

Inzetten op AI om koopkrachtprobleem aan te pakken.

I

Inzetten op AI om koopkrachtprobleem aan te pakken.

Nieuwe keuzemodule wil marketeers opleiden die mogelijkheden van AI en technologie efficiënt benutten.

Retailers, banken, energieleveranciers, bouwbedrijven: ze worstelen allemaal met sterk stijgende prijzen en sputterende logistieke levering. De inflatie swingt de pan uit, onze koopkracht komt meer dan ooit in het gedrang. Kunnen efficiënt gebruik van data en artificiële intelligentie (AI) een oplossing bieden? Katrien Meert, opleidingshoofd marketing en Geert Van Boven, lector marketing & technologie, leggen hieronder in een visietekst uit hoe technologie ertoe kan bijdragen om meer inzicht te krijgen in klantenbehoeften en waarom HOGENT ervoor kiest om de keuzemodule marketing & technologie, kortweg ‘martech’ in de afstudeerrichting marketing in te voeren.

 

"Overal worden data verzameld via smartphones, sensoren, enz. Maar die data worden te weinig gebruikt om ons te helpen bij het oplossen van maatschappelijke problemen, zoals bijvoorbeeld de dalende koopkracht. Die zet onder meer de retailmarkt zwaar onder druk: stijgende prijzen gecombineerd met stijgende verwachtingen van klanten. Dit alles drukt op de rentabiliteit. Hoe komt het dat bijvoorbeeld retailers, die vaak op een gigantische berg klantendata zitten, deze trend niet kunnen counteren?Vasthouden aan concurrentiële prijzen in een markt waar alles duurder wordt, is een uitdaging. Toch kan er aan de hand van klantendata, die via een AI-model worden geanalyseerd, een gepersonaliseerde aanpak komen die ervoor zorgt dat de gewenste producten aan de gewenste prijs bij de juiste klant terechtkomen, en dat hoeft niet altijd bij iedereen de laagste prijs te zijn."

AI helpt met andere woorden om diepgaande klantinzichten te verwerven, de kwaliteit van de interacties met de klant te verhogen en de volgende stap van de klant beter te voorspellen - zonder AI zou het veel te tijdrovend zijn (of zelfs onmogelijk) om zulke inzichten te bereiken.

Nieuwe rol

Door die snel evoluerende technologie, groeiende databases, digitale communicatie en e-commerce ligt een nieuwe rol weggelegd voor marketeers. De combinatie van innovatieve marketingmethoden en hoogtechnologische tools leidde tot het ontstaan van martech. Martech kende de voorbije jaren een enorme groei en speelt in op de vraag hoe marketeers technologie kunnen inzetten om te voldoen aan de behoeften van consumenten en om het verschil te maken in de toekomst.

Uiteraard worden al heel wat digitale tools ingezet in marketing, maar om dit efficiënter te doen, is inzicht in en kennis van technologie nodig zoals AI, Internet of Things (IoT), augmented & virtual reality en blockchain.

Unieke keuzemodule

Binnen de opleiding bedrijfsmanagement, afstudeerrichting marketing, is daarom de keuzemodule 'Marketing & Technologie' ontworpen. Studenten zullen op die manier de belangrijkste AI-modellen en trainingstechnieken in marketing leren kennen en weten wat er kan toegepast worden om het klantentraject te verbeteren (automatische inhoud, automatiseren van de klantenservice, voorspellen van consumentengedrag, slimme productaanbevelingen, dynamisch en doelgericht adverteren, …). De module komt sowieso tegemoet aan een duidelijke vraag vanuit het werkveld, waar er een nood is aan expertise ter zake.

Marketing & Technologie is op dit moment een unieke keuzemodule binnen het onderwijslandschap. Marketeers die afstuderen met interesse in dit gebied kunnen op dit moment vrijwel alleen expertise opbouwen via zelflerende tools."

Katrien Meert

"AI helpt om diepgaande klantinzichten te verwerven, de kwaliteit van de interacties met de klant te verhogen en de volgende stap van de klant beter te voorspellen."

Katrien Meert, opleidingshoofd marketing

"Er worden al heel wat digitale tools ingezet in marketing, maar om dit efficiënter te doen, is inzicht in en kennis van technologie nodig."

Geert Van Boven, lector marketing & technologie

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Marketing

Marketing is een afstudeer­richting van de bachelor bedrijfs­management. Als marketeer leer je producten, diensten en ideeën succes­vol in de markt zetten, verkopen of verdelen en …

Verkort traject bedrijfsmanagement
Heb je al een diploma hoger onderwijs op zak, maar wil je graag nog een bijkomend diploma? Dankzij een verkort traject kan je in een beperkte studietijd een extra diploma behalen.
Studeer verder in business en marketing

Bekijk je mogelijkheden om verder te studeren in de wereld van business, ondernemen en marketing. Of je nu al actief bent in deze interessante sector en je graag verder wil verdiepen, of helemaal …

Publicatiedatum: 30/06/2022